۰ نفر

چــشم مردم را روشن کنید!

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۰۳
کد خبر: 450630
چــشم مردم را روشن کنید!

اگر به دنبال راه اندازی کسب وکاری هستید که می خواهید در آن سری که درد نمی کند را دستمال ببندید، به سراغ عینک سازی بروید. چرا؟ برای این که تا دل تان بخواهد در این کار باید با دلالان، سودجویان و افراد بازار خراب کن زیادی مقابله کنید.

البته وقتی اسم عینک سازی می آید، اول از همه فکرها به سمت فروشگاه عینک می رود که در آن جا صدها عینک برای قرار گرفتن روی چشمان شما خودنمایی می کند. در حقیقت بیشتر دید فروشگاهی وجود دارد. در صورتی که کمتر کسی می داند این حرفه بسیار تخصصی است  اما به دلیل نبود نظارت درست و ورود افراد نامرتبط و ایجاد لابراتوارهای غیرمجاز در بعضی مطب ها، شاهد علاقه کمتر افراد به سرمایه گذاری و ورود به این حرفه هستیم.

عینک سازی، نه عینک فروشی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، باید گفت که عینک سازی با عینک فروشی متفاوت است. برخی فقط به فروش عینک روی می آورند. سفارش مشتری را می گیرند و بعد آن را به کارگاه عینک سازی می فرستند. در این کارگاه ها دستگاه های مخصوص تراش عدسی و ... وجود دارد و بعد از تکمیل سفارش، آن را به عینک فروش و بعد مشتری تحویل  می دهند. در این جا فرد واسط یا سرمایه راه اندازی کارگاه را ندارد یا هنوز کامل به دانش عینک سازی تسلط پیدا نکرده است.

اصل کار به این صورت است که عینک فروشی و عینک سازی (چه طبی و چه آفتابی) با هم انجام شود. باید گفت که عینک ساز در نقطه سوم یک هرم است. در یک نقطه چشم پزشک و در طرف دیگر اپتومتریست قرار دارد. بعد از عبور از این دو نقطه، نوبت به عینک ساز می رسد که عینک مشتری را درست کند. متاسفانه همان طور که در بالا هم نوشتیم، به دلیل نبود نظارت و دیگر مسائل، لابراتوار عینک سازی در مطب ها وجود دارد و برای همین این حرفه کم کم در حال فراموشی یا تغییر شکل است. کار کردن و موفق شدن در این حرفه سخت است  اما هیچ کاری نشدنی نیست.

ورود به حرفه عینک سازی

برای ورود به حرفه عینک سازی در اوایل دهه 80 باید فرد متقاضی دوره دانشگاهی را می گذراند اما از سال 85 به بعد، فرد متقاضی باید یک دوره معرفی شده از طرف اتحادیه و زیر نظر وزارت بهداشت را بگذراند و بعد از قبولی در آزمون می تواند برای خود لابراتوار ایجاد کند. پس در قدم اول باید دانش و مهارت لازم را به صورت اصولی کسب کنید و سپس وارد شوید. بعد باید به فکر اجاره یک مکان و خرید دستگاه های مرتبط باشید.

هزینه راه اندازی کسب و کار

باید گفت که به حدود 20 متر فضا برای ایجاد یک کارگاه عینک سازی نیاز دارید. البته اگر فقط هدف شما فروش عینک است، 10 متر فضا هم کفایت می کند. اگر قصد دارید در مغازه خود، فضایی هم برای معاینه چشم بیمار قرار دهید، به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت.

دستگاه تراش عدسی مهم ترین و اولین دستگاهی است که باید برای کارگاه خود خریداری کنید. این دستگاه هم اکنون  و با توجه به قیمت روز دلار ، برای تمام اتومات قیمتی از 30 میلیون تا 300 میلیون دارد. هرچه قیمت دستگاه بیشتر می شود، دقت آن هم افزایش خواهد یافت. همچنین این که چه برندی دارد و ساخت کجا هم باشد، مهم است. شیارزن عدسی دستگاه دیگری است و قیمتی حدود1 تا 2 میلیون تومان دارد. دستگاه مته ای برش عدسی با هزینه متوسط 3 میلیون و دریل عدسی ریم لس 5/1 میلیون تومانی هم دیگر مواردی هستند که در کارگاه به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. دیگر دستگاه های لازم در کارگاه عدسی شامل اسفرومتر عدسی با قیمت متوسط 1 میلیون، دستگاه اندازه گیری مد طولی، اندازه فاکتور، آشکارساز و ماژول فاصله سنج است. البته قطعات ریز دیگری هم وجود دارد که باید همه آن ها برای ایجاد یک کارگاه کامل خریداری شود. در دوره های آموزشی تمامی ابزارها و چگونگی کار با آن ها آموزش داده خواهد شد. با توجه به قیمت ها باید گفت که این روزها بیشتر افراد به دنبال راه اندازی کسب وکار عینک سازی به صورت شریکی هستند.

کار سختی است

باید گفت که این حرفه بسیار سخت است و پیچیدگی های خاص خودش را دارد. یک اشتباه کوچک در اندازه گیری و تراش عدسی می تواند باعث بروز مشکلاتی در چشم بیمار و حتی هدر رفتن تمامی زحمات شما برای ساخت آن شود. برای موفق شدن در این کسب وکار باید دقت کار خود را تا می توانید افزایش دهید. هرچه دستگاه ها باکیفیت باشند، شانس شما هم در گرفتن سفارش حتی از دیگر عینک فروشی ها هم بهتر خواهد بود. نکته آخر این که، توصیه می شود کارگاه و مغازه خود را در نزدیکی بنکداران فروش عدسی راه اندازی کنید.