۰ نفر

توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده

۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۸
کد خبر: 403156
توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده

راه اندازی کسب و کار کوچک همیشه کار دشواری محسوب می شود. امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، نکته مهم درخصوص اغلب این کسب و کارها توقف شان در یک سطح مشخص از رشد و توسعه است. به این ترتیب آنها هیچ گاه بدل به برندهای بزرگ با دامنه گسترده ای از مشتریان نمی شوند. کارشناس های مختلف درباره تکنیک های توسعه کسب و کار نظرات گوناگونی دارند. استفاده از ایده های خلاقانه و تلاش برای نوآوری در کسب و کار بخش قابل توجهی از توصیه های مطرح در حوزه کسب و کارهای کوچک را تشکیل می دهد. بدون تردید صرف تاکید بر ضرورت نوآوری در کسب و کار برای توسعه برندهای کوچک کافی نیست، بنابراین در مقاله کنونی نگاه دقیق تری به این موضوع خواهیم انداخت.

1. افزایش تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی

امروزه ابزارهای بسیار زیادی در اختیار برندها برای توسعه کسب و کار قرار دارد. وقتی کسب و کار ما در مقیاسی محلی با بودجه محدود فعالیت دارد، باید به طور کاملا هوشمندانه بر روی الگوهای بازاریابی سرمایه گذاری کند. شاید یک برند بزرگ پس از سرمایه گذاری عظیم در یک بخش با مشکلات مالی چندانی مواجه نشود، اما وضعیت کسب و کارهای کوچک به طور کلی متفاوت است.

توصیه من در این بخش توجه به ایده های بازاریابی کم هزینه است. ما در ابتدای مسیر کسب و کار باید به جای صرف هزینه های گزاف به سراغ ایده های مناسب با وضعیت مان باشیم. نکته مهم در اینجا ایجاد تمایز میان مفهوم بازاریابی کم هزینه و عدم دریافت نتیجه دلخواه است. اگر به مرور کمپین های بازاریابی موفق در طول تاریخ علاقه داشته باشید، بسیاری از آنها با بودجه های بسیار اندک ساماندهی شده اند، بنابراین خلاقیت و جلب نظر مشتریان رابطه تغییرناپذیری با سطح بودجه برندها ندارد. امروزه برندهای کوچک نیز توانایی کسب موفقیت در حوزه بازاریابی با سرمایه گذاری بر روی ایده های کم هزینه را خواهند داشت.

2. مشاهده دقیق ترندها

کسب و کارهای کوچک برای حضور مداوم در عرصه رقابت کاری باید نگاه دقیقی به ترندهای برتر داشته باشند. وقتی از مفهوم ترند صحبت می کنیم، بسیاری از افراد به سراغ حوزه بازاریابی می روند. بدون تردید ترندهای بازاریابی برای توسعه کسب و کار اهمیت زیادی دارند، اما این مفهوم در سایر بخش ها نیز کاربردی است. ترندهای برتر شامل هرگونه سبک مدیریت یا اداره کسب و کار است. به طور معمول ترندهای تازه شامل سبک ها و الگوهای تازه مدیریت کسب و کار هستند. ما به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک با مشاهده عملکرد برندهای بزرگ و ترندهای مطرح در حوزه تخصصی مان امکان بهبود وضعیت برندمان را خواهیم داشت.

3. یادگیری از رقبا

رقابت در عرصه کسب و کار همیشه به معنای تصور دیگر برندها به مثابه دشمن مان نیست. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ و رقیب از یکدیگر نکات مختلفی یاد می گیرند. به هر حال رقبای ما اهداف و برنامه های منحصر به فردی برای جلب نظر مشتریان دارند. نکته مهم در این میان اشتراک دامنه مشتریان مدنظر ما و آنهاست. این امر امکان یادگیری نکات مختلف از یکدیگر را به شدت افزایش می دهد.

یادگیری از رقبا همیشه به معنای تقلید نکات مثبت آنها نیست. بدون شک رقبای ما نیز دچار اشتباه می شوند، بنابراین یادگیری از اشتباهات آنها باید در دستور کار ما قرار گیرد. این امر ما را به طور رایگان از تجربه های ناموفق رقبا بهره مند می سازد.

4. توجه به نظرات مشتریان

اغلب مشتریان امروزی پس از خرید یک محصول یا تعامل با برند اقدام به بیان نظارت شان می کنند. این امر به شیوه های مختلفی روی می دهد. اکنون با توجه به توسعه شدید فناوری های دیجیتال بخش قابل ملاحظه ای تعامل افراد با برندها در دنیای آنلاین صورت می گیرد، بنابراین اگر ما در پی بهبود وضعیت کسب و کارمان هستیم، باید به نظرات مشتریان بها دهیم. در غیر این صورت هیچ گاه برندمان توسعه مناسب نخواهد یافت.

مشکل اصلی بسیاری از کسب و کارهای کوچک صرف شعار درباره توجه به نظرات مشتریان است. این امر اگرچه همراه با جمع آوری نظرات مشتریان است، اما هیچ گاه اثربخشی لازم بر روی تصمیم گیری های شرکت را ندارد. نتیجه این بحث ضرورت تغییر نگرش ما به حوزه کسب و کار در صورت تمایل به توسعه مداوم برندمان است.

5. اهمیت بازاریابی به مثابه عامل افزایش شهرت برند

کسب و کارهای کوچک همیشه به دنبال افزایش شهرت شان هستند. یکی از ابزارهای مناسب در این زمینه بازاریابی است. نکته مدنظر من در این بخش ضرورت همکاری با افراد حرفه ای در حوزه بازاریابی برای نتیجه بخشی فعالیت های برندمان است. بدون شک افراد ماهر در هر حوزه گرایش به سوی همکاری با برندهای بزرگ دارند، بنابراین کار ما برای جلب نظر آنها بسیار دشوار خواهد بود. در این بخش دو راهکار اصلی پیش روی ما قرار خواهد داشت. نخست تلاش برای ترغیب افراد حرفه ای با تاکید بر نقش منحصر به فردشان در شرکت و دوم استفاده از نیروی کار جوان. پیرامون نکته دوم، باید برگزاری دوره های آموزش عالی بازاریابی در دانشگاه های معتبر جهان را مدنظر داشت. استفاده از فارغ التحصیلان چنین دانشگاه هایی برای بهبود وضعیت بازاریابی برندمان ایده ای جذاب و در عین حال کم هزینه خواهد بود.

6. سرمایه گذاری بر روی فرمت ویدئو

محتوای بصری تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب دارد. این امر ناشی از تغییر سلیقه کاربران در فضای آنلاین و همچنین توسعه فناوری اینترنت است. شاید تا همین یک دهه پیش مشاهده آنلاین یک کلیپ کوتاه به صورت آنلاین با مشکلات زیادی همراه بود، اما امروزه پلتفرم های پخش فیلم و سریال آنلاین نیز در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند. این امر نیاز به سرمایه گذاری بر روی فرمت ویدئو را افزایش می دهد. فرمت ویدئو فقط در حوزه بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار نیست. بسیاری از کسب و کارها در فرآیند برندسازی نیز از محتوای ویدئویی در راستای انتقال ارزش های مرکزی شان استفاده می کنند.

بدون تردید تلاش برای توسعه کسب و کار کوچک همراه با دشواری های بسیار زیادی است. توجه به نکات مورد بحث در این مقاله گام مناسبی در راستای شروع فرآیند رشد و توسعه کسب و کارمان خواهد بود. همیشه امکان بهبود توصیه های مرتبط با حوزه توسعه کسب و کار از طریق شخصی سازی آنها وجود دارد، بنابراین شما نیز با شخصی سازی توصیه های مورد بحث در این مقاله امکان کسب موفقیت های بیشتر را خواهید داشت.