۰ نفر

رشد هزار درصدی استارتاپ‌ها

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۴۴
کد خبر: 414879
رشد هزار درصدی استارتاپ‌ها

دانشگاه سینسیناتی به‌عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی علاوه‌بر اینکه شرایط مناسبی را برای آموزش دانشجویان فراهم می‌کند، بستری را مهیا ساخته که دانشجویان در فضایی واقعی بتوانند دانش خود را عملیاتی و آن را تجربه کنند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، این دانشگاه دولتی با بیش از 44هزار دانشجو، یکی از دانشگاه‌های پیشگام دنیا در عرصه تحقیقات محسوب می‌شود و در زمینه برنامه‌های آموزشی موفقیت‌های چشمگیری دارد. یک مرکز نوآوری در سال 1819 در این مرکز دانشگاهی افتتاح شد که فضایی مناسب را برای دانشجویان، استادان، اعضای هیات‌علمی و فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کرد تا بتوانند ایده‌های خلاقانه خود را به محصول تبدیل و تجاری‌سازی کنند. راه‌اندازی چنین مرکزی روند توسعه فناوری‌ها را در دل دانشگاه و ورود آنها به بازار را سرعت می‌بخشد. البته این دانشگاه قابلیت‌های بیشتری هم دارد و همچنان برای تسریع فعالیت استارتاپ‌ها و ورود ایده‌ها به مرحله تجاری‌سازی تلاش می‌کند. یکی از این اقدامات، تاسیس Venture Lab در سال 2018 است که به‌عنوان برنامه شتاب‌دهنده و پیش‌شتاب‌دهنده عمل می‌کند و مقامات دانشگاه سینسیناتی امیدوارند با وجود این آزمایشگاه، راه‌اندازی و فعالیت استارتاپ‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد. استارتاپ‌هایی که در این دانشگاه فعالیت می‌کنند، معمولا در چهار دانشکده از این دانشگاه حضور دارند و با کسب شرایط لازم می‌توانند در دوره هفت هفته‌ای پیش‌شتاب‌دهنده این آزمایشگاه شرکت کنند. این دوره پیش‌شتاب‌دهنده، موسسان استارتاپ‌ها را با صاحبان ایده آشنا می‌کند و از این طریق، فرآیند تبدیل ایده به محصول و ورود آن به بازار را سرعت می‌دهد. البته این راهکار کمی غیرمتعارف به نظر می‌رسد، اما گام بزرگی برای این آزمایشگاه 1.5ساله محسوب می‌شود و چیزی که مشخص است تاثیر بسزایی است که به‌جا می‌گذارد. به گفته دیوید آدامز، رئیس اداره نوآوری دانشگاه سینسیناتی، دانشگاه‌ها یکی از قدرتمندترین خالقان استارتاپ‌ها هستند، اما این مراکز آموزشی معمولا دامنه فعالیت محدودی دارند. راه‌اندازی Venture Lab به‌عنوان یک گام مشارکتی می‌تواند این اکوسیستم را توسعه دهد، به‌طوری که نه‌تنها این آزمایشگاه می‌تواند در داخل دانشگاه فعالیت کند، بلکه دامنه فعالیت آن فراتر از مرزهای دانشگاه رفته است. دانشگاه سینسیناتی به‌عنوان موسسه تحقیقاتی شماره یک Carnegie معرفی شده است که در قالب مشارکتی دولتی خصوصی، اولین موسسه تحقیقاتی در نوع خود به شمار می‌رود که از سوی یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی شهری اداره می‌شود. آدامز در ادامه با ابراز خوشحالی از فعالیت Venture Lab معتقد است با آغاز به کار این مرکز، دقیقا در جایی که باید، ایستاده‌ایم و محققان گام‌های خود را با موفقیت برداشته‌اند. پیش از این، مقامات دانشگاه در سال 2017 با استخدام یک کارآفرین و مدیراجرایی بخش نرم‌افزار تلاش کردند سرعت نوآوری را در این مرکز تسریع کنند. ما به‌عنوان مسئولان دانشگاهی نسبت به شهر و جامعه خود مسئول هستیم و فکر می‌کنیم با این شیوه جدید می‌توانیم در زمینه راه‌اندازی استارتاپ‌ها و فعالیت مستمر آنها موفقیت خوبی به‌دست می‌آوریم.

    ۴۰۰ درصد رشد در یک سال

به گزارش forbes، آزمایشگاه Venture Lab از جولای 2019، در مرکز نوآوری دانشگاه سینسیناتی جای گرفت و کار خود را آغاز کرد. با شروع فعالیت این آزمایشگاه، رکورد بی‌سابقه‌ای در شکل‌گیری استارتاپ‌ها ثبت شد، به‌طوری که در اولین سال فعالیت آن در دانشگاه سینسیناتی، راه‌اندازی و آغاز به کار استارتاپ‌ها تا 400درصد افزایش یافت. البته این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد و به‌جرات می‌توان گفت تا امروز، فعالیت استارتاپ‌ها در این مرکز حدود هزار درصد رشد داشته است. با وجود تاثیر چشمگیری که این آزمایشگاه روی رشد استارتاپ‌ها داشته، شمار زیادی از آنها با قدرتی که به دست آورده‌اند، از این مرکز خارج شده‌اند و با عملکردی که داشته‌اند، توانسته‌اند بودجه‌های خوبی را به خود اختصاص دهند که به‌طور قطع در شکوفایی آنها در مسیر تولید می‌تواند تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر، Venture Lab از جولای 2019 تاکنون، توانسته بیش از 4/1میلیون دلار به‌دست آمده از منبع گرنت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دانشگاه سینسیناتی را در مشارکت با کمپانی‌های مختلف به کار بگیرد.

    سیلیکون‌ولی کوچک

این دوره پیش‌شتاب‌دهنده با هدف سرعت بخشیدن به عملکرد استارتاپ‌ها و افزایش تعداد آنها کار می‌کند. تیم‌های استارتاپی با سرعت زیادی حرکت می‌کنند و Venture Lab اعلام آمادگی کرده تا ماه فوریه، نخستین گروه استارتاپ‌های فعال در این آزمایشگاه از این مرکز خارج شوند. البته مهم‌ترین هدفی که در دوره‌های پیش‌شتاب‌دهنده دنبال می‌شود، به ادامه رشد ایده‌ها کمک می‌کند. این مهم‌ترین دلیلی است که دانشگاه سینسیناتی در سال 1819 اقدام به راه‌اندازی مرکز نوآوری کرد تا بتواند استعدادهای جدیدی را در حوزه‌های فناوری شناسایی کند. مجله Forbes، این مرکز را به‌عنوان یکی از 50 مراکز نوآوری برتر دنیا و از سوی دیگر، موسسه جهانی مناطق نوآورانه هم این مرکز را جزء یکی از 27 منطقه نوآوری در آمریکا معرفی کرده است که به‌نوعی به سیلیکون‌ولی کوچک شناخته می‌شود. یکی از فعال‌ترین مراکزی که در Venture Lab قرار دارند، مرکز CincyTech است که از فعال‌ترین سرمایه‌گذاران در منطقه «میدوست» است. اصلی‌ترین مسئولیت‌هایی که این مرکز بر عهده دارد، تبدیل نوآوری‌های روز به علوم زیستی پرکاربرد و نیز قابل‌استفاده در شرکت‌های دیجیتال است.

    پیش به سوی استارتاپ‌های موفق

مرکز آزمایشگاهی Venture Lab با سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های قبلی مرکز نوآوری دانشگاه ساخته شده است. درواقع، این مرکز، تیم‌های استارتاپی را به‌سرعت آماده ورود به دنیای واقعی می‌کند و حتی میزان آمادگی آنها را برای قرار گرفتن در موقعیت‌های واقعی اعلام می‌کند. مدلی که دانشگاه سینسیناتی در این مرکز استفاده می‌کند، بسیار ساده است؛ به‌طوری که از منابع دانشگاهی برای فعال‌سازی کارآفرین‌های بالقوه و تیم‌های استارتاپی در دانشکده‌ها استفاده می‌کند و سپس، آنها را در موقعیت‌هایی برای راه‌اندازی استارتاپی موفق قرار می‌دهد. موضوع جالب توجه اینجاست که با ایجاد این فرصت طلایی، حتی شرایط برای فعالیت‌ کارآفرین‌ها و استعدادهای برتر و سرمایه‌گذارانی خارج از دانشگاه هم فراهم می‌شود تا به‌سرعت به سمت شکل‌دهی استارتا‌پ‌ها و حمایت از آنها حرکت کنند. در این میان، اگر ایده‌ای مورد حمایت سرمایه‌گذاران قرار نگیرد، خلاقان و مبتکران دانشگاهی به‌سرعت آن را برمی‌گردانند و به شیوه‌ای قابل‌قبول تبدیل می‌کنند تا درنهایت موفق به جلب حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذار شود. به گفته جفری پینسکی، مدیر اداره ابداع دانشگاه، هدف اصلی مرکز Venture Lab راه‌اندازی تعداد زیادی استارتاپ‌ است که در کار خود موفق باشند و بتوانند ایده‌های عملیاتی خود را با موفقیت به محصول تبدیل کنند.

    اداره تحقیق

از آنجا که همه نوآوری‌ها از یک تحقیق جامع و کامل سرمنشأ می‌گیرند، این دانشگاه هم برای اینکه مسیر پیش‌رو را به‌درستی طی کند، با راه‌اندازی اداره تحقیق، جمعی از محققان برجسته و پیشگام در امر تحقیق و مطالعه در زمینه‌های علمی مختلف را دور هم جمع کرده تا با تاکید بر چالش‌های جامعه، بتوانند تحقیقات مربوط به نیاز جامعه را انجام دهند و با قرار دادن آن در اختیار اداره نوآوری و با همکاری تنگاتنگ با آنها محصول جدید و کاربردی را به تجاری‌سازی برسانند. اداره تحقیق با فعالیت‌هایی که در این سال‌ها داشته علاوه‌بر تسریع روند تحقیقاتی دانشگاه، با اتصال به رهبران صنعتی، دولتی و اجتماعی، رشد اقتصادی را نیز محقق کرده است. این اداره به‌طور قطع با فعالیت در زمینه‌های سایبری، رباتیک، حسگرها، علوم پوستی، نوجوانان، سرطان، انسان‌های دیجیتال، بیماری‌های عفونی، دستگاه‌های پزشکی، علوم اعصاب، شهرهای هوشمند، پایداری، ویژگی‌های شهری و آب، تاثیر مثبتی روی زندگی، محیط‌زیست و اقتصاد کشور داشته است. اداره تحقیق تاکنون بودجه‌ای بالغ بر 838 میلیون دلار دریافت کرده است.

    اداره نوآوری

در این دانشگاه، اداره‌ای موسوم به اداره نوآوری وجود دارد که وظیفه آن، تسریع روند تبدیل ایده‌ها به نمونه‌های اولیه کاربردی و آماده ورود به بازار و نیز سرعت بخشیدن به فعالیت استارتاپ‌ها، پتنت‌ها، مشارکت‌های صنعتی و تاثیر جهانی و اجتماعی آنهاست. دانشگاه سینسیناتی عضو انجمن دانشگاه‌های دولتی و اعطاکننده کمک‌های مالی است که وظیفه این انجمن شناسایی موسسات و دانشگاه‌هایی است که تعهدات بالایی نسبت به اقتصاد و توسعه جامعه، رشد و فرصت‌های اقتصادی دارند. دانشگاه سینسیناتی در سال 1819 با راه‌اندازی مرکز نوآوری خود به این هدف دست یافت. در این مراکز، استارتاپ‌ها در فضایی سازنده و با حمایت‌هایی که دریافت می‌کنند، فاز نمونه‌سازی را طی می‌کنند.

     تحقیق در کنار نوآوری

دانشگاه سینسیناتی با داشتن تجربه 200 ساله در زمینه تحقیق و مطالعه تاکنون خدمات متعددی را در حوزه فناوری ارائه داده است که از این میان می‌توان به تولید نخستین ارگان برقی دنیا، تولید آنتی‌هیستامین، دستگاه ریه- قلب و واکسن فلج اطفال خوراکی توسط دانشمندان این دانشگاه اشاره کرد. البته این روند همچنان ادامه دارد، به‌طوری که امروزه محققان این دانشگاه مسیرهای جدید تولید علم را در زمینه‌های علمی، پزشکی، تجاری، آموزشی، مهندسی و هنر طی می‌کنند تا از این طریق بتوانند روند زندگی، کار و یادگیری را متحول کنند. مساله اینجاست که دنیا هم از این مسیر حمایت و‌ انگیزه لازم را برای  محققان فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، دانشگاه سینسیناتی سالانه صدها میلیون‌ دلار را به‌عنوان جایزه به محققان دولتی و صنعتی خود اعطا می‌کند.

    نیازی فراتر از مرزها

مهم‌ترین مساله‌ای که در این میان مطرح است، این است که چگونه می‌توان استعدادهای برتر در زمینه فناوری را جذب کرد و از این طریق فرآیند راه‌اندازی استارتاپ‌ها را سرعت بخشید. به گفته رئیس بخش نوآوری دانشگاه سینسیناتی، اگر ما استعدادهای تازه را در مرکز نوآوری دانشگاه بپرورانیم، فراتر خواهند رفت و دامنه‌ای گسترده‌تر پیدا می‌کنند و ممکن است به دیگر مناطق نوآوری در دیگر شهرها هم کشیده شوند. اما او معتقد است که با اتصال این استعدادها به مرکز سرمایه‌گذاری CincyTech، می‌توانیم آنها را با جامعه ارتباط دهیم و به‌طور مستقیم وارد زندگی مردم کنیم. آدامز گفت: «همه حرف‌ها بر سر اعداد بزرگ است. اگر بتوانیم تعداد زیادی از این استارتاپ‌ها را از طریق مراکز نوآوری ایجاد کنیم، این احتمال وجود دارد که نتایج بسیار موفقی نصیب ما شود.»