۰ نفر

تکنیک‌های مدیریت سئو برای فروشگاه‌های آنلاین

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 371985
تکنیک‌های مدیریت سئو برای فروشگاه‌های آنلاین

تجارت آنلاین یکی از پرسرعت ترین کسب و کارها در زمینه رشد است. این فضا در طول سال های اخیر تحت سلطه آمازون و والمارت قرار دارد. بدون تردید مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین نقش مهمی در موفقیت بازی می کند. به این ترتیب دو غول دنیای تجارت آنلاین با استفاده از تکنیک های مختلف سئو هر ساله سود سرشاری کسب می کنند. البته فروشگاه های آنلاین کوچک تری نیز در کنار آمازون و والمارت فعالیت دارند، با این حال هیچ کدام به اندازه این دو شهرت و محبوبیت ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، نکته مهم درخصوص دنیای فروش آنلاین امکان دستیابی برندهای کوچک به سود مناسب با استفاده از استراتژی های بازاریابی مناسب است. در اینجا مفهوم بهینه سازی موتورهای جست وجو یا سئو وارد عمل می شود. بدون تردید موفقیت در زمینه تجارت آنلاین بدون افزایش شهرت و بازدید سایت امکان پذیر نیست. در این مقاله هدف اصلی من بررسی 12مورد از تکنیک های مدیریت سئو به منظور افزایش ترافیک سایت فروشگاه و فروش بیشتر محصولات است.

1. توجه به کلیدواژه های تخصصی و طولانی

شاید در نگاه نخست کلیدواژه های بسیار تخصصی و طولانی جذابیت چندانی برای کاربران اینترنتی نداشته باشد، با این حال میزان جست وجوی آنها از سوی کاربران علاقه مند به کسب و کار ما بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین این امر موجب افزایش گفت وگو و تعامل سازنده میان برند ما و مشتریان نیز می شود. به عنوان مثال، کلیدواژه «شلوارهای یوگا مخصوص بارداری» توجه خانم های باردار را بسیار بیشتر از عبارت ساده «شلوار» جلب خواهد کرد. در حقیقت این عبارت ارتباط بسیار بیشتری با خواسته فوری مشتریان دارای شرایط خاص دارد.

نکته مهم در اینجا تفکر پیرامون عبارت های خاص و مرتبط با نیاز مشتریان برندمان است. این امر از نقطه نظر فروش محصولات خاص اهمیت بالایی دارد. در صورت عدم توجه به این نکته فروشگاه ما در زمینه جلب توجه مشتریان به محصولات خاص و کمتر عمومی خود دچار مشکل خواهد شد.

خوشبختانه در زمینه یافتن عبارت های خاص برندمان ابزارهای مختلفی در دسترس است. ابزارهایی نظیر Ubersuggest، Ahrefs، SEMursh و گوگل ترندز به خوبی به ما کمک خواهد کرد.

2. استفاده از تیترهای منحصر به فرد و توضیحات جانبی کاربردی

در زمینه جلب توجه مشتریان به هیچ چیز به اندازه تیترهای منحصر به فرد و توضیحات جانبی کاربردی اهمیت ندارد. تلاش برای استفاده از کلیدواژه های پرکاربرد و در عین حال ترکیب آنها به صورت منحصر به فرد موجب جلب توجه شمار بالایی از مشتریان به سایت ما خواهد شد.

نکته مهم درخصوص طراحی تیتر و توضیحات جانبی تلاش برای استفاده از خلاقیت به منظور جذاب سازی شان است. به عنوان مثال، عبارت «شلوارهای یوگا مخصوص بارداری- بهترین خرید با بیشترین تخفیف» عبارت مناسبی محسوب می شود. بخش اول عبارت فوق تیتر اصلی ما و بخش دوم توضیحات جانبی خواهد بود. در این عبارت از تمام کلیدواژه های مهم استفاده شده است. به این ترتیب شانس نمایش در رتبه های برتر موتورهای جست وجو برای محصول موردنظر افزایش خواهد یافت.

شاید بسیاری از فروشگاه های آنلاین اقدام به استخدام تیم بازاریابی کنند. در این صورت درخواست از آنها به منظور استفاده از عبارت های خلاقانه و جذاب باید در دستور کار قرار گیرد.

3. بازرسی ساختار سایت

ساختار اصلی سایت باید محتوای هر صفحه را به راحتی در اختیار کاربران قرار دهد. بخش های اصلی سایت ما باید با حداکثر سه کلیک قابل دسترسی باشد. در غیر این صورت کار برای مشتریان بسیار دشوار خواهد شد.

ساختار ایده آل سایت فروشگاه باید شامل صفحه اصلی، دسته بندی محصولات، زیرمجموعه هر دسته و در نهایت محصولات باشد. در مورد سایت های کوچک امکان اجتناب از طرح عنوان دسته بندی وجود دارد. کسب اطمینان از قرار دادن هر محصول در یک دسته و زیرمجموعه اهمیت بسیاری دارد. این امر بیانگر نظم سایت ما در طبقه بندی محصولات خواهد بود.

به طور مشابه، ساختار URL سایت ما باید ساده و بادوام باشد. به دو نمونه زیر توجه کنید:

URL خوب: به ترتیب شامل نام فروشگاه به عنوان آدرس سایت همراه با عبارت Com است. همچنین به ترتیب بخش دسته بندی و سپس نام محصول نمایش داده می شود.

URL بد: شامل نام فروشگاه به عنوان آدرس سایت همراه با عبارتی به غیر از Com (مانند Net یا Org) است. به علاوه نام برند موردنظر پیش از دسته بندی قرار می گیرد.

متاسفانه در بسیاری از موارد فروشگاه ها نسبت به رعایت نکته فوق توجه کافی ندارند. به همین دلیل نیز فعالیت چندان موفقیت آمیزی را تجربه نمی کنند.

4. استفاده از تگ های متعارف

گاهی اوقات فروشگاه های آنلاین بزرگ صفحات محصولات شان را از طریق کانال های مختلف در دسترس کاربران قرار می دهند. در این مواقع یک محتوای واحد از طریق آدرس های URL متفاوت در دسترس قرار می گیرد.

بدون تردید هر فروشگاه آنلاینی باید از وضعیت فوق اجتناب کند. به این منظور استفاده از تگ متعارف برای آدرس صفحه هر محصول کاربردی خواهد بود. این تگ ساده HTML به راحتی هوش مصنوعی موتورهای جست وجو را نسبت به اصالت هر کدام از آدرس های URL مطلع می سازد. به این ترتیب حتی در صورت وجود چند آدرس مختلف فقط یکی از آنها به عنوان نمونه اصلی در رتبه برتر جست وجوها قرار می گیرد.

استفاده از تگ متعارف در HTML موجب افزایش شانس برند ما در کسب رتبه های برتر موتورهای جست وجو می شود. این امر بالطبع موفقیت ما در زمینه فروش بیشتر محصولات را نیز افزایش خواهد داد.

5. افزایش بودجه و اعتبار دیجیتال فروشگاه

تعداد دفعات نمایش صفحات سایت ما در جست وجوهای گوگل بستگی به بودجه برندمان دارد. به طور معمول گوگل صفحات دارای بازدید و تامل بالای کاربران در رتبه های برتر را قرار می دهد. منظور من از بودجه در اینجا مقدار توان مالی برندها نیست. براساس تعریف گوگل بودجه هر سایت در موتور جست وجو عبارت از میزان شهرتش نزد کاربران است. به این ترتیب با افزایش شهرت ما رتبه صفحات مان در جست وجوهای گوگل نیز بهبود خواهد یافت.

بدون تردد بودجه اندک در زمینه اعتبار سایت مان موجب کاهش بازدید کاربران خواهد شد. راهکار معمول برای افزایش بودجه سایت ها تلاش برای تولید محتوای باکیفیت است، با این حال همیشه راهکارهای کمکی نیز وجود دارد. این امر به معنای عدم اهمیت تولید محتوای باکیفیت نیست. از طریق نمایش آدرس سایت مان به عنوان تبلیغات در صفحه نتایج گوگل امکان جلب سریع کاربران به سایت مان وجود دارد. البته افزایش پیوسته بازدید و در نتیجه شهرت سایت مان در گرو تولید محتوای جذاب و موردپسند مشتریان است. در غیر این صورت افزایش شهرت سایت مان پایدار نخواهد بود.

6. جست وجوی سایت برای رفع مشکلات

امروزه عملکرد بی عیب و نقص در دنیای آنلاین دارای اهمیت بسیار بالایی است. به همین دلیل اغلب فروشگاه های آنلاین در پی یافتن هرچه سریع تر ایرادهای سایت شان و رفع آنها هستند. خوشبختانه امروزه ابزارهای مناسبی نیز در این زمینه وجود دارد. نرم افزارهایی نظیر Screaming Frog، SEMursh، Ahrefs و Deep Crawl بهترین گزینه ها در این زمینه هستند.

علاوه بر استفاده از ابزارهای پیشرفته، همیشه امکان جست وجوی دستی در سایت مان به منظور یافتن مواردی نظیر عکس های بی کیفیت، متن همراه با فونت نامناسب و ویدئوهای دارای اندازه و جای بد وجود دارد. به این ترتیب علاوه بر جست وجو به وسیله ابزارهای پیشرفته باید به فکر گشت و گذار ساده در سایت مان نیز باشیم.

7. اهمیت تمرکز بر روی تجربه کاربران گوشی های هوشمند

یکی از فاکتورهای مهم در فرآیند سئو افزایش سازگاری سایت مان با گوشی های همراه است. به این ترتیب باید از هماهنگی کامل سایت فروشگاه مان با گوشی های هوشمند مطمئن شویم. این امر شامل بارگذاری سریع سایت و صفحات مختلف در گوشی های همراه در کنار نمایش محتوا در قالب مناسب است.

استفاده از نمودارهای گرافیکی، تصاویر، انیمیشن های زیبا و متن های مناسب در ساختار هماهنگ با گوشی همراه سایت مان ضروری است. برخی از فروشگاه ها به خاطر بارگذاری سریع تر صفحات شان اقدام به حذف تمام محتوای غیرمتنی می کنند. نکته مهم در این مورد کاهش شدید جذابیت سایت مان برای مخاطب است. به این ترتیب مخاطب هدف مان دیگر توجه کافی به سایت نخواهد داشت. راهکار موردنظر من در اینجا استفاده از تکنولوژی های تازه برای توسعه بخش موبایلی سایت مان است. به این ترتیب علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری صفحات امکان استفاده از المان های بصری زیبا و متنوع نیز وجود خواهد داشت.

بدون شک استفاده از آمارهای معتبر در زمینه بیان ضرورت توجه به تجربه کاربران موبایلی اهمیت بالایی خواهد داشت. بر این اساس در سال 2018 نزدیک به 53درصد از ترافیک اینترنت در کل دنیا از طریق گوشی های هوشمند صورت گرفته است با این حساب توجه به تجربه کاربران موبایلی از سایت فروشگاه مان نقش مهمی در مدیریت سئو بازی می کند.

8. ایجاد هماهنگی میان تصویر و متن

تصویر یکی از مهم ترین فرمت ها برای فروشگاه های اینترنتی است. هر تصویر باید دارای متن هماهنگ و مناسب با محتوای سایت باشد. در غیر این صورت توجه مناسب به شیوه مناسب جلب نخواهد شد. در بیشتر اوقات حتی تصاویر نیز شامل متن هستند. به عنوان مثال، در نمونه «شلوار یوگا مخصوص بارداری» تصویر ما شاید یک شلوار آبی رنگ همراه با نام برندمان در پایین آن باشد. به طور معمول در زیر نام برند برخی توضیحات مهم با فونت کوچک تر نوشته می شود.

نکته مهم در اینجا استفاده همیشگی از متن در کنار تصویر است. کاربران فقط روبات های علاقه مند به تصاویر نیستند. آنها تمایل بسیار زیادی به مطالعه مطالب مفید در مورد محصول موردنظرشان نیز دارند. موتورهای جست وجو نیز تصاویر دارای متن را در رتبه های بهتری قرار می دهند. این امر به دلیل کاربرد و توانایی راهنمایی بالاتر چنین تصاویری از سوی موتورهای جست وجو دنبال می شود.

9. راهنمایی کاربران به صفحات جایگزین

بسیاری از فروشگاه های آنلاین صفحات مربوط به محصولات ناموجود دارند. این محصولات معمولا به دلیل توسعه تکنولوژی های جدید یا صرف نظر شرکت تولیدکننده دیگر در دسترس نیستند. در اغلب موارد فروشگاه ها اقدام به بستن صفحات مربوط به چنین محصولاتی می کنند. به این ترتیب وقتی کاربران آدرس موردنظر را جست وجو کنند، پیام خطای «404 Error» به نمایش درمی آید. نکته مهم درخصوص این کار تاثیر منفی پیام خطا بر روی مدیریت سئو سایت مان است. راهکار جایگزین من در اینجا راهنمایی کاربران جست وجوگر لینک بسته شده به صفحه ای مرتبط با محصول موردنظر است. به این ترتیب دیگر خبری از پیام خطا نخواهد بود. با استفاده از این شیوه علاوه بر جلب رضایت کاربران از کاهش رتبه سایت مان در سئو موتورهای جست وجو نیز جلوگیری خواهیم کرد.

10. ایجاد محتوای باکیفیت برای صفحه محصولات

بدون تردید استفاده از توضیحات کارخانه سازنده هر محصول به عنوان توضیحات سایت مان گزینه ای بی نهایت ساده خواهد بود. چنین اقدامی توجه مخاطب را به هیچ وجه جلب نمی کند، بنابراین ما نیازمند شیوه ای تاثیرگذارتر خواهیم بود.

تلاش برای نگارش توضیحات منحصر به فرد فروشگاه مان برای هر محصول ایده ای بسیار پردردسر اما جذاب خواهد بود. آمازون و بسیاری دیگر از فروشگاه های آنلاین بزرگ از این شیوه به خوبی استفاده می کنند. به همین دلیل نیز همیشه آمار بازدید سایت آنها بسیار بالاست.

بی شک فروشگاه های کوچک امکان نگارش مطلب ویژه برای تمام محصولات را ندارند. در چنین مواردی نگارش مطلب برای محصولات مهم در اولویت قرار می گیرد. محصولات مهم براساس میزان بازدید مشتریان از صفحه آنها و فروش شان مشخص می شوند. به این ترتیب با تمرکز بر روی صفحات چنین محصولاتی امکان افزایش سئو مطالب مهم فراهم می شود.

11. توجه به سئو صفحات محصولات تازه

فعالیت به عنوان یک فروشگاه به معنای افزودن مداوم صفحات تازه به سایت برندمان است. به هنگام انجام این کار نکته مهم توجه به فرآیند مدیریت سئو سایت مان است. متاسفانه بسیاری از سایت ها علی رغم ارائه عملکرد مناسب در زمینه مدیریت سئو به هنگام انتشار صفحه تازه برای محصولات جدید همه چیز را فراموش می کنند. راهکار موردنظر من برای غلبه بر این مشکل ساده است: همیشه از ابزارهای یادآوری جهت استفاده از تکنیک های سئو برای مطالب تازه استفاده کنید. این ابزارهای نکات مهم را به هنگام نگارش مطلب تازه برای سایت به ما یادآوری می کنند. خوشبختانه شمار چنین ابزارهایی به شدت زیاد است، بنابراین با یک جست وجوی ساده امکان یافتن ابزار مناسب وجود خواهد داشت.

12. استفاده از جدیدترین تکنولوژی

همیشه استفاده از تکنولوژی های جدید به منظور حفاظت از فروشگاه آنلاین مان اهمیت بالایی دارد. این امر بروز مشکلات گاه و بی گاه و حمله های سایبری را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین در زمینه افزایش رتبه سایت مان در موتورهای جست وجو نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بدون تردید استفاده از تکنولوژی های تازه نیازمند رسیدگی مداوم به بخش های گوناگون سایت مان است. این امر نیازمند توجه و دقت زیادی است. در غیر این صورت شاید از مشکلات سایت مان در زمان مناسب مطلع نشویم.