۰ نفر

تصویر برند خود را به سرعت تغییر دهید

۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۶
کد خبر: 385521
تصویر برند خود را به سرعت تغییر دهید

بیل گیتس جمله خیلی معروفی برای افراد فعال در حوزه فروش دارد. جمله او دارای این مضمون است که اگر تا چند سال دیگر کسب ‌و کار شما در فضای آنلاین نباشد، از دنیای رقابت کنار گذاشته خواهید شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، وقتی اسم فضای آنلاین می‌آید، همه ذهن‌ها سریع به سمت سایت یا اینستاگرام می‌رود. دو موردی که این روزها در کشور ما باب شده‌اند؛ اما باید گفت که فعالیت در این فضا خیلی بیشتر از این دو مورد است. فعالیت‌هایی که در گروه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را ممکن است که شنیده باشید؛ البته اگر خودتان در این حوزه فعال بوده باشید یا از قبل سایتی داشته باشید. دیجیتال مارکتینگ در واقع یک دانش است و تکنیک خاصی نیست. هر کسب‌ و کاری که قصد فعالیت در حوزه آنلاین و بهره‌مندی از مزایای آن را داشته باشد، نیاز به دانستن یا استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را دارد. تکنیک‌هایی که به شما در رشد فروش و برندسازی کمک زیادی خواهد کرد. برای این کار شما باید اول از همه بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کمکی به شما می‌کند.

ما برای این که کامل با بازاریابی دیجیتال و مزایای آن آشنا شویم، این بار به سراغ آقای امیر نیکنام، مشاور دیجیتال مارکتینگ انتشارات جنگل، رفتیم. حتماً این انتشارات را می‌شناسید. انتشاراتی که درزمینه چاپ و فروش کتاب آموزش و داستان انواع زبان‌های خارجی با بیش از 30 سال فعالیت می‌کند. آقای نیکنام از سال 91 فعالیت خود را در حوزه تولید محتوا و سئو شروع کرد تا امروز که توانست به دیجیتال مارکتر موفق و مشاور در این زمینه تبدیل شود. در واقع زمانی کار خود را شروع کرد که هنوز هیچ مطلب و کتابی در ایران در آن موقع وجود نداشت. پس به خوبی با چالش‌ها و نکات دیجیتال مارکتینگ آشنا است و می‌تواند ما در این زمینه راهنمایی کامل کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر کسب‌وکاری برای خودش دارای ادبیاتی است؛ دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنا نیست. دو کلمه مهم برای تعریف این دانش داریم: محصول و خدمات در گذشته که اینترنتی وجود نداشت، مردم برای خرید به صورت حضوری به سراغ فروشگاه‌ها یا شرکت‌ها می‌رفتند. با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و پرچم داری دیجی کالا در خرید و فروش آنلاین، کم کم مردم با بستر اینترنت و فروشگاه اینترنتی آشنا شده و همچنین اعتماد آن‌ها هم نسبت به این بستر افزایش پیدا کرد. این مسئله علاوه بر افزایش استفاده از اینترنت، تعداد فروشگاه‌های اینترنتی را هم زیاد کرد.

بحث دیجیتال مارکتینگ هم از همین‌جا وارد می‌شود. دیجیتال مارکتینگ دانش و در واقع شامل تکنیک‌هایی است که مناسب کسب‌وکارها برای افزایش فروش و برندینگ خواهد بود. بازاریابی دیجیتال شامل استفاده از بستر آنلاین برای افزایش فروش، جذب مشتری بیشتر و در نتیجه برندسازی بهتر است.

بستر آنلاین به چه معنا ست؟

بستر آنلاین در یک جمله یعنی بستری که در آن از فضای اینترنت برای معرفی محصول و خدمات استفاده می‌شود. ملموس‌ترین فضا را می‌تواندوب‌سایت اینترنتی به حساب آورد. حالا این که شما چه نوع کسب‌وکاری دارید، فرقی ندارد؛ فروشگاه اینترنتی یا شرکتی که خدمات یا محصولاتی را عرضه می‌کند. بعد از وب‌سایت، اپلیکیشن ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی هستند  که در آن می توانید با مشتریان خودتان در ارتباط باشند.

در واقع هر ابزاری که در آن بتوان با استفاده از اینترنت، خدمات و محصولات خود را معرفی کرد، در گروه بستر آنلاین قرار می‌گیرد. متأسفانه بسیاری فکر می‌کنند که فقط گرداندن یک صفحه اینستاگرام دیجیتال مارکتینگ است، در صورتی که اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی جزء کوچکی از این فضا هستند. سایت، اپلیکیشن، تبلیغات اینترنتی از دیگر ابزارهایی هستند که در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

بعضی از بسترهایی که در طول زمان حالت آنلاین به خود گرفته اند را هم می‌توان در این حوزه قرار داد. تلویزیون‌های اینترنتی مانند آن چه در سایت آنتن است، خود بستری برای تبلیغات است که دیجیتال مارکترها از آن برای تبلیغات محصول و خدمات خود غافل نمی‌شوند.

یکی از اهداف ارائه تصویر به روز است

دیجیتال مارکتینگ چندین هدف را دنبال می‌کند. اولین هدف این است که شما بتوانید با استفاده از بسترهای موجود، محصول یا خدمات خود را به تعداد افراد بیشتری عرضه کنید. افرادی که در نیاز داشتن به آن‌ها دارای خصوصیات مشترکی هستند.

از آن جا که مشهد شهر مذهبی است و مسافران زیادی چه برای زیارت و چه برای سیاحت وارد این شهر می‌شوند، بیشتر فروشگاه‌ها کمتر به سمت فضای اینترنت می‌روند. در واقع فکر می‌کنند که مشتریان خودشان به مشهد آمده‌اند و نیاز به تبلیغات نیست؛ اما باید گفت که هدف از تبلیغات فقط معرفی محصولات یا خدمات نیست.

در تبلیغات آفلاین مشتریان شما محدود به همان دایره جغرافیایی می‌شوند. کسی دورتر از حوزه دید این تبلیغات باشد، آن‌ها را نخواهد داشت. حالا اگر کیفیت کارتان خوب باشد و چندین سال کار کنید، کم کم مشتریان شما را به دوستان و اقوام خود در دیگر شهرها معرفی خواهند کرد. این شاید حداقل10 سال طول بکشد؛ اما با استفاده از اینترنت، شما دیگر این مرز جغرافیایی را شکسته‌اید و خیلی سریع به مشتریان بسیار دورتر از ناحیه خود دست پیدا خواهید کرد.

البته این یک بحث است؛ مورد دیگر تغییر تصویر برند و به روزرسانی است. فرض کنید که یکی از رستوران‌های معروف مشهد 30 سال است که در نوعی خوراک خاص مشهور است و همه مردم آن را با آن خوراک خاص می‌شناسند. حالا اگر قرار باشد که سبک غذایی خود را خود به روز و از روش سنتی استفاده کند، باید حداقل 10 سال زمان بگذرد تا مشتریان او به غذاهای جدیدش آشنا شوند. تازه این فقط برای مشتریان یا افرادی است که برند او را از قدیم می‌شناسند. این مسئله برای نسل جدید ناشناخته خواهد ماند، برای این که اصلاً شناخت کافی به برند ندارند؛ اما اگر شما از بسترهای آنلاین استفاده کنید، خیلی سریع می‌توانید تغییرات را به گوش کاربران خود برسانید. در واقع تصویری که از برند شما در ذهنتان بوده است، به راحتی و پیش کاربران به روز خواهد بود.

آقای نیکنام از خود انتشارات جنگل برای ما مثال زد. این که تا همین 10سال پیش، انتشارات جنگل فقط کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی عرضه می‌کرد؛ اما بعد از آن شروع به عرضه کتاب‌های آموزش به زبان دیگر و حتی رمان‌های زبان اصلی کرد.آن‌ها خیلی راحت با استفاده از بسترهای آنلاین توانستند تصویری از برند خود را بین کاربران قدیمی و جدید به روز کند و به این صورت به فروش بیشتری دست پیدا کند.

از هر 2 نوع تبلیغات غافل نشوید

اولین کاری که شما باید انجام دهید، طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی یا شرکتی برای معرفی محصول یا خدماتتان است. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که فعالیت و رسیدن به نتیجه از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد؛ آن هم به شرطی که شما تمامی فعالیت‌ها را به درستی انجام دهید.

حالا اگر کسب‌وکار شما خیلی با مردم سروکار دارد، مانند خشکبار یا رستوران‌ها که بیشترین طرفدار را در مشهد دارند، توصیه می‌شود که حتماً از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. به هر حال امروز بیشتر کاربران،شبکه‌های اجتماعی را برای گسترش ارتباط با یکدیگر به کار می‌گیرند. البته نکته مهم این است که تمام کسب‌وکارها از هر دو روش تبلیغاتی یعنی اینترنتی و غیر اینترنتی باید استفاده کنند. ارسال پیامک، تراکت، تخفیف ویژه، بنر، بیلبورد و ... از روش‌های آفلاینی هستند که می‌توانند در برندسازی کمک کنند.نکته مهمی که آقای نیکنام تأکید داشتند این بود که هر کسب‌وکاربنا بر شرایط و نیاز خود باید تمامی روش‌های تبلیغاتی را به کار بگیرد. به هر حال هر دو روش مزایای مخصوص به خود را دارد.

آیا نیرو جذب کنیم؟

مسلماً صاحبان فروشگاه‌های مشهد به دلیل شلوغ بودن هر روز خود وقت آن چنانی برای اداره سیستم تبلیغات آنلاین خود ندارند. حالا اگر اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشند که باید در همان اول کلی دوره و کلاس شرکت کنند تا تازه اصول اولیه را یاد بگیرند. بعد که یاد گرفتند، حالا نوبت آزمون و خطا می‌شود که این نیاز به حداقل چند ماه تجربه کاری دارد.بهترین حالت کمک گرفتن از مشاوره دیجیتال مارکتینگ است. البته این روزها همه مشاور شدند. برای همین توصیه می‌کنیم که حتماً از افراد خوش نام در این حوزه کمک بگیرید. این افراد می‌توانند به شما فردی را برای انجام دادن خدمات دیجیتال مارکتینگ معرفی و جذب کنند، بعد به او مشاوره برای انجام کارها بدهند. البته برای کسب‌وکارهای بزرگ مانند برندهای معروف بهتر است که از یک تیم تخصصی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. تیمی که به چند بخش تقسیم می‌شود و هر بخش وظیفه خاصی را انجام می‌دهد.

حرف آخر با اعتمادسازی

آقای نیکنام روی یک نکته خیلی مهم در آخر حرف خود تأکید داشتند و آن اعتمادسازی است. وقتی مشتری از طریق اینترنت شما را پیدا و خریدی از شما انجام می‌دهد، تازه کار شما آغاز می‌شود. این فکر را نکنید که با هر خرید، همه چیز با موفقیت انجام شده است. شما باید استراتژی تدوین کنید که با کمک آن بتوانید مشتریان را ترغیب به خرید مجدد کنید. در واقع باید اعتماد او را به صورتی جلب کنید که اگر حتی جنس شما کمی هم گران‌تر از بقیه بود، باز برند شما را برای خرید انتخاب کند.