۰ نفر

چگونه به فرزندانمان برای راه اندازی کسب و کار کمک کنیم؟

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۱۱
کد خبر: 417372
چگونه به فرزندانمان برای راه اندازی کسب و کار کمک کنیم؟

شاید در نگاه نخست والدین تمایلی به فعالیت فرزندان شان در دنیای کسب و کار نداشته باشند. به هر حال در سنین نوجوانی یا پایین تر اولویت هایی مانند تحصیل و یادگیری مهارت های جانبی مهم تر به نظر می رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، اگرچه کودکان و نوجوانان نیاز به تفریح و سرگرمی دارند، اما در بسیاری از موارد انگیزه بسیار بالایی برای رفتار مانند افراد بزرگسال پیدا می کنند. همین امر آنها را به سوی فعالیت کسب و کار سوق می دهد. برخی از کودکان در تعطیلات تابستان اقدام به راه اندازی کسب و کارهای موقتی مانند فروش آبمیوه یا پخش روزنامه های محلی می کنند. این فعالیت های بیشتر جنبه سرگرمی و کسب اندک پس انداز برای خرید اسباب بازی دارد. بدون تردید فعالیت فرزندان ما در دنیای کسب و کار در صورت کسب راهنمایی های مناسب سازمان یافته تر خواهد شد. این امر به آنها در راستای فعالیت بهتر در دنیای کسب و کار و همچنین یافتن زمینه اصلی علاقه شان کمک می کند.

نکته مهم در زمینه ورود فرزندان به دنیای کسب و کار به عنوان افرادی تازه کار بحث شرایط قانونی است. بسیاری از همسایگان در صورت فعالیت کسب و کار غیرقانونی یا بدون مجوز کودکان اقدام به طرح شکایت می کنند بنابراین ما باید در راهنمایی فرزندان مان برای راه اندازی کسب و کارشان نهایت دقت را به خرج دهیم. در غیر این صورت شاید همگی به دردسر بیفتیم.

یکی از اهداف اصلی قانون گذاران در بخش کسب و کار ساده سازی شرایط ورود افراد جوان به عرصه کارآفرینی است. این امر در بسیاری از کشورها مدنظر قرار دارد بنابراین هرچه شرایط ورود به کار افراد جوان ساده تر باشد، بحث کارآفرینی توسعه بیشتری خواهد یافت. این امر بسته به شرایط و سن فرزندان هر خانواده نیازمند پر کردن فرم های حقوقی متفاوت است. بی تردید در نگاه نخست فعالیت کودکان در حوزه های خرد و بسیار ساده کسب و کار بی نهایت راحت به نظر می رسد، با این حال در صورت بی توجهی به ابعاد حقوقی این مسئله امکان بروز چالش های گسترده وجود خواهد داشت.

کارهای ساده ای نظیر راه اندازی یک دکه فروش آبمیوه در بسیاری از کشورها نیازمند اخذ مجوزهای رسمی است. در این میان فرقی میان فعالیت افراد بزرگسال و نوجوانان وجود ندارد. در هر صورت باید مجوزهای لازم کسب شود. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه راهنمایی فرزندان از سوی والدین برای شروع کسب و کار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آیا فرزندان ما امکان فعالیت در دنیای کسب و کار را دارند؟

بسیاری از خانواده ها نسبت به فعالیت کارآفرینان فرزندان شان، به ویژه در سن های پایین، ابراز نگرانی می کنند. بی تردید فعالیت کاری یا حتی داشتن کسب و کار برای فرزندان موجب افزایش خلاقیت و تخلیه انرژی شان خواهد شد بنابراین فعالیت آنها در حوزه کسب و کار به هیچ وجه آسیب زا نخواهد بود.

امروزه بسیاری از خانواده ها بسترهای لازم برای تقویت استعدادها و شکوفایی آنها از سوی فرزندان شان را فراهم نمی کنند. یکی از نکات مهم در آینده هر فرزندی حوزه مورد علاقه شان برای فعالیت کارآفرینانه است. این امر باید از همان سنین نوجوانی مورد توجه والدین قرار گیرد. چالش اصلی در این میان سلطه فرهنگ حبس کردن فرزندان در خانه است. به این ترتیب اغلب نوجوانان نسل کنونی بیشتر ساعت های روز را مشغول بازی با کنسول های هوشمندشان هستند. این امر تاثیر مخربی بر روی توانایی خلاقیت و نوآوری آنها خواهد داشت.

فعالیت در دنیای کسب و کار برای فرزندان بدون راهنمایی والدین بسیار دشوار خواهد بود بنابراین ما باید همیشه در کنار فرزندان مان باشیم. این امر بیشتر معطوف به ارائه راهنمایی های کاربردی و کمک به آنها در راستای اخذ مجوزهای لازم است. به این ترتیب ما نسبت به فعالیت درست و قانونی فرزندان مان مطمئن خواهیم شد.

پیش نیازها

نخستین گام برای آگاهی از پیش نیازهای راه اندازی کسب و کار از سوی فرزندان توجه به مقررات شهرداری های محل سکونت مان است. خوشبختانه امروزه سایت رسمی اغلب شهرداری ها توضیحات کاملی در اختیار شهروندان قرار می دهد. این امر موجب تسهیل فرآیند ثبت کسب و کار و شروع به فعالیت خواهد شد.

بدون تردید هر کسب و کاری نیازمند اندکی بودجه برای شروع است. در این میان اتفاق نظری برای مبلغ نخستین وجود ندارد، با این حال به نظر اختصاص حدود 50 دلار برای شروع کسب و کار از سوی فرزندان کافی خواهد بود. این امر به آنها امکان شروع تقریبا ساده کسب و کارشان را خواهد داد.

نکته مهم در این بخش توجه به نحوه فعالیت فرزندان است. وقتی ما از شروع کسب و کار از سوی آنها صحبت می کنیم، منظورمان تاسیس شرکت های بزرگ نیست. ما همچنان با کسب و کارهای کوچک، شاید بیش از اندازه کوچک، سر و کار داریم. این امر به فرزندان ما امکان تجربه محیط های مختلف کاری و ارتباط بیشتر با مردم را خواهد داد. به این ترتیب ذهن آنها درباره آینده کاری شان و محیط کسب و کار آماده تر خواهد بود.

آیا فرزندان برای شروع کسب و کار نیازمند مجوز هستند؟

شاید باور این امر سخت باشد، اما کودکان نیز برای شروع کسب و کار نیازمند اخذ مجوزهای رسمی هستند. در غیر این صورت شاید در بخشی از فعالیت با مشکلات مهمی رو به رو شوند. نکته مهم در این میان مسئولیت والدین در برابر فعالیت های تجاری فرزندان، دست کم تا 18 سالگی، است بنابراین بدون اخذ مجوزهای لازم پای ما نیز در فعالیت فرزندان مان گیر خواهد بود.

هر کشور و شهری برای فعالیت نوجوانان در دنیای کار قانون خاص خود را دارد. این امر به طور معمول در راستای حفاظت از حقوق کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار می گیرد. تجربه فعالیت دامنه وسیعی از کودکان در شرایط نامناسب کاری و اجبارهای این حوزه موجب احتیاط هرچه بیشتر مقامات مسئول شده است.

شاید در نگاه نخست فعالیت کودکان در شغل هایی نظیر فروش آبمیوه بسیار ساده و بی دردسر به نظر برسد، با این حال اگر همسایه های ما این فعالیت فرزندان را مثال نقض حقوق کودکان تلقی کنند، دردسرهای بسیار زیادی برای ما ایجاد خواهد شد بنابراین مراجعه به نهادهای حقوقی برای ساماندهی این امر ضروری خواهد بود.

یکی دیگر از نکات مهم درخصوص فعالیت فرزندان در حوزه کسب و کار مربوط به واکنش سایر رقباست. بدون تردید هر کسب و کار ساده ای نیز دارای جو رقابتی است. بر این اساس در صورت فعالیت فرزندان ما به عنوان صاحب یک کسب و کار، هرچند ساده، باید نسبت به واکنش رقبا آمادگی لازم را داشته باشیم. فرزندان در بسیاری از موارد نیازمند کمک والدین هستند. شروع کسب و کار در سنین پایین نیز در زمره همین موارد قرار دارد. بدون شک فرزندان ما بدون کمک و دریافت راهنمایی های کاربردی توانایی اداره کسب و کارشان به صورت سازنده را نخواهند داشت.

کسب و کارهای مناسب برای فرزندان کدامند؟

بهترین راهکار برای انتخاب یک کسب و کار برای فرزندان ترغیب آنها برای جست وجوی علایق شان است. بی شک هیچ والدینی برای شروع فعالیت فرزندانش انتظار کسب سود فراوان ندارد. این امر فقط تجربه ای کوتاه و مفید برای فرزندان خواهد بود بنابراین باید نهایت دقت را در ساماندهی این امر به خرج دهیم. کودکان به طور معمول دارای دامنه وسیعی از علایق هستند. این امر کار ما برای انتخاب یک حوزه خاص را دشوار خواهد کرد.

شروع فعالیت فرزندان در حوزه کسب و کار به طور معمول نیازمند زمان زیادی است. بخش قابل توجهی از این زمان صرف انتخاب حوزه اصلی فعالیت از سوی فرزندان می شود. راهنمایی های سازنده والدین در این میان نقش مهمی در انتخاب حوزه مناسب خواهد داشت. توصیه اصلی در این بخش راهنمایی کودکان برای توجه به حوزه های فناوری محور است. اغلب کودکان شغل های عجیب و غریبی در فهرست علاقه مندی های شان دارند. ظیقه والدین در این میان انطباق بیشتر کودکان با واقعیت های عرصه کسب و کار است. به این ترتیب انتخاب آنها و آینده کسب و کارشان بهتر خواهد بود.

به عنوان بخش پایانی، باید به سادگی مسیر شروع کسب و کار از سوی کودکان توجه داشت و این امر باید همیشه مدنظر قرار گیرد. به هر حال ما به دنبال تاسیس یک کسب و کار بسیار بزرگ نیستیم بنابراین باید به این امر به عنوان مهارت افزایی فرزندان مان در حوزه کسب و کار نگاه کنیم.