۰ نفر

راهنمای ورود به کسب و کاری جوان پسند و با درآمد نسبتا خوب؛

کسب و کار دوربینی

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 391645
کسب و کار دوربینی

اگر در جریان ترندهای روز تبلیغاتی و انواع محتوا باشید، حتماً می‌دانید که این روزها تولید ویدئو بیشتر از بقیه انواع محتواها مورد توجه قرار گرفته است. تقریباً در هر سایت یا شبکه‌ اجتماعی و هر جای دیگری شما دست کم یک ویدئو مشاهده می‌کنید که از آن برای نمایش و معرفی محصول و خدمات استفاده شده است. همین باعث شده است که تب جدیدی در دنیا به وجود می‌آید. تبی که بازار خوبی برای جوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی و تولید ویدئو و تدوین آن به وجود آورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، تولید ویدئو با آن چیزی که در ذهن بیشتر افراد تازه‌کار در این حوزه وجود دارد، کاملاً متفاوت است. وقتی اسم ساخت انواع ویدئو می‌آید، ذهن به سمت چگونگی فیلم برداری می‌رود؛ اما تولید انواع ویدئو، یک دانش است که خود به چند شاخه تقسیم می‌شود. در واقع برای ساخت هر نوع ویدئو، فرقی نمی‌کند چه چیزی باشد، به  افرادی با دانش مختلفی نیاز است. همه چیز فیلم برداری نیست؛ سناریو نویسی، کارگردانی، تعریف شخصیت، پلان، طراحی صحنه و ... از جمله عواملی هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک ویدئو باکیفیت ساخته شود.

برای همین اولین سوالی که افراد تازه‌کار از متخصصان می‌کنند، این است که تولید ویدئو چیست و برای موفق شدن چه کاری باید انجام داد؟ ما برای یافتن پاسخ این سؤال این بار به سراغ خانم عاطفه اله بخشی، جوان فعال در حوزه گویندگی و تولید ویدئو رفتیم.  البته ایشان بیشتر در حوزه گویندگی فعال بوده است اما حدود دو سال است که درزمینه تولید ویدئوهایی مانند گزارش هم دستی دارد. همچنین او تاکنون توانسته است با برندهای خیلی بزرگ به ویژه در رادیوهای اینترنتی مانند رادیو راز و مهرآوا فعالیت کند.

ما در این مقاله سعی کردیم نکات ناگفته و اصلی را که خانم اله بخشی برای موفق شدن در این حوزه به ما گفته است، برای شما بنویسیم.

تولید ویدئو دقیقاً چیست؟

 هدف از تولید ویدئو (البته نوعی که امروز داغ محافل است) این است که شما محصولات یا خدمات برند خود را معرفی کنید. ویدئویی که کاربر دقیقاً حس کند با استفاده کردن از آن‌ها نیازش کاملاً برطرف می‌شود. برای نمونه می‌توان تبلیغات ویدئو خودروها را معرفی کرد. مشتری شما دنبال خودرویی است که افزون بر ارزان بودن بتواند به راحتی از آن استفاده کند. این نیاز مشتری شماست. شما خیلی راحت با تأکید بر چند مزیت مانند راحت بودن صندلی و راحت بودن عوض کردن دنده یا چراغ‌های اتوماتیک و ... می‌توانید نشان دهید که این خودرو دقیقاً همان چیزی است که آن‌ها می‌خواهند.

 در تولید ویدئو لازم نیست که چند شخصیت وجود داشته باشند و صحبت کنند، بلکه گاهی اصلاً در آن هیچ صحبتی ردوبدل نمی‌شود، فقط تصاویر هستند که پیام را به کاربران شما نشان می‌دهد. در تولید انواع فیلم که این روزها استفاده می‌شود، هدف فقط گفتن یک نکته است. حال این نکته می‌تواند چگونگی برطرف کردن نیاز مشتری باشد یا یک نکته اخلاقی یا هر چیز دیگری.

 ویدئوهای امروزی در حالت کلی به دو دسته پویانمایی و رئالی تقسیم می‌شوند که هرکدام زیرشاخه‌های متفاوتی دارند. افزون بر آن در هرکدام هم نیاز به استفاده از دانش‌های تخصصی است.  نمی‌توان کسی را پیدا کرد که هم کار پویانمایی انجام دهد و هم به تولید ویدئوهایی مانند فیلم‌های امروزی بپردازد.

همه چیز را باید بداند

اگر بخواهیم نگاهی عادی به تولید ویدئو داشته باشیم، می‌شود همان کاری که شما با گوشی موبایل خود انجام می‌دهید.   فشار دادن دکمه استارت و شروع ضبط ویدئو؛ اما ما می‌خواهیم تخصصی در این زمینه صحبت کنیم. تولید ویدئوی حرفه‌ای یعنی ویدئویی که بتواند هدف شما را به درستی به کاربر انتقال دهد و در برندینگ شما مؤثر واقع شود. پس باید تمامی بخش‌ها در ساخت آن قرار بگیرد. بخش‌ها شامل فیلم نامه نویسی، سناریونویسی، دکوپاژ، طراحی صحنه، تعریف شخصیت، تعریف پلان، نورپردازی و ... است.

کسی که در حوزه تولید و پویانمایی فعالیت دارد اولین چیزی که باید به آن تسلط داشته باشد، دانش گرافیک است؛ اما این دلیل نمی‌شود که او سناریو نویسی و دیگر موارد را نداند. باید در نظر گرفت که چنین فردی در حوزه تولید ویدئو فعالیت می‌کند. پس تمامی ویدئوها موارد بالا را باید داشته باشند؛ یعنی از قبل ساختار یک فیلم واقعی را در نظر بگیرد. البته لازم نیست که پویانماکار بتواند سناریو بنویسد؛ اما باید بداند که پویانمایی خود را چگونه تولید کند  یا چه شخصیت هایی با چه ویژگی‌هایی با چه صحنه‌هایی به کار برد تا بر اساس سناریو باشد.کسی که در حوزه گزارش و مستند هم کار می‌کند،  در این زمینه‌ها باید اطلاعات داشته باشد. البته داشتن اطلاعات مهم نیست بلکه باید تجربه کار کردن با هرکدام از موارد را هم در رزومه خود داشته باشد. این تجربه است که به او در فهم کار کمک زیادی خواهد کرد.

تولید ویدئو کار تیمی است

  در تولید یک ویدئو فقط فیلم‌برداری انجام نمی‌شود. در واقع این فقط بخش کوچکی از کار است. بلکه باید از قبل طراحی صحنه آماده شود، سناریو نوشته شود، شخصیت ها و ویژگی‌های آن‌ها تعیین شود و افزون بر آن کارگردانی وجود داشته باشد تا آن‌ها را نیز مدیریت کند. همه این‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک ویدئوی تبلیغاتی ۳۰ ثانیه‌ای، ساخته شود. برای همین نمی‌توان کار ویدئو را کار تک نفره حساب کرد ؛ اما مسئله این جاست به افراد تازه‌کار که تیم ندارند، کمتر کسی اعتماد می‌کند. آن‌ها  تیم ندارند؛ اما می‌توانند تیمی بسازند یا عضوی از تیمی شوند. اگر شما حرفه‌ای هم باشید، باز هم برای کار خود نیاز به تیم دارید.

 برای همین برای این که بتوانید در این کار موفق شوید بهتر است که در یک حوزه تولید ویدئو دانش تخصصی و بسیار بالایی به دست بیاورید.  برای مثال شما می‌توانید در فیلم برداری و تکنیک‌های آن خود را قوی کنید یا کار تدوین را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید. هر چه شما در حوزه‌ای تخصصی‌تر باشید، بهتر می‌توانید پروژه بگیرید و حتی عضو تیم‌های بزرگ شوید. تمامی شرکت‌های تبلیغاتی برای تولید ویدئو، خود دارای تیم تخصصی است. باز هم تأکید می‌کنیم که شما نیاز است تا به تمامی اصطلاحات فیلم‌سازی آشنا باشید.

چه دانشی باید داشته باشیم؟

ما در بالا نوشتیم که تولیدکننده ویدئو باید یک حوزه تخصصی را مشخص کند و افزون بر کسب دانش بسیار بالا در آن، به دیگر حوزه‌ها هم وارد شود. این دانش به دو صورت آکادمیک یا تجربی به دست می‌آید. برای به دست آوردن آن لازم است که در دانشگاه،  درس فیلم‌سازی و کارگردانی بخوانید. موسسه‌های تولید ویدئو و فیلم‌سازی هم به شما تقریباً همه چیز را کامل یاد می‌دهد. بعد از آن شما می‌توانید یک مورد را بر اساس علاقه خودتان انتخاب کنید و تا آخر پیش بروید. همچنین می‌توانید در کنار یک نفر به صورت تجربی هم یاد بگیرید. هرچند که باز نیاز است شما دوره‌هایی را بگذرانید یا کتابی را در این خصوص مطالعه کنید. البته در این کار تجربه حرف اول را می‌زند؛ یعنی شما زمانی می‌توانید پروژه‌های بیشتری بگیرید که تجربه زیادی داشته باشید. وقتی تازه وارد این کار می‌شوید به دلیل نداشتن رزومه قوی مطمئناً کسی با شما کار نخواهد کرد. پس باید برای خودتان رزومه بسازید. گاهی ممکن است که با پرداخت پول به یک متخصص خود در تولید گزارش به او کمک کنید. به هرحال برای شما رزومه می‌شود. افزون بر این برای موفق شدن در این حوزه شما باید همه اطلاعات مربوط به تولید یک فیلم متن تبلیغاتی را بدانید. نکته مهم دیگر این که  شما باید اصول تبلیغات فروش و دیجیتال مارکتینگ را هم بدانید. برای این که شما قصد تولید یک ویدئوی تبلیغاتی برای برند خاصی را دارید.

چقدر بودجه نیاز است؟

 اولین بودجه که شما باید در نظر بگیرید، بودجه برای آموزش است. تا زمانی که کامل تمامی نکات را یاد نگرفتید، وارد تولید محتوای ویدئویی نشوید. موسسه‌های زیادی نیز وجود دارند که به شما در آموزش ساخت انواع ویدئو کمک زیادی خواهند کرد. تجهیزات فیلم برداری بسیار گران است و امکان خرید برای همه وجود ندارد، پس بهتر است که با یک فیلم بردار و دیگر افراد مرتبط مانند سناریونویس برای پروژه‌های خود همکاری کنید. برای همین است که در بالا گفتیم کار ویدئو کار تیمی است. اگر دانش فیلم برداری داشته باشید، می‌توانید دستگاه ویدئویی را نیز کرایه کنید. به هر حال نیاز است که بودجه‌ای را برای این مسئله کنار بگذاریم. این که کرایه دستگاه چقدر است، بستگی به محل دارد.