۰ نفر

راهکارهای بهبود وضعیت روحی بد کارمندان

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبر: 423565
راهکارهای بهبود وضعیت روحی بد کارمندان

این امر بسیار طبیعی است که روحیه تیم کاری کاهش پیدا کند، با این حال اگر در این رابطه اقدامات سریعی نداشته باشید، این اتفاق ساده به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز؛ بدون شک کارآفرینان موفق جهان، بهترین گزینه های موجود برای پاسخ گویی به این سوال هستند که در ادامه به بررسی نظرات آنها خواهیم پرداخت.

1-منفی باف ها را کنار بگذارید(گری واینرچاک)

بدون شک فرهنگ سازمانی مهم تر از هر فردی خواهد بود. در این رابطه حتی ممکن است مجبور باشید که بااستعدادترین افراد خود را کنار بگذارید. درواقع هر فردی که روحیه تیم را با عقاید منفی و سیاه نمایی های خود تضعیف می کند، باید از تیم جدا شود. این نکته را فراموش نکنید که پیشگیری همواره بهتر از درمان خواهد بود. در غیر این صورت پس از مدتی این روحیه به تمامی افراد سرایت خواهد کرد. در این رابطه فراموش نکنید که آینده یک شرکت به تصمیمات شما بستگی داشته و نباید بیش از حد احساسی رفتار کنید. اگرچه ممکن است تصور کنید که اخطار دادن در این رابطه می تواند کارساز باشد، با این حال بسیار سخت است که فردی بتواند نگرش خود را حداقل در کوتاه مدت عوض کند. به همین خاطر بهتر است تا ریسک نکنید.

2-تیم خود را قدرتمند کنید (داتی هرمان)

آموزش و تمرین مداوم باعث می شود تا تیم شرکت حتی برای سخت ترین شرایط نیز آمادگی کافی را داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اقدامات جدید، باعث می شود تا افراد از روزمرگی و درگیر شدن با اقدامات بیش از حد تکراری فاصله گرفته و این امر به رضایت شغلی بیشتر آنها منجر خواهد شد. درواقع بسیاری از کارمندان از سراسر جهان، درگیر افسردگی هستند که ریشه اصلی آن تکراری بودن بیش از حد همه چیز است. در نهایت فراموش نکنید که اگر تلاش-های شما برای بهبود یک یا چند کارمند با نتیجه لازم همراه نبود، ضروری است تا به فکر جایگزین کردن آنها باشید. این امر باعث خواهد شد تا تیم شرکت، شما را فردی دلسوز تلقی کرده که تلاش خود برای تغییر اوضاع را انجام داده است. درواقع بسیار مهم است که سایر کارمندان، اقدامات شما را کاملا درست بدانند. در غیر این صورت احساس امنیت شغلی کاملا از بین خواهد رفت.

3-افراد شکست خورده را مورد تشویق قرار دهید (مایک پیترز)

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، با این حال ما باید شکست خورده ها را حتی بیشتر از کارمندان موفق خود تشویق کنیم. علت این امر به این خاطر است که هیچ فردی در تاریخ وجود نداشته که شکست نخورده باشد. خصوصا در راستای رسیدن به هدفی ارزشمند، احتمال این امر نیز افزایشی چشمگیر را پیدا خواهد کرد، با این حال اگر افراد ترس از شکست را پیدا کنند، بدون شک هیچ اقدام جدید و ارزشمندی در شرکت شما رخ نخواهد داد. به همین خاطر ضروری است تا روحیه تیم خود را با حمایت کامل خود از افراد شکست خورده، نشان دهید. این امر در حالی است که در بسیاری از شرکت ها، مدیران در برابر افراد شکست خورده بدترین واکنش ها را داشته و منتقد سخت گیری محسوب می شوند. این امر در حالی است که تیم شرکت به یک مربی دلسوز نیاز دارد.

4-سوال بپرسید (گیل کوردر فیشر)

تنها زمانی می توانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید که به خوبی دلیل و یا دلایل وقوع یک اتفاق را درک کرده باشید. در این رابطه توصیه می شود تا جلسه ای خصوصی با کارمند و یا کارمندانی که با تضعیف روحیه مواجه شده اند داشته و از آنها دلایل این اتفاق را جویا شوید. این امر نه تنها اهمیت کارمندان شرکت برای شما را نشان خواهد داد، بلکه زمینه آگاهی و اقدام سریع را نیز مهیا خواهد کرد. درواقع شما به علت تجربه کاری بالای خود، به راحتی می توانید بسیاری از مشکلات کارمندان را حل کنید. این امر در حالی است که اگر کارمندان تنها بمانند، بدون شک سختی بسیاری را متحمل خواهند شد که این امر بر روی عملکرد آنها نیز بدترین تاثیرات را به همراه خواهد داشت.

5-دلایل شکست را بررسی کنید (دیوید هافمن)

در ابتدا لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که شکست در هر شرایطی، تلخ خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شد تا در صورت امکان، مرخصی یک روزه ای را داشته باشید تا فرد بتواند به خوبی استراحت کرده و با وقت گذراندن در کنار خانواده و دوستان خود، از فضای منفی فاصله گرفته و روحیه بهتری را پیدا کند. پس از آن ضروری است تا در کنار کارمند خود، اقدام به بررسی دلایل وقوع این شکست نمایید. این امر باعث خواهد شد تا تجربه ای فوق العاده شکل گیرد، با این حال بهتر است تا نتایج این بررسی خود را در اختیار سایر کارمندان نیز قرار دهید تا از تکرار این مسئله جلوگیری شود. بدون شک هنگامی که افراد بفهمند که شکست آنها کاملا قابل جبران بوده و مسئله آن قدرها که تصور می کردند پیچیده و سخت نیست، با انگیزه بالاتری کار خود را ادامه خواهند داد. در نهایت این امر که از شکست ها و اشتباهات خود و سایر کارآفرینان موفق برای کارمندان شکست خورده خود صحبت کنید، این موضوع نهادینه خواهد شد که شکست تنها برای آنها نبوده و این امر ابدا ربطی به توانایی و شایستگی افراد ندارد. در نهایت توجه داشته باشید که در کنار این مسئله، مشکلات خانوادگی نیز از دیگر دلایل اصلی وضعیت روحی بد کارمندان محسوب می شود.

به همین خاطر ضروری است که به حدی مورد اعتماد کارمندان خود باشید که آنها حتی در رابطه با این مسائل نیز با شما صحبت کرده و کمک هایی را دریافت کنند. برای مثال ممکن است یکی از کارمندان به تازگی صاحب فرزند شده باشد. این مسئله بدون شک باعث خواهد شد تا وی به درآمد بالاتر در کنار زمان بیشتری برای ماندن در کنار خانواده خود، نیاز داشته باشد. با توجه به این امر که شرایط این کارمند، موقتی خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا او را کاملا درک کرده و حمایت همه جانبه خود را نشان دهید. این اقدام شما وفاداری یک کارمند را به بالاترین حد ممکن خواهد رساند.

6-جلسات مداومی را داشته باشید (یور ایلکام)

این امر که زمانی وجود داشته باشد که تمامی کارمندان در کنار یکدیگر قرار گرفته و فرصت صحبت کردن را پیدا کنند، باعث می شود تا امکان پیشگیری از وقوع یک اتفاق تلخ، کاملا امکان پذیر باشد. در نهایت هنگامی که مشکلات در جمع بیان شود، این احتمال وجود دارد که افرادی دیگر، پاسخ های بهتری را داشته باشند و بتوانند برای رفع مسائل، کمکی را کنند. به همین خاطر بهتر است تا همه چیز را برعهده خود قرار ندهید. این امر باعث می شود که پس از مدتی روحیه خودتان نیز کاهشی شدید را پیدا کند.

7-آموزش ها و تمارین جدیدی را داشته باشید (اشلی اندرسون)

ایجاد تنوع و انجام کارهای جدید می تواند روحیه تیم را کاملا بهبود بخشد. همچنین ایجاد یک جو دوستانه میان کارمندان، احساس رضایت شغلی را افزایش خواهد داد. در نهایت فراموش نکنید که امکان پیشرفت و افزایش درآمد باید به صورت کاملا عادلانه مهیا باشد. در غیر این صورت افراد تلاش های خود را بی نتیجه حس خواهد کرد. در نهایت این امر که شیوه های مدیریتی خود را به صورت مداوم به روز کنید، در این زمینه تاثیر بسزایی را خواهد داشت.

8-حامی تیم خود باشید (هالی پارکر)

در این رابطه هر مدیری سبک کاری خاص خود را خواهد داشت، با این حال نکته اصلی این است که شما باید حتی بیشتر از مشتری به کارمندان خود توجه داشته باشید. درواقع بزرگ ترین دارایی شما، نیروی انسانی محسوب شده و به همین خاطر شایسته است تا توجه کافی را به آن داشته باشید. در این رابطه از سرمایه گذاری بر روی خود غافل نشده و همواره عملکرد بهترین مدیران حال حاضر جهان را مورد بررسی قرار دهید. درواقع مطالعه مداوم، کمک خواهد کرد تا همواره بهترین اقدامات را انجام دهید.