۰ نفر

چگونه کارآفرین شویم؟

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبر: 375676
چگونه کارآفرین شویم؟

حتی اگر برای یک بار هم در جست‌وجوی کار و شغلی برای خود بوده باشید احتمالا این راه هم به ذهن تان رسیده است که کار و کاسبی برای خود دست و پا کنید یا حتی رویاهای بزرگ تری در سر داشته باشید، چیزی مثل کارآفرینی. قبل از این که بدانیم برای شروع کسب و کار تجاری خود چه باید بکنیم ، باید کارآفرینی و کارآفرین را تعریف کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در هر اقتصادی چرخش مالی یک کشور تاثیر مستقیمی روی کیفیت زندگی مردم آن کشور دارد . کارآفرینان یکی از قدرتمند ترین مهره های گردش این چرخه اقتصادی هستند. در هر کشوری و در هر شرایطی به همت کارآفرینان می توان یک اقتصاد شکست خورده را تبدیل به یک اقتصاد ابر قدرت کرد. کار آفرینی فرآیند طراحی، راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار جدید هر چند کوچک است. به افرادی که چنین کسب و کارهایی را ایجاد می کنند کارآفرین گفته می‌شود. کارآفرینی با عنوان اشتیاق برای پیشرفت و توسعه، سازمان‌دهی و مدیریت سرمایه گذاری یک کسب و کار در کنار تمام  خطرهایش به منظور ایجاد بهره و سود مالی تعریف می شود. اما به طور مشخص کارآفرینی روی راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار تمرکز می کند. واضح ترین مثال کارآفرینی شروع یک کسب و کار جدید است. کارآفرینی جزو اصلی و مهم از توانایی یک ملت برای موفقیت در بازار جهانی پر رقابت مدام در حال تغییر امروزی است. در حقیقت یک کارآفرین توانایی یافتن فرصت ها و عمل کردن در موقعیت های مختلف را دارد و ابداعات و فناوری ها را می تواند به محصولات و خدمات جدیدتری تبدیل کند. یک کارآفرین قادر است ظرفیت تجاری اختراعات و ابتکارات را شناسایی و هر منبعی را که یک ابداع را تبدیل به یک نوآوری با دوام تجاری می کند سازمان‌دهی کند.

کارآفرین مالک یا مدیر یک شرکت تجاری است که با تحمل ریسک و ابتکار عمل و نظارت روی رشد آن ،تلاش می کند سود و منفعتی ایجاد کند.‌ کارآفرینی فرایندی است که در آن فرصت های شغلی و تجاری کسب و شناسایی می شود ، توسعه می یابد و منابع ضروری را که برای بهره برداری از آن نیاز است فراهم می آورد و بسط و گسترش می دهد. کارآفرین کسی است که علاوه بر برخورداری از خلاقیت بالا ، دارای روحیه خطرپذیری است و می تواند برای حل مشکلات دنیای امروز راهکارهای عملی و مبتکرانه ارائه دهد. انسان‌های کارآفرین موجب ایجاد مشاغل جدید می شوند و می توانند با تشخیص به موقع فرصت های رشد ، نیرو و نشاط تازه ای به تشکیلاتی که سال‌ها از عمرشان می گذرد، ببخشند. کارآفرین فردی است که کنترل درونی دارد. او برای آن که بتواند آن چه را که در ذهنش می گذرد عملی کند باید رئیس و کارفرمای خود باشد . یعنی کارآفرین نیاز به استقلال دارد . ذهن پویای او مرزهای از پیش تعیین شده و قالب های رایج را می شکند و با وجودی که همان چیزی را می بیند که دیگران می بینند ، اما چیزی را می اندیشد که دیگران نمی اندیشند. یعنی کارآفرین خلاق است. وقتی که خلاقیت او از ذهن به عمل منتقل می شود نوآوری صورت می گیرد.

نوآوری یعنی رفتن راه های نرفته. کسی که اولین بار راهی را آغاز می کند، اولین کسی است که خطرات مسیر را تجربه و دیگران را از ان آگاه می کند این یعنی کارآفرین خطر پذیر است، منفعل نیست و برای استقبال از آینده روحیه ای تهاجمی دارد.

برای کارآفرین شدن چهار معیار لازم داریم

۱. باید موقعیت ها و فرصت هایی فراهم باشد تا منابع را دوباره با هم ترکیب و یکی کند تا سود و منفعتی حاصل شود. یعنی توسعه و پیشرفت یک‌ برنامه و طرح تجاری

۲. کارآفرینی نیاز دارد تفاوت های بین افراد مثل دسترسی ویژه به افرادی مشخص را بشناسد و توانایی تشخیص اطلاعات درباره فرصت ها را داشته باشد.

۳. تحمل پذیرش ریسک و خطر برای یک کارآفرین یک ضرورت است.

۴. فرایند کارآفرینی نیاز به سازمان‌دهی افراد و منابع مالی دارد.

حالا اگر بخواهیم خلاصه وار طوری که از حوصله هم خارج نباشد  فعالیت‌هایی را که یک کارافرین انجام می دهد نام ببریم، مهم ترین ها در موارد زیر خلاصه می شود:

۱. معرفی یک کالای جدید

۲. به کار گیری شیوه جدید برای تولید محصول قدیمی

۳. ایجاد بازار جدید برای محصول موجود

۴. کشف و به کارگیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه

۵. ایجاد ساختار جدید برای صنعت موجود