۰ نفر

عمو سبزی فروش محله شوید!

۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبر: 447560
عمو سبزی فروش محله شوید!

مغازه های سبزی آماده شاید جدیدترین عضو واحدهای تجاری کوچک است که پا به میدان کسب درآمد گذاشته اند و اتفاقا با وجود تمام شرایط نامساعد کننده اقتصادی همچنان توانسته‌اند که سوددهی خود را تداوم بخشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، حقیقت این است که با شاغل شدن بخش اعظم خانم‌های خانه دار و ماشینی شدن سبک زندگی، کمتر خانم شاغلی پیدا می شود که وقت خود را برای پاک کردن، شستن و در نهایت خرد کردن سبزی با دست بگذارد و این در حالی است که هنوز هم غذاهایی مانند قورمه سبزی و کوکو سبزی از محبوبیت زیادی در میان اهل خانه برخوردارند! در این میان گره کار به دست مغازه هایی باز شده است که با ارائه سبزی های آماده طبخ میانه کار را گرفته‌اند و هم به دل خانم های پر مشغله و هم اعضای خوش خوراک خانه راه آمده اند. خانم موسوی یکی از مغازه داران سبزی آماده است، برای آشنایی با این کسب و کار پرسود از تجربیات ایشان استفاده کرده ایم.

مجوزهای لازم برای تاسیس

مغازه های سبزی آماده مانند هر کسب و کاری که با خورد و خوراک مردم سر وکار دارد، نیازمند دو نوع مجوز است. جواز کسب و دوم گواهی سلامت از سازمان بهداشت که هر دوی  این مجوزها باید در معرض دید عموم قرار بگیرد. هزینه مجوز حدود 500 هزار تومان است.

وسایل مورد نیاز

اول از همه نیاز به یک سری قفسه دارید تا سبزی ها به تفکیک نوع شان را در آن ها قرار دهید. جنس قفسه‌ها بهتر است از نوع پلاستیکی باشد، تا جابه جایی آن‌ها برای تان راحت تر شود. تعداد قفسه ها بستگی به دو عامل دارد: متراژ مغازه و میزان سبزی لازم برای یک روز کاری. قیمت قفسه های پلاستیکی براساس متر مکعب بین 25 تا 70 هزار تومان است. این در حالی است که قفسه های فلزی قیمتی بین 60 هزار تا 140 هزار تومان برای هر متر مکعب دارند.

ترازو

وزن کردن سبزی های خریداری شده باید به صورت بسیار دقیق و بهداشتی صورت بگیرد. ترازوهای دیجیتالی بهترین گزینه برای این کار هستند. قیمت ترازو ها براساس نوع مارک و آپشن هایشان بین 400 هزار تومان تا 5 میلیون تومان است. اما گفتنی است که برای مغازه های سبزی آماده که تعداد اقلام خریداری شده محدود است، نیاز نیست برای ترازو خیلی هزینه کنید و از انواع حافظه دار و ماشین حساب دارش خریداری کنید. به صورت کلی یک ترازوی فروشگاهی 600 هزار تومانی کار شما را راه خواهد انداخت.

یخچال

نگهداری سبزی های پاک و شسته شده اما فروش نرفته، می تواند برای صاحب مغازه به یک معضل تبدیل شود و چنانچه فکری برایش نکرده باشد، ضرر قابل ملاحظه‌ای را به بار بیاورد. برای این کار می توانید حتی از یخچال قدیمی منزل تان هم کمک بگیرید. فقط نکته مهم این است که این یخچال باید در مغازه و صرفا برای نگهداری سبزی های مغازه استفاده شود.

فریزر

مشتری مغازه های سبزی آماده حساب و کتاب ندارد و ممکن است در روزهایی از ماه تعداد مشتری ها کم شود. البته این موضوع زمانی که به محله جدید به خوبی آشنا شده باشید، کمتر اتفاق می افتد. یخچال برای نگهداری سبزی به صورت روزانه است. برای مدت های طولانی می توانید از فریزر استفاده کنید. فریزر هم مانند یخچال از نوع دسته دومش می توان استفاده کرد. یخچال فریزرهای فروشگاهی قیمتی بین 7 تا 15 میلیون تومان دارند.

سبزی خرد کن

سبزی خردکن اصل ماجراست. سعی کنید از دستگاه‌هایی خریداری کنید که تیغه فولادی دارند و به این راحتی ها کُند نمی شوند. ظرفیت محفظه سبزی خرد کن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بهترین ظرفیت برای دستگاه های فروشگاهی بین 7 تا 15 کیلو است. داشتن ویژگی های ایمنی نیز می تواند در بهتر کار کردن شما با آن ها مفید باشد. قیمت دستگاه های سبزی خرد کن فروشگاهی از نوع دهانه بشقابی بین 6 تا 13 میلیون تومان است. در حالی که سبزی خردکن های سطلی قیمتی بین 3 تا 6 میلیون تومان دارند.

لوازم جانبی برای خدمات جانبی

کار مغازه های سبزی آماده تنها به پاک کردن، شستن و خرد کردن سبزی ختم نمی شود. شما می توانید به  خدمات زمان بر دیگری از قبیل له کردن گوجه در فصل رب گیری، گرفتن آب لیمو، ساییدن کشک، خرد کردن پیاز و حتی فروش پیاز داغ و سیر داغ نیز مبادرت کنید تا مشتری های پر و پا قرص تری داشته باشید. انجام برخی از این خدمات نیازمند دستگاه های اضافی است که متعاقبا هر کدام هزینه بیشتری را می طلبد.

راهکارهایی برای جذب بیشتر مشتری

بسته بندی های شکیل می تواند یکی از رمزهای برتری شما نسبت به دیگر مغازه هایی باشد که سبزی های خریداری شده را در نایلون های ساده تحویل مشتری می دهند. چنانچه بتوانید اعتماد مشتری  را در رعایت کردن بهداشت جلب کنید می توانید سبزی ها را به صورت سرخ شده هم به مشتری ها تحویل دهید. راه‌اندازی صفحه مجازی فروشگاه و عضو گیری گسترده نیز در کنار داشتن ارسال رایگان در محدوده نیز می‌تواند از عواملی باشد که مشتری های محلی تان را افزایش می‌دهد. اگر به انواع سبزی های کوهی و محلی دسترسی دارید نیز می توانید با ارائه طعم های جدید و ناشناخته پای خوش خوراکان را به مغازه تان باز کنید.