۰ نفر

چطور یک کسب‌وکار داده‌محور داشته باشیم؟

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 389071
چطور یک کسب‌وکار داده‌محور داشته باشیم؟

در بازار امروز، داده‌محوری یک مزیت رقابتی جدی است. از ردیابی معیارهای اساسی مثل درآمد و هزینه‌ها تا تعیین شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) همه برمبنای داده‌های بهتر عمل خواهند کرد. داده‌محوری راهکاری مفید برای جلوگیری از تصمیم‌گیری برمبنای گمان شخصی و بدون پشتوانه دقیق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، مثلا ممکن است شما یک رستوران داشته باشید و بخواهید نوشیدنی تهیه کنید. به‌جای این‌که حدس بزنید مشتریان چه نوشیدنی را دوست دارند، بهتر است از آنها سوال کنید یا رفتار عمومی آنها را ببینید. سفارش‌ها را ثبت و تحلیل کنید و از رقبا بپرسید چه نوشیدنی‌هایی محبوب‌ترند. همه اینها یعنی کار کردن بر مبنای داده‌ها. هر چقدر داده‌های دقیق‌تری از بازار یا مشتریان موجود باشد، تصمیم‌گیری‌ها بهتر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. داده تیم‌ها را در مسیر توسعه هدایت می‌کند و شهودی برای تصمیم‌گیری بهتر به آنها می‌دهد. داده‌ها امکان تعصب و تصمیم‌گیری سلیقه‌ای را کم می‌کند و بینشی گسترده نسبت به یک مساله ایجاد می‌کند.

داده‌محوری یک جریان موقت یا موردی نیست؛ بلکه رویکرد کلی یک کسب‌وکار است و در همه اجزای آن لحاظ می‌شود. دامنه فعالیت داده‌محوری هم محدود به تحقیقات بازار نیست؛ بلکه تمام داده‌های رفتاری مشتری و عملکردی کسب‌وکار را شامل می‌شود. برای داشتن یک کسب‌وکار داده‌محور توجه به نکات زیر اثربخش خواهد بود:

 فقط به یک کانال جمع‌آوری داده بسنده نکنید

داده‌ها از مسیرهای مختلف به‌دست می‌آید. ممکن است داده‌های جمع‌آوری شده از یک مسیر خاص جهتگیری داشته باشد و این جهتگیری ممکن است منجر به تصمیم‌های اشتباه شود. بنابراین مهم است داده‌ها از کانال‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون جمع‌آوری شود.

 برای داده‌ها هزینه کنید

جمع‌آوری داده کاری پرهزینه و زمانبر است. البته ابزارهای رایگان زیادی هم برای جمع‌آوری داده در حوزه‌های مختلف وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد یا با هزینه اندک به آنها در مدت محدود دسترسی داشت. با این حال رسیدن به داده‌ها نیازمند ابزار، تخصص و پیگیری است. برای همین باید در کسب‌وکار به آنها نگاه ویژه‌ای داشت. البته داده‌محوری به معنای نادیده‌ گرفتن خلاقیت و تجربه اعضای تیم نیست؛ بلکه ابزاری برای بهتر دیدن شرایط است.

 اعضای تیم‌تان را داده‌محور کنید

در تمام بخش‌های یک کسب‌وکار می‌توان داده‌محور بود. برای تصمیم‌گیری درباره بازار، طراحی (دیزاین) محصول، مذاکره با سرمایه‌گذار یا حتی بازاریابی (مارکتینگ) و تعامل با مشتریان می‌توان از داده‌ها کمک گرفت.

 داده‌ها را اعتبارسنجی کنید

همواره داده‌ها را اعتبارسنجی کنید و از صحت آنها مطمئن شوید. حجم داده و مدت زمان جمع‌آوری آنها بر نتیجه اثرگذار است. تنها با دیدن یک نمونه موافق یا مخالف با ایده‌تان تصمیم‌گیری نکنید. داده‌ها را با متخصصان آن حوزه نیز در میان بگذارید و نظرات آنها را در تصمیمتان لحاظ کنید.

 ‌ مراقب باشید  تحلیل‌ها گولتان نزند

تحلیل داده به روش‌های مختلفی ممکن است. بسیار مهم است که از داده نتیجه دلخواهتان را استخراج نکنید و با داده‌ها بی‌طرفانه برخورد کنید. مخصوصا اگر حجم داده‌ها کم باشد ممکن است تحلیل جهت‌دار صورت بگیرد و به جای آن‌که داده‌ها به شما کمک کرده باشد، گمراهتان می‌کند.