۰ نفر

8 ایده استارتاپی در دوران کرونا

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۰۷
کد خبر: 434158
8 ایده استارتاپی در دوران کرونا

استارتاپ‌ها در روزهای شیوع کووید-‌۱۹ که دنیا را درگیر خود کرده، می‌توانند نقش مهمی برای راحت‌شدن زندگی ایفا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ ویروس کرونا جهان را درنوردیده و تفاوتی هم بین کشورهای پیشرفته، درحال توسعه و جهان‌سومی قائل نشده است. هم‌اکنون بسیاری از استارتاپ‌ها در مورد عواقب ناشی از فشار و محدودیت‌های شیوع بیماری کووید-19 نگران هستند و به‌سختی توانسته‌اند خود را سرپا نگه دارند. وب‌سایت ای‌یو استارتاپ، 8 ایده را برای صاحبان کسب‌وکارهای نوپا ارائه کرده است که می‌تواند مفید باشد.

ارائه محصولات و خدمات رایگان

این بحران به‌سرعت و به‌طور غیرمنتظره پیش آمده و تأثیر بسیاری بر سلامت عمومی و اقتصاد داشته است. اگر برندی بخواهد به کمک مردم بیاید و در این شرایط فریادرس باشد، اکنون زمان مناسبی است. کمک به بیمارستان‌ها در ساخت وسایل برای مبارزه با ویروس کرونا و همچنین ارائه خدمات رایگان به کسانی که از این بحران آسیب دیده‌اند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

کار روی راه‌حل‌های مبتکرانه فناوری‌محور برای مبارزه با ویروس

استارتاپ‌ها اگر راه‌حلی برای مبارزه بهتر با بیماری کووید-19 دارند، پس باید هرچه سریع‌تر دست به‌کار شوند. باید بدانیم که حتی یک اپلیکیشن ساده که شهروندان را به سازگار‌شدن با شرایط کنونی ترغیب می‌کند هم می‌تواند وضعیت جهان را بهتر کند. در این میان، استارتاپ‌های مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی هم نقش مهمی برعهده دارند.

در تماس بودن با جامعه استارتاپی کشور

یکی از مهم‌ترین کارها برای غلبه بر بحران، همکاری است. بسیاری از استارتاپ‌های اروپایی به‌عنوان الگو در جهان شناخته شده‌اند. حالا اما زمان تقویت روابط بین استارتاپ‌هاست. روش‌های بسیاری برای کمک به توسعه سریع و هوشمندانه و اجرای اقدامات لازم وجود دارد. بنابراین تا آنجا که امکان داشته باشد، استارتاپ‌ها باید همکاری کرده و جامعه خود را نیز درگیر این تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا کنند.

میزبانی از هکاتون‌ها یا مشارکت با آنها

این راه کاملا آماده شده است و بسیاری از راه‌حل‌های نوآورانه که در نتیجه کار هکاتون‌های سازمان‌یافته‌ علیه ویروس کرونا ایجاد شده، اکنون در راه توسعه و اجرا قرار دارد. هکاتون (Hackathon) رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، ازجمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

برگزاری وبینار رایگان، پادکست و جلسات پرسش و پاسخ

 باتوجه به توسعه فناوری، بسیاری از نشست‌ها، جلسات و کنفرانس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. بنابراین، استارتاپ‌ها‌ می‌توانند در این راه گام‌های بلندی برداشته و میزبان چنین نشست‌ها و کنفرانس‌هایی باشند؛ کنفرانس‌های اینترنتی و آنلاینی که به آن در اصطلاح «وبینار» گفته می‌شود.

راهنمایی تیم‌های استارتاپی نوپا در شتاب‌گیری یا برنامه‌های رشدشان

خوشبختانه، تعداد بسیار زیادی برنامه رایگان وجود دارد که هدف اصلی آنها، نقشه‌برداری از مسیرها برای کاهش آسیب‌های سیستم است. استارتاپ‌ها ممکن است نقش مهمی در پاسخ سریع به چنین چالش‌هایی داشته باشند و به شما این امکان را می‌دهند که از آنهایی که در مراحل اولیه و شکننده قرار دارند، حمایت کنید.

توصیه به سایر کسب‌وکارها درخصوص دورکاری

استارتاپ‌ها قطعا با مفهوم «کار از خانه» خیلی خوب آشنا هستند. اوضاع کنونی و بحران ویروس کرونا در جهان، هزاران مدیر را در شرایطی قرار داده ‌که به سمت هدایت تیم‌های‌شان به‌صورت آنلاین از منازل بروند. وبینار، حضور آنلاین در پیام‌رسان‌ها، مکالمات تلفنی و... روش‌هایی هستند که این روزها خیلی به‌کار آمده‌اند. استارتاپ‌ها در این میان می‌توانند به‌عنوان یک الگو، توصیه‌هایی را برای بهتر‌شدن چنین امکاناتی ارائه دهند. ضمن اینکه خود نیز می‌توانند خدماتی در این خصوص برای کاربران داشته باشند.

ارائه مشورت به بنگاه‌های کوچک درخصوص دیجیتال‌شدن و خودکارسازی امور

شرایط به‌گونه‌ای شده است که درحال حاضر، میلیون‌ها نفر کار خود را در خانه انجام می‌دهند. با این شرایط بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) حالا به‌دنبال دیجیتال‌شدن هستند. قرنطینه‌شدن افراد در خانه نیاز به اتوماسیون بسیاری از فرایندها را به‌وجود آورده است که در نتیجه آن، بسیاری از شرکت‌های متوسط و کوچک، به سمت استفاده از روش‎ها و مدل‌های تجاری جدید رفته‌اند. در این راه استارتاپ‌ها می‌توانند عصای دست این شرکت‌ها باشند و به رشد دیجیتال‌شدن و خودکارسازی امور آنها کمک کنند.

حرکت به سمت مدل‌های تجاری جدید

قرنطینه‌شدن افراد در خانه نیاز به اتوماسیون بسیاری از فرایندها را به‌وجود آورده است که در نتیجه آن، بسیاری از شرکت‌های متوسط و کوچک، به سمت استفاده از روش‎ها و مدل‌های تجاری جدید رفته‌اند