۰ نفر

افزایش خلاقیت با 13 اقدام ساده

۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۶
کد خبر: 383057
افزایش خلاقیت با 13 اقدام ساده

خلاقیت امروزه به یکی از مهم ترین الزامات موفقیت تبدیل شده است. به همین خاطر بسیار مهم است تا با راهکارهای موجود برای آن آشنا باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، در این رابطه اخیرا انجمن کارآفرینان جوان کشور آمریکا، اقدام به معرفی روش های مورد قبول خود برای افزایش خلاقیت پرداخته است. در همین راستا و در ادامه 13 مورد منتخب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1-یک مهارت جدید بیاموزید

به هر میزان که ذهن خود را بیشتر درگیر کنید، ظرفیت آن را افزایش خواهید داد. در این رابطه یادگیری یک مهارت جدید، نه تنها به بهبود اوضاع زندگی و کار شما کمک خواهد کرد، بلکه با از میان برداشتن روزمرگی، شما را به خلاقیت بیشتر سوق خواهد داد. در این رابطه فراموش نکنید که یادگیری باید امری دائمی باشد. به همین خاطر به محض به اتمام رساندن یک مهارت، لازم است تا به سراغ مورد دیگری باشید. خوشبختانه در حال حاضر روش های آموزشی بسیار متنوع شده است و شما تحت هر شرایطی قادر به انجام این امر خواهید بود.

2-در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید

اگرچه بسیاری از افراد فعالیت در شبکه های اجتماعی را اقدامی مضر تلقی می کنند، با این حال افراد به علت تلاش برای تولید محتوا، ذهن خود را درگیر کرده و این امر کاملا سودمند خواهد بود، با این حال با توجه به جاذبه بالای آنها، ضروری است تا زمان بندی مناسبی را داشته باشید تا میزان استفاده از آن به سایر بخش های زندگی شما لطمه ای وارد نکند. درواقع با توجه به این امر که شبکه های اجتماعی مرزها را نابود کرده است، شما می توانید با افراد مختلف و ایده های بسیار خلاقانه آشنا شوید که شما را به سمت رفتارهای مشابه سوق خواهد داد. برای مثال یک عکاس، با بررسی صفحات سایر همکاران خود از سرتاسر جهان، می تواند به ارتقای سطح کاری کمک کند. به همین خاطر نیز توصیه می شود که در شبکه های اجتماعی، فعالیتی هدفدار را داشته باشید. بدون شک در این جهان، شما قادر به تفکر متفاوتی خواهید بود که در فضای حقیقی امکان پذیر نیست. برای این امر باز هم می توان از مثال یک عکاس استفاده کرد. درواقع یک عکاس می تواند در صفحه خود، ایده های عکاسی ای را به نمایش بگذارد که در استودیو و فضای کاری وی عملا امکان پذیر نبوده و باید طبق خواسته ها رفتار کند. بدون شک بازخوردها تعیین خواهد کرد که ایده های شما تا چه حد شانس موفقیت را خواهد داشت.

3-قدم بزنید

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افراد در هنگام قدم زدن، عملکرد ذهنی بهتری را خواهند داشت. این امر در حالی است که تقریبا تمامی افراد تصور می کنند که نشستن در یک اتاق ساکت بهترین مکان برای فکر کردن است. در این رابطه توجه داشته باشید که ذهن و جسم با یکدیگر ارتباط مستقیمی را داشته و به همین خاطر ضروری است تا قدم زدن را به عادت روزانه خود تبدیل کنید. این امر در نهایت به حفظ تناسب اندام شما نیز کمک شایانی را خواهد کرد، با این حال بهتر است تا برای این امر زمان مشخصی را تعیین نکنید. درواقع هرگاه در تصمیم گیری با مشکل مواجه هستید، قدم زدن نیم ساعته می تواند کاملا ذهن شما را آرام و آزاد کند. با انجام این امر پس از مدتی شاهد تاثیرات معجزه آسای آن خواهید بود.

4-عملکرد سایر برندها را مورد ارزیابی قرار دهید

نمی توان انتظار داشت که شما صاحب خلاقانه ترین ذهن جهان باشید. درواقع این امر در صورت عملی بودن، به تمرین و زمان زیادی نیاز خواهد داشت. به همین خاطر استفاده از راهکارهایی می تواند کاملا سودمند باشد. درواقع توجه به اقدامات مشابه سایر برند ها می تواند ایده لازم را به شما بدهد، با این حال برای این امر که از کپی برداری فاصله بگیرید، توصیه می شود تا عملکرد برندهای فعال در صنایع مشابه را مورد ارزیابی قرار دهید. این امر شما را از بسیاری از مشکلات حقوقی در امان نگه خواهد داشت. بدون شک پس از مدتی بررسی مداوم ایده های خلاقانه، سطح فکری شما نیز پیشرفت چشمگیری را پیدا خواهد کرد. 

5-با افراد باهوش وقت بگذرانید

شما باید افراد موفق و خوش فکر را در کنار خود داشته باشید تا در اثر همنشینی با آنها، پیشرفت کنید. درواقع امروزه اثبات شده است که همنشین، تاثیر بسیار عمیقی را بر روی افراد داشته و به همین خاطر می توان با انتخاب افراد خوش فکر، کمک بسیار خوبی را به عملکرد ذهن خود کنید. برای این امر، الزامی برای فعالیت افراد در صنعت شما وجود نداشته و هر ذهن توانایی می تواند گزینه ای مناسب محسوب شود.

6-بنویسید

بدون شک خلاقیت از دل یک ذهن آرام و خلوت بیرون خواهد آمد. برای این امر نوشتن یکی از اقدامات بسیار مهم محسوب می شود. درواقع در طول روز هر موضوعی که ذهن شما را درگیر می کند را یادداشت کرده و در زمانی مناسب تر به آنها فکر کنید. همچنین نتایج جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است که افراد با نوشتن می توانند ذهن خود را به سمت خلاقیت سوق دهند. به همین خاطر از پرداختن به موضوعات مختلف و تلاش برای نویسندگی واهمه ای نداشته باشید.

7-بازی های رایانه ای انجام دهید

بازی های رایانه ای ذهن فرد را کاملا درگیر خود کرده و قدرت تمرکز را افزایش می-دهد. درواقع شما باید کنترل همه چیز را در دست بگیرید. این امر حتی در زمینه اعتماد به نفس افراد نیز مفید خواهد بود. به همین خاطر نباید بازی کردن را اقدامی بیهوده تلقی کنید.

8-به پادکست ها گوش دهید

به مجموعه فایل های صوتی در رابطه با یک موضوع خاص، پادکست گفته می شود. این امر در حال حاضر به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کرده است. به همین خاطر توصیه می شود تا از زمان های مرده خود برای گوش دادن به آنها استفاده کنید. برای این امر اگرچه سایت های مختلفی وجود دارد، با این حال از طریق اپلیکیشن و یا سایت برنامه تد نیز می توان به تمامی پادکست های مفید، دسترسی پیدا کرد.

9-به موسیقی گوش دهید

روان شناس ها اعلام کرده اند که هر فردی که در روز حداقل به یک موسیقی گوش ندهد، سلامت روحی خود را با خطری جدی مواجه کرده است، با این حال هر نوع موسیقی ای نیز مفید نخواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود تا به دنبال مواردی با مفاهیم درست و ارزشمند باشید. در نهایت لازم است تا به سبک موسیقی و تاثیرات آن نیز توجه داشته باشید. برای مثال اگرچه یک موسیقی لایت برای کسب آرامش گزینه بسیار مطلوبی محسوب می شود، با این حال موارد دیگری که ریتم های تندی را دارند، تاثیری کاملا متفاوت را خواهند داشت. در این رابطه توجه داشته باشید که بسیاری از افراد در هنگام انجام کارهای خود به موسیقی گوش می دهند. این امر باعث عملکرد بهتر مغز آنها خواهد شد.

10-بازی با کودکان را فراموش نکنید

کودکان و نوجوانان خلاقیت نامحدودی داشته و به علت عدم توجه به نتیجه اقدامات خود، کاملا بی پروا محسوب می شوند. به همین خاطر بازی کردن با آنها نه تنها به بهبود روابط شما با افراد خانواده منجر خواهد شد، بلکه زمینه رشد تفکر خلاق را در شما نیز افزایش خواهد داد. به همین خاطر ضروری است تا در این رابطه نیز اقداماتی را انجام دهید.

11-چرتی کوتاه داشته باشید

چرت زدن را می توان به راه اندازی مجدد یک گوشی تلفن همراه شبیه دانست. بدون شک این اقدام خصوصا در زمانی که عملکرد گوشی شما با کندی شدیدی مواجه شده است، کاملا کارساز خواهد بود. در این رابطه افراد نیز در طول روز ممکن است با خستگی و یا حتی حسی بد مواجه شوند. تحت این شرایط، هیچ اقدامی تاثیرگذار نخواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود تا یک چرت 20 دقیقه ای را داشته باشید. در این رابطه توجه داشته باشید که زمان این اقدام باید کاملا محدود و مشخص باشد، در غیر این صورت نتیجه کاملا عکسی را تجربه خواهید کرد.

12-برای یک ساعت خود را از یکی از حواس محروم کنید

این امر باعث خواهد شد تا شما مجبور باشید که به سایر حواس توجه بیشتری را داشته باشید. افزایش قدرت توجه و تمرکز، خود یکی از راهکارهای بهبود وضعیت ذهن و خلاقیت محسوب می شود. برای مثال می توان چشمان خود را بست و برای یک ساعت یا چند دقیقه، در تلاش برای انجام کاری باشید.

13-لیست 10 تایی ایجاد کنید

یکی از راهکارهای جذاب در رابطه با بهبود عملکرد ذهن و خلاقیت، استفاده از لیست-های 10 گزینه ای است. برای مثال می توان در رابطه با یک موضوع، 10 مورد از موارد مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت یادداشت کنید. این امر اگرچه کمی عجیب به نظر می رسد، با این حال با انجام چندباره، پی به تاثیرات فوق العاده آن خواهید برد.