۰ نفر

چند و چون ورود به کسب و کار فست فود؛

روی اشتهـای مشتـری حساب کنید!

۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۴۲
کد خبر: 477958
روی اشتهـای مشتـری حساب کنید!

کافی شاپ ها امروزه به مکانی تبدیل شده اند که افراد برای گذران وقت خود با دوستان یا برگزاری جلسات مختلف در آن زمان خود را سپری می کنند؛ همان نقشی که قهوه خانه ها در گذشته ایفا می کردند و محلی برای همنشینی افراد بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در دنیای مدرن امروز که ارتباطات گستره  عظیم تری را در بر گرفته نیاز به چنین مکان هایی بیش از پیش احساس می شود و راه اندازی کافی شاپ را به یکی از مشاغل جذاب که با اندکی هوشمندی و خلاقیت درآمد خوبی را نیز به همراه دارد تبدیل کرده است.

خوراکی ها به عنوان نیاز غذایی انسان که یکی از نیاز های اولیه اوست از اجزای مهم سبد خرید مردم به شمار می روند و می توان گفت حتی در شرایط نه چندان خوب اقتصادی میزان قابل قبولی از تقاضا را دارند. راه اندازی کسب و کار غذایی نیز به همین دلیل همواره یکی از ایده هایی است که افراد برای شروع کار خود به آن می اندیشند اما این که تا چه حد در فعالیت خود موفق شوند و پیشرفت کنند به میزان آشنایی آن ها با فضای کار و آمادگی شان در مواجهه با چالش های پیش روی این حیطه بستگی دارد. با ما در آشنایی با گام های راه اندازی فست فود همراه باشید.

بررسی تجربه فست فودهای موفق و شکست خورده

پیشنهاد ما این است که قبل از شروع کار تلاش کنید  تا چالش های پیش روی این کسب و کار را بشناسید و صبر و توان خود را در مواجهه احتمالی با آن ها محک بزنید. برای این کار آشنایی با فست فودهای موفق و شکست خورده یکی از شیوه هایی است که به شما کمک می کند. به کارگیری روش هایی که دیگران را موفق کرده و اجتناب از آن چه نتیجه شکست را به همراه داشته است شما را به موفقیت در مسیرتان نزدیک تر می کند. گام ابتدایی در شروع کسب و کار بررسی میزان سرمایه است. به طور کلی برای راه اندازی رستوران فست فود باید هزینه خرید یا رهن و اجاره، دکوراسیون، لوازم آشپزی، حقوق سر آشپز و کارگران، هزینه آب، برق، گاز ، تبلیغات، بازاریابی، بیمه، مالیات و… را در نظر داشته باشید. بعد از تحقیق و آشنایی با علل موفقیت و شکست  در کار و با توجه به سرمایه تان به سراغ تدوین یک برنامه جامع زیر نظر یک مشاور با تجربه بروید. این کار شما را به آن چه باید در هر دوره زمانی انجام بدهید، راهنمایی می کند و از ناامیدی و سردرگمی در جریان کار باز می دارد.

مشتری شما کیست؟ مدارک مورد نیاز کسب مجوز چیست؟

انتخاب مخاطب هدف بعدی کار شماست. با این که امروزه اغلب مردم در هر گروه سنی و طبقه اجتماعی از فست فودها استفاده می کنند اما تمرکز بر نوعی مشتریان خاص و برنامه ریزی بر اساس سلایق آن ها احتمال موفقیت شما را بالا می برد. پس از برنامه ریزی اولیه و انتخاب مخاطب هدف وقت آن است که مراحل قانونی را طی کنید تا مطمئن شوید برای شروع کسب و کار شما موانع قانونی وجود ندارد. با مراجعه به اداره اصناف راهنمایی های لازم برای مراحل قانونی کسب و کار مورد نظر خود و راه اندازی فست فود را دریافت خواهید کرد و به اداراتی که لازم است ارجاع داده خواهید شد. آزمایش عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه از الزامات شروع کار است که باید با مراجعه به مراکز بهداشت انجام دهید. مکانی که برای راه اندازی فست فود در نظر گرفته اید نیز باید شرایط بهداشتی خاصی داشته باشد که از طرف اداره بهداشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در عین حال مکان مد نظر شما باید از طرف اداره دارایی از نظر پرداخت عوارض و دیگر شرایط مربوط بررسی و تایید شود. در نتیجه طی مراحل قانونی کار، گذر شما به اداره دارایی نیز خواهد افتاد. پس از طی مراحل لازم از طرف اداره اصناف، دوره های آموزشی برگزار خواهد شد و شما طی این دوره های فشرده با اطلاعات لازم برای کسب و کار آشنا می شوید.

فست فود، کجا بهتر جواب می دهد؟

قدم بعدی انتخاب مکان مناسب است. برای این کار تا حد امکان مکان های شلوغ در نزدیکی بازار، دانشگاه  یا مدارس را انتخاب کنید. همچنین به قیمت رهن و اجاره مکان و تناسب آن با طبقه درآمدی مشتریان خود توجه کنید زیرا انتخاب مکان و هزینه های مربوط به آن که به نوعی مهم ترین هزینه کسب و کار شما به شمار می رود ، روی نوع و قیمت منوی شما تاثیرگذار خواهد بود. قدم بعدی زیر نظر گرفتن رقبا در محدوده فعالیت تان است. بهتر است که در ابتدا به صورت محلی فکر کنید و بلند پروازی را کنار بگذارید. درصد خیلی کمی از رستوران ها در یک شهر آوازه دارند وگرنه بیشتر رستوران ها فقط در یک منطقه خاص شناخته شده هستند. پس از آن که مکان رستوران خود را انتخاب کردید، تمام رقبای کوچک و بزرگ خود را در شعاع حداقل یک کیلومتری بررسی کنید. برای شروع باید بهترین باشید در غیر این صورت دلیلی برای انتخاب شما در برابر رقبای با تجربه و جا افتاده شما نیست. برای بررسی رقبا عواملی مانند کیفیت غذا، قیمت غذا، تعداد مشتری ها، دکور، سرویس و… را بررسی کنید. تشخیص نوع رستوران رقیب در بررسی رقبا بسیار مهم است، به عنوان مثال یک رستوران ایتالیایی برای یک رستوران فست فود رقیب جدی نیست زیرا مخاطب هدف آن ها متفاوت است به همین دلیل باید رستوران هایی را مورد بررسی قرار دهید که دارای مخاطب هدف و کلاس کار یکسان  باشند. طراحی دکوراسیون محل کار شما نیز از عواملی است که بر جذب مشتریان و ایجاد حس خوب در آن ها تاثیر گذار است. سعی کنید در این کار سلیقه مردم منطقه و البته میزان بودجه مشتریان را در نظر بگیرید. گاهی راه اندازی یک فست فود با دکوراسیون لوکس در منطقه ای کم درآمد مشتریان شما را از حضور و خرید از شما می ترساند. برای تسریع روند کار و جذب مشتری بازاریابی و تبلیغات اهمیت بسیار زیادی به ویژه در ابتدای کار دارد. این کار باید متناسب با مخاطب هدفی باشد که انتخاب کرده اید. به عنوان مثال اگر شما در محدوده بازار فعالیت می کنید، می توانید به فروش محصولات خود به صورت بسته ای و مقرون به صرفه اقدام کنید یا اگر مخاطب خود را خانواده ها می دانید از ایده هایی همچون دادن کادو به کودکان استفاده کنید تا دفعات بعد کودکان سبب حضور خانواده هایشان در فست فود شما شوند. همچنین از پخش تراکت و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در شبکه ها و کانال های اجتماعی پربازده غافل نشوید تا هرچه سریع تر مشتریان را با خود آشنا کنید و سرمایه اولیه خود را برگردانید.