۰ نفر

نگاهی به یک کسب و کار رمانتیک؛

چگونه گل فروش شویم؟

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 410505
چگونه گل فروش شویم؟

«چه حس خوبی در گل فروشی وجود دارد. آدم علاقه پیدا می‌کند شغل فعلی خودش را رها کند و هر روز بیاید اینجا و بین گل‌ها باشد. هرقدر هم که سختی داشته باشد، باز به حس تازگی به دست آمده از آن می‌ارزد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این تجربه مشترک افرادی است که وارد گل فروشی می‌شوند. بیشتر آن‌ها در نگاه اول عاشق این کار می‌شوند؛ اما کسی از سختی و شرایط کاری این شغل اطلاعی ندارد. وقتی با یک فروشنده گل صحبت می‌کنید، با همه زیبایی و عشق‌هایی که دارد، ورود به این حرفه را مناسب هرکسی نمی‌داند. عشق لازمه شروع هر کاری است؛ اما باید اصول و شرایطی را از قبل بدانید.گل فروشی هم مانند شغل‌های دیگر شرایط کاری مخصوص به خود را دارد. شرایطی که از بیرون بسیار زیبا؛ اما در درون سخت است. باید واقعاً عاشق این کار باشید. جالب است بدانید این شغل جزو مشاغل پردردسر معرفی شده است؛ هرچند از نظر درآمد در سطح بالایی قرار دارد. پس برای رسیدن به آن باید تلاش کنید.ما این بار به سراغ آقای عطاءا... بخشایش رفتیم. شخصی باتجربه و خاک خورده این حرفه که از سال 1380 با برند ناربلا در تهران و چندین شعبه در شهرهای اطراف تهران فعالیت می‌کند. ناربلا به معنای شکوفه گل انار از زمان هخامنشیان مظهر زیبایی بوده است. آقای بخشایش هم اکنون یک دفتر حضوری در تهران و دو شعبه در شهر ورامین (نزدیک تهران) و بیشتر در زمینه گیاهان آپارتمانی به ویژه تراریوم مشغول است. علت انتخاب این گل هم آبیاری بسیار کم آن و شرایط نگهداری آسان آن است. این‌ها را گفتیم تا بدانید هر قدمی که آقای بخشایش برمی‌دارد، بر اساس تجربه 18 ساله‌اش و چه بسا بیشتر است.

ورود تازه‌کار ممنوع

گل فروشی کار تخصصی است. در واقع شما در این جا فروشنده محض نیستید و باید دانش بسیار زیادی در خصوص گل‌ها داشته باشید؛ فرقی ندارد که گل شاخه‌ای بفروشید یا آپارتمانی. به هر حال باید دانشتان را در خصوص گل‌ها زیاد کنید. حالا این دانش شامل چه مواردی می‌شود:

باید اول‌ازهمه باسلیقه باشید. این سلیقه بیشتر برای گل‌آرایی است؛ تک شاخه، سبد، ماشین عروس، سالن و غیره. این کار نیاز به ذوق دارد. افرادی که خیلی حوصله استفاده از بنیاد ذوق خود را ندارند، این شغل برای آن‌ها مناسب نیست.

دوم این که باید در کنار گل‌آرایی، دانش نگهداری از آن‌ها را بدانید. مشتریان مسلماً هیچ اطلاعاتی حتی از چگونگی نگهداری شاخه تک رز هم ندارند، پس از شما توقع راهنمایی دارند. یک داده اشتباه می‌تواند باعث شود گل آن‌ها خراب شود. آن وقت از چشم شما خواهند دید.

در این کار فقط نباید گل فروش باشید بلکه نظارت شما بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. نظارت بر کیفیت گل‌ها، دسته‌بندی آن‌ها توسط شاگرد و غیره. این که رها کنید و به امید شاگرد بسپارید، کمتر از یک ماه بعد باید در مغازه خود را ببندید.

اما مهم‌ترین مسئله این که گل فروشی برای افراد تازه‌کار و بدون تجربه اصلاً مناسب نیست. هرقدر اطلاعات خود را زیاد کنید و ذوق هنری و سلیقه در گل‌آرایی داشته باشید، باز هزار مورد دیگر است که فقط در دل کار خود را نشان می‌دهد. قدم اول شاگردی کردن است؛ آن هم نه یکی دو سال، بلکه باید به حدی در این کار شاگرد باشید که تمامی زیروبم‌های اولیه را یاد بگیرید. وقتی فروشگاه زدید، دیگر جای یادگیری اصول اولیه نخواهد بود.

چه کار کنید؟

حالا برای فردی که شاگردی کرده و تجربه اولیه را به دست آورده، می‌توان به موفقیت او امید داشت. اول ‌از همه این که برای موفقیت در این کار باید متفاوت بود. دنبال طرح‌های جدید باشید. وقتی قرار است از نمونه‌های قدیمی استفاده کنید، نباید انتظار موفقیت هم داشته باشید.

بعد باید به دنبال یک مغازه باشید. این کاری نیست که بتوان به صورت سیار انجام داد. مغازه شما حداقل باید فضای 20 متری برای نگهداری انواع گل را داشته باشد. همچنین رو به خیابان بوده و فضای کافی برای جای پارک داشته باشد. وقتی کسی به دنبال گل فروشی است، با دیدن اولین مغازه نگه می‌دارد و برای خرید وارد می‌شود.

مرحله بعد خرید وسایل است. گل فروشی دارای مواد اولیه است که به اصطلاح به آن خشکبار می‌گویند. ابزارهای باغبانی، قیچی، سیم‌چین، انواع کاغذ و الیاف، سبد گل، روبان و سطل برای قرار دادن گل غیره. مسئله اصلی این جاست که نمی‌توان قیمت دقیقی برای خرید آن‌ها اعلام کرد. این مسئله به سلیقه بازار شما بستگی دارد؛ برای مثال، پارچه روبان از توپی چهار هزار تومان است تا 60 هزار تومان. این دیگر به منطقه فعالیت شما بستگی دارد که از چه نوع کالاهایی استفاده کنید. حتی خود گل‌ها همین‌طور. شما باید هر روز صبح زود حدود ساعت 5 به بازار گل بروید تا نمونه‌های تازه را خریداری کنید. باید بررسی کنید که افراد گل‌های گران‌قیمت می‌خرند یا خیر. باید ببینید کدام مورد را خریداری می‌کنند. به هر حال باید سلیقه آن حوزه را به دست بیاورید. ممکن است در اوایل این شناخت برای شما سخت باشد؛ اما درنهایت خواهید فهمید.

از نظر قیمت اگر بخواهیم عددی را بیان کنیم، می‌توان گفت که حداقل حدود 50 میلیون فقط هزینه خرید وسایل شما می‌شود. قیمت گل‌ها هم متغیر است. برای مثال، در زمان اعیاد قیمت گل شاخه‌ای به شدت افزایش پیدا می‌کند یا در زمان محرم‌ها گل‌های مرتبط با عزاداری. برای همین نمی‌توان گفت که اگر امروز شاخه رز را 10 هزار تومان خریدید، فردا هم همین است. شاید فردا 13 هزار تومان شود؛ اما دو روز به هفت هزار تومان برسد.

البته فقط این‌ها نیست. اول ‌از همه باید با تغییر سلیقه همگام شوید. امروز استفاده از سبد گل روی بورس است و فردا استفاده از تزیینات فانتزی. واقعاً قانون خاصی برای این مسئله نمی‌توان مشاهده کرد. باید بدانید که به اصطلاح امروز چی مد است.

مورد دوم چیدمان است. چیدمان گل‌ها قانون خاصی دارد. حالا به غیر از توجه به ظاهر زیبا، باید فضای مناسبی برای گل‌های شاخه‌ای و آپارتمانی داشته باشید. گل‌های شاخه‌ای نیاز به فضای سرد دارند و آپارتمانی فضای گرم. اگر در هر دو کار می‌کنید، باید فروشگاه شما از نظر اندازه مناسب باشد. آن‌هایی که گل شاخه‌ای می‌فروشند، در مغازه خود از چندین کولرگازی استفاده می‌کنند.

تقسیم به دو حوزه

فعالیت در گل فروشی به دو حوزه گل شاخه‌ای و آپارتمانی تقسیم می‌شود. کسی که در حوزه اول فعالیت می‌کند، باید گل‌آرایی و مواردی را که در بالا اشاره شد، بداند. کسی که در حوزه گل آپارتمانی فعال است، بیشتر فروشنده است. این گل‌ها در بازار از قبل آماده است. فقط شما باید اطلاعات خود را در این زمینه زیاد کنید. برخی هم هستند که در هر دو کار می‌کنند. به هر حال باید شما در همان اول راه خود را مشخص کنید.نکته بعدی این که خود را محدود به یک مورد نکنید. کسی که سبد گل تزیین می‌کند، باید بتواند ماشین عروس، سالن و غیره را هم تزیین کند. اصول هر دو یکی است. فقط سلیقه است که باید در چیدمان هرکدام به کار برد که این روزها در اینترنت پر است. حتی کسی که گیاه آپارتمانی هم کار می‌کند، باید بتواند چنین کارهایی را انجام دهد. در واقع او باید از قبل گل‌آرا باشد تا گل فروش.

حرف آخر

این‌ها بیشتر صحبت‌های عمومی بود؛ اما موارد دیگری هم هستند که باید بدانید و در نظر بگیرید. در این کار عجله معنا ندارد؛ چه در یادگیری و چه در گل‌آرایی. همه‌چیز باید سر وقت و طبق برنامه و از همه مهم‌تر با حوصله انجام شود. شما باید هر روز 4 یا 5 صبح بازار گل باشید و تازه‌ترین و به‌روزترین‌ها را خریداری کنید. هر روز باید مغازه خود را تمیز کنید. آب سطل‌ها را عوض کنید؛ به ویژه در فصل گرما که میزان حرارت بالا و امکان تبخیر زیاد است. این کار را نمی‌توان یک نفره انجام داد. حتماً باید شاگرد داشته باشید.تنها روز تعطیل عاشوراست. البته ممکن است برخی دیگر هم در بعضی ایام سوگواری مغازه خود را تعطیل کنند؛ اما بقیه روزها باید سرکار بود. مریضی، مسافرت و غیره بی‌معنی است. حداقل باید شریک یا شاگردتان مغازه را نگه دارد. روزهای اوج مانند روز مادر، ولنتاین و شب عید، میزان فروش به اوج خود می‌رسد. کار سختی است. عاشق بودن حرف اول است که شما را در این کار نگه می‌دارد.