۰ نفر

آموزش خرید اقتصادی به کودکان

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۳۳
کد خبر: 418985
آموزش خرید اقتصادی به کودکان

عید نوروز نزدیک است و یکی از دغدغه های خانواده ها، خرید لباس و سایر اقلام مورد نیاز برای عید است. مخصوصاً لباس کودکان که قیمت بسیار بالایی دارد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، کودکان نیز شور و هیجان زیادی دارند و دوست دارند وسایل زیادی برایشان بخرید و نونوارشان کنید. هرچند شادی فرزندان برای پدر و مادرها خیلی مهم است و حاضرند از خود گذشتگی کنند تا لبخند دلبندانشان را ببینند اما با این شرایط سخت اقتصادی و گرانی های سرسام آور، برآورده کردن خواسته های جگرگوشه ها کمی سخت است. همچنین اگر بخواهید تمام خواسته های فرزندان تان را برآورده کنید، آن ها را پرتوقع بار می آورید. پس بهتر است از فرصت استفاده کنید و درس زندگی اقتصادی به آن ها بدهید. یکی از درس های اقتصادی که خیلی مهم است و برای آینده دلبندتان بسیار مهم است، شیوه های صحیح خرید کردن است. پس زمانی که می خواهید برای خرید عید به بازار بروید، از فرصت استفاده کنید و روش های خرید درست را به جگرگوشه تان آموزش دهید. درواقع این کار باعث می شود با یک تیر دو نشان بزنید؛ یکی این که پول کمتری برای خرید فرزندتان خرج می کنید و دوم این که روش های خرید اقتصادی را به دلبندتان آموزش می دهید. فقط کافی است کمی حوصله به خرج دهید!

در مطلب امروز برخی از روش های خرید صحیح و مقتصدانه را معرفی کرده ام:

تشخیص نیاز و خواسته

قبل از این که به خرید بروید، مفهوم نیاز و خواسته را به فرزندتان آموزش دهید و به او بگویید چیزهایی که لازم دارید نیاز است ولی چیزهایی که لازم ندارید اما دوست دارید داشته باشید، خواسته است. حتی می توانید هنگامی که به فروشگاه می روید اقلام مختلف را به او نشان دهید وبپرسید کدام نیاز و کدام خواسته است. در این صورت دلبند شما متوجه می شود که نیازها مهم تر از خواسته هاست و هنگام خرید کردن ابتدا باید وسایلی را که نیاز است بخرید. البته خواسته ها چیز بدی نیستند، فقط باید آن ها را اولویت بندی و مدیریت کرد.

حتماً فهرست خرید تهیه کنید

قبل از این که به خرید بروید، حتماً اقلامی را که لازم دارید در فهرست بنویسید و از فرزندتان بخواهید در این کار به شما کمک کند و وسایلی را که لازم دارد، در فهرست بنویسد. اگر فرزندتان خیلی کوچک است و مدرسه نمی رود، می توانید وسایل لازم را در فهرست نقاشی و از کمک او نیز استفاده کنید. حتی می توانید کنار اقلامی که مهم تر هستند ستاره بزنید تا دلبندتان هنگام خرید متوجه اهمیت آن ها شود و اولویت بندی را یاد بگیرد. زمانی که به خرید می روید، حتماً با توجه به فهرست خریدتان خرید کنید و اگر فرزندتان وسیله ای خارج از فهرست خواست، به او بگویید چیزی که او می خواهد در فهرست نیست و نمی توانید آن را برایش بخرید. وقتی این کار را زیاد انجام دهید، جگرگوشه شما می فهمد که همیشه باید اقلامی را که قبلاً در فهرست نوشته شده بخرید و این کار در او نهادینه می شود. البته برای این که این کار برای او جذاب تر باشد، می توانید یک گزینه خرید ویژه در فهرست اضافه کنید و هنگام خرید نیز یکی از چیزهایی را که فرزندتان می خواهد و برایش مناسب است، به عنوان خرید ویژه برایش بخرید.

با فرزندتان مغازه بازی کنید

اگر می خواهید برخی مفاهیم را به خوبی به دلبندتان آموزش دهید و در او تثبیت کنید، بهتر است در حین بازی این کار را انجام دهید. مثلاً برای این که روش خرید درست را به کودک تان آموزش دهید، می توانید نقش مادر و فرزندی را بازی کنید که می خواهند برای عید به خرید بروند. بهتر است کودک تان نقش مادر را بازی کند و شما نقش فرزند. یک فهرست خرید برای وسایل و اقلامی که برای عید لازم دارید تهیه کنید، سپس فهرست خرید را به دلبندتان بدهید. سپس با جگرگوشه تان به مغازه خیالی بروید، شما نقش فرزندی را بازی کنید که لجبازی می کند و اقلام خارج از فهرست می خواهد و به فرزندتان کمک کنید که نقش یک مادر یا پدر اقتصادی را اجرا کند. بعد از بازی نیز از او بپرسید که شما به عنوان فرزند چه اشتباهاتی داشتید.

به دلبندتان قدرت انتخاب بدهید

هنگامی که به فرزندتان اجازه انتخاب می دهید، اعتماد به نفس او افزایش می یابد و بعد از مدتی انتخاب های بهتری نسبت به قبل خواهد داشت. پس بهتر است از کودکی این کار را تمرین کنید. مثلاً هنگامی که برای خرید لباس عید به بازار می روید، به فرزندتان اجازه دهید خودش لباسی را که می خواهد، انتخاب کند. البته بهتر است شما چند لباس را به او پیشنهاد دهید و او از بین آن ها یکی را انتخاب کند. اگر فرزندتان خیلی کوچک است، بهتر است لباس هایی را که به او پیشنهاد می دهید کمتر باشد تا دچار سردرگمی نشود اما به فرزند بزرگ تر، موارد بیشتری را پیشنهاد دهید. درضمن حتماً به انتخاب دلبندتان احترام بگذارید، حتی اگر می دانید انتخابش اشتباه است. در این صورت فرزندتان از اشتباهاتش درس می گیرد.