۰ نفر

ورود به کسب و کاری جذاب در دنیای مجازی

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 399965
ورود به کسب و کاری جذاب در دنیای مجازی

اصطلاح ادمین از زمان ورود شبکه ‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک وارد حوزه شغلی در کسب ‌وکار شد. در آن موقع ادمین به کسی گفته می‌شد که مسئول پست گذاشتن و تبلیغات و به اصطلاح صفحه‌ای بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، کم‌کم با گسترش شبکه‌ها به ویژه ظهور اینستاگرام، شاهد قدرت گرفتن این حوزه شغلی بودیم. هرچند که ادمین بودن شغل جدیدی نیست و از قبل هم وجود داشته است.اصطلاح شغلی administrator در گذشته بیشتر در حوزه IT مطرح بود. به کسی که مسئول مدیریت شبکه سازمانی بود، گفته می‌شد. حوزه کاری این فعالیت امروزه با تغییراتی که داشته به سمت سایت و شبکه‌های اجتماعی رفته است. سوالی که در چند سال گذشته ذهن مردم و بیشتر جوانان را تا حدی به خود مشغول کرده، این است که ادمین چه کسی است و چه وظایفی بر عهده دارد؟

ادمین کیست؟

 اول از همه باید بگوییم که در تعریف بین‌المللی و آگهی‌های استخدام، هیچ‌گاه از کلمه ادمین استفاده نمی‌شود. مدیر سایت و Data Entry (مسئول وارد کردن داده در سایت و شبکه‌های اجتماعی) بیشترین نامی است که برای این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کلی، ادمین کسی است که مسئولیت و مدیریت یک صفحه یا سایت را بر عهده دارد. این مسئولیت بیشتر در کنترل و نظارت و حوزه وارد کردن داده است. این که حالا تا چه حدی قدرت داشته باشد و فعالیت کند، به استراتژی‌های خود شرکت برمی‌گردد. در این جا دو حوزه کاری این روزهای ادمین بودن را بررسی می‌کنیم.

مدیر سایت

مدیر سایت با مالک آن کاملاً متفاوت است. هر اتفاق و تغییر اول از همه باید با تایید مدیر و در نهایت با امضای مالک باشد. البته برای سایت‌های شخصی یا کوچک، مدیر و مالک یکی هستند. مدیر سایت یا شبکه‌های اجتماعی کسی است که مسئولیت کنترل و نظارت بر فعالیت‌ها را دارد. وظایف او شامل موارد زیر می‌شود:

 بر ساختار سایت نظارت داشته و تمامی مشکلات را به گروه فنی اطلاع دهد؛

 با دیگر اعضای تیم به ویژه مارکتینگ همکاری نزدیکی داشته و ایده‌هایی در بخش بازاریابی و تبلیغات سایت بدهد؛

 بر وظایف دیگر اعضای مرتبط با سایت نظارت داشته و هرماه گزارشی از عملکرد آن‌ها به بخش مدیریت اصلی بدهد؛

 تغییرات لازم و غیر فنی را در سریع‌ترین زمان ممکن اعمال کند؛

 استراتژی‌هایی برای بهبود عملکرد سایت یا شبکه‌ها با هدف افزایش فروش یا بازدید بدهد؛

 با گروه‌هایی برای تبلیغات و تولید محتوا همکاری کند.

در واقع مدیر سایت کسی است که همه تغییرات در نهایت با تایید و نظارت او انجام شود. اگر بخش مارکتینگ یا طراح پیشنهاد تغییری در سایت داد، او باید در ابتد طرح را بررسی و در صورت نیاز خود اعمال کند. نقش کمی نیست. اتفاقاً استرس این گروه شغلی خیلی بیشتر از بقیه است. هر باگ سایت روی سر مدیر خراب می‌شود. در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز همین وظایف وجود دارد.

چه دانشی باید مدیر سایت داشته باشد:

برخی فکر می‌کنند که مدیر یعنی وارد کردن داده و بررسی ساختار کلی سایت، در صورتی که این تنها ابتدایی‌ترین وظیفه اوست. مدیر باید بتواند برای سایت یا شبکه‌ها استراتژی بنویسد. برای این که بتواند در کار خود موفق شود، باید دانش‌های بازاریابی اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، گرافیک، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد. البته لازم نیست که در همه آن‌ها متخصص باشد، بلکه فقط آشنایی با اصول اولیه لازم است.

مسئول وارد کردن داده کیست؟

در سایت‌های بزرگ به ویژه خبرگزاری‌ها شما ممکن است که با تیم تشکیل شده از چندین ادمین روبه رو شوید. یک نفر در این گروه مدیر بوده و علاوه بر تعیین استراتژی برای هدایت سایت و شبکه‌ها، بر فعالیت دیگر اعضا و برنامه ریزی نظارت دارد. البته ممکن است که چندین مدیر ادمین وجود داشته باشد؛ یک مدیر برای سایت و یک مدیر برای شبکه‌های اجتماعی.به هرحال بعد از مدیر، مسئول وارد کردن داده‌ها کار می‌کند. این حوزه شغلی بیشتر در سایت دیده می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی خود مدیر سایت، وارد کردن داده‌ها را انجام می‌دهد. به مسئول وارد کردن داده در اصطلاح تخصصی Data Entry می‌گویند. این شخص وظیفه دارد تا متن‌های دریافت شده از خبرنگاران یا تولیدکننده محتوا را دریافت و در سایت قرار دهد. البته فقط وظیفه او این نیست، بلکه باید بر دیگر مطالب متنی و ویدئویی نظارت داشته باشد و در صورت مشاهده مشکل، آن را به مدیر اطلاع دهد. به روزرسانی اطلاعات محصولات و خدمات، قیمت و غیره از جمله دیگر کارهایی است که ادمین وارد کردن داده باید انجام دهد.

چه دانشی باید داشته باشد؟

دانش خاصی لازم نیست. توانایی کار با کامپیوتر تنها دانشی است که او باید داشته باشد. در واقع هیچ فعالیت فنی نیاز به انجام دادن ندارد. قبل از شروع به کار، دوره آموزش کوتاه مدت می‌گذارد؛ این دوره حداکثر دو ساعت است و بعد از چند روز کار کردن به اصطلاح دستش تند می‌شود.

چقدر حقوق می‌گیرند؟

برخی فکر می‌کنند که ادمین ها خیلی حقوق می‌گیرند. باید گفت برای بخش دیتا اینتری بیشتر حقوق وزارت کار داده می‌شود؛ اما برای مدیر این قضیه متفاوت است. به هرحال، مدیر کسی است که تجربه کار با انواع سایت و مدیریت آن‌ها را داشته است، برای همین باید حقوق بیشتری دریافت کند. هرچقدر تجربه هم بالاتر برود، میزان دریافتی او بیشتر خواهد شد. حقوق مدیر برای شرکت‌های بزرگ تا هفت میلیون هم شده است. هرچند که چنین شخصی باید دانش بسیار بالایی نیز داشته باشد.

در چه شرکت‌هایی می‌توان در حوزه ادمین فعالیت کرد؟

خوشبختانه برای این حوزه موقعیت شغلی بسیار زیادی وجود دارد. تمامی شرکت‌هایی که سایت دارند، حداقل به یک ادمین برای مدیریت سایت و شبکه‌های اجتماعی خود نیاز خواهند داشت. برای شرکت‌های بزرگ‌تر هم که به چندین نفر در این بخش نیاز است. البته بیشتر ترجیح می‌دهند که افراد را به صورت دورکار استخدام کنند؛ اما به هر حال بیکاری فعلاً در این بخش معنا ندارد. همین الان اگر شما سایت‌های استخدام را بررسی کنید، به دنبال شخصی فعال در بخش مدیر سایت هستند. البته باید گفت که در توانایی‌های مدیر سایت گاهی تسلط بر فتوشاپ و زبان هم دیده می‌شود. این ویژگی چیزی فراتر بوده و شرکت‌ها برای دور زدن و ندادن حقوق این حیله را به کار می‌برند.