۰ نفر

6 ویژگی شخصیتی فروشندگان موفق

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۲
کد خبر: 369261
6 ویژگی شخصیتی فروشندگان موفق

آیا تیم فروش شما از مردم معمولی تشکیل شده است؟ آیا آنها مدت زمان زیادی را به صحبت با دیگران اختصاص می دهند؟ میزان فروش آنها در مقایسه با برآوردهای شما اندک است؟ در این صورت به احتمال زیاد ما افراد نامناسبی را برای تیم فروش برندمان انتخاب کرده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، در واقع فروشندگان بزرگ با تصویر آشنا برای بسیاری از ما تفاوت دارند. آنها بیش از اندازه صحبت نمی کنند. همچنین میزان تماس آنها با مشتریان نیز بیش از اندازه نیست. به این ترتیب مشتریان از تماس های مداوم آنها ناراحت نخواهند شد. همچنین این دسته از افراد دقت بالایی در زمینه هزینه بودجه شرکت شان دارند. به عبارتی دیگر، فروشندگان موفق ویژگی های ذیل را دارند:

1. شنوندگان ذهن

فروشندگان موفق اغلب به جای ایجاد سر و صدا در تلاش برای جلب نظر مشتریان به شیوه های زیرکانه هستند. آنها پرسش های بسیار اندک اما بجایی را طرح می کنند. همچنین در اغلب اوقات کارشان را در سکوت کامل پیش می برند. نکته مهم درخصوص فروشندگان موفق عدم اطمینان آنها به اطلاعات آژانس های بازاریابی و فروش است. اگرچه آنها از این اطلاعات استفاده زیادی می کنند، با این حال در تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به دنیای مشتریان هدف شان هم هستند. فروشندگان موفق معمولا به دلیل نمایش علاقه و توجه واقعی به تجربه های مشتریان به سرعت مورد اعتماد آنها واقع می شوند. به این ترتیب فرصت مناسبی برای آنها در راستای تاثیرگذاری بر روی مشتریان ایجاد می شود. رابطه میان فروشندگان و مشتریان، به جای صحبت های کوتاه، براساس اطلاعات واقعی و فهم دنیای آنهاست.

2. پژوهشگران مشتاق

فروشندگان خوب به اهمیت ضرورت آگاهی توجه دارند. آنها نسبت به هرچه با آن سر و کار دارند، کنجکاو هستند. آنها به گونه بسیار دقیقی فعالیت رقبا را مورد بررسی قرار می دهند. گویی چنین بررسی هایی با زندگی آنها گره خورده است. نکته مهم در این میان آگاهی فروشندگان از محصولات در دسترس شان است. به این ترتیب آنها تمام جزییات محصولات را به خوبی می دانند. اگر از آنها در مورد وضعیت حوزه کسب و کارشان سوال کنیم، پاسخ های دقیقی خواهند داشت، با این حال حوزه تخصصی فروشندگان موفق بررسی و تحلیل تغییرات حوزه مشتریان است. به این ترتیب آنها اطلاعات مورد نیاز خود را از منابعی فراتر از گوگل به دست می آورند. فرآیند دستیابی به اطلاعات مهم به طور معمول از طریق پژوهش های کاربردی صورت می گیرد. به این ترتیب فروشندگان موفق به نوعی پژوهشگرهای خوبی نیز هستند. دستاورد پژوهش های آنها موجب افزایش اعتبارشان نزد جامعه و میان برندها می شود.

3. ایجاد رابطه هوشمندانه

فروشندگان خوب همیشه در حال ایجاد ارتباط هستند. این امر به معنای بازاریابی صرف نیست. وقتی آنها از نیاز تازه برخی از مشتریان آگاه می شوند، به سرعت نسبت به ایجاد ارتباط با آنها و تلاش برای رفع نیازشان مبادرت می ورزند. این امر در مورد برندها نیز صادق است. به این ترتیب وقتی فروشندگان موفق شاهد ظهور برندی با ایده جذاب هستند، به سرعت به سراغ همکاری با آن خواهند رفت. این امر موفقیت آنها در طولانی مدت را تضمین خواهد کرد. وقتی از رابطه هوشمندانه فروشندگان صحبت می کنیم، باید توجه آنها به نقاط ضعف سایر برندها و تلاش برای اصلاح آنها در کار خود را مورد توجه قرار دهیم. به این ترتیب معمولا فروشندگان بزرگ از مشتریان در مورد تجربه های نامطلوب شان سوال می کنند. این امر به آنها در زمینه توسعه هرچه بهتر خدمت رسانی شان کمک خواهد کرد. اگرچه سطح روابط فروشندگان بسیار وسیع است، با این حال فقط در مواقع نیاز اقدام به صحبت مستقیم با مشتریان می کنند. به این ترتیب زمانی که آنها پیشنهادهای ارزشمندی برای مشتریان داشته باشند، اقدام به صحبت و دفاع از پیشنهادشان خواهند کرد. این امر موجب جلب اعتماد مشتریان در طول زمان می شود. درست به همین خاطر اغلب فروشندگان بزرگ دارای مشتریان دائمی هستند.

4. بهره برداری مطلوب از وضع موجود

فروشندگان برتر هیچ گاه تسلیم شرایط موجود نمی شوند. آنها همیشه در حال طرح پرسش پیرامون چرایی استقرار یک وضعیت ثابت در بازار مورد نظرشان هستند. آنها به خوبی از دشواری های تلاش برای ایجاد تغییر، تولید محصول یا ارائه سرویسی تازه و انجام کاری متفاوت آگاهی دارند. درست به همین دلیل معمولا فروشندگان باهش به سراغ تغییر پایه های اساسی یک بازار نمی روند. در عوض آنها به دنبال فهم عمیق از وضعیت یک بازار هستند. به این ترتیب فرصت استفاده حداکثری از وضعیت بازار و کسب منفعت برای آنها فراهم خواهد شد. نکته مهم در این میان تلاش خستگی ناپذیر آنها برای توسعه سودشان است. به این ترتیب آنها همیشه در تلاش برای دستیابی به موقعیتی بهتر در بازار هدف شان هستند.

5. حل کنندگان خلاق مشکلات

فروشندگان خلاق علاقه بسیار زیادی به چالش ها دارند. دلیل این امر ایجاد فرصت برای خلاقیت و نوآوری بیشتر به هنگام مواجهه با چالش هاست. به علاوه وقتی با چالش های بزرگی مواجه هستیم، شانس ما برای کسب سود بیشتر افزایش خواهد یافت. این امر به معنای دستیابی به موفقیت بیشتر خواهد بود. فروشندگان بزرگ اعتقاد عمیقی به امکان تبدیل همه افراد در ارتباط با خود به خریدار محصولات و خدمات شان دارند. این امر بستگی به توانایی یک فروشنده در زمینه درک مشکلات مشتریان و تلاش برای حل خلاقانه آنهاست. فقط در این صورت امکان برقراری ارتباط مطلوب با آنها خواهد بود. معمولا فروشندگان موفق اقدام به کارهای به ظاهر غیرممکن می کنند. این امر به دلیل شناخت عمیق آنها از وضعیت مشتریان و مشکلات پیش روی آنهاست. بدون تریدد امکان رفع خلاقانه مشکلات مشتریان فقط با گفت وگوهای معمولی امکان پذیر نیست. در این میان نیاز ما به کار سخت و عدم عقب نشینی بسیار زیاد خواهد بود.

6. جاگیری هدفمند

فروشندگان خوب همیشه اهداف مناسبی برای خود تعریف می کنند. آنها به خوبی از اهمیت هر مکالمه ای هرچند کوتاه با مشتریان آگاهی دارند. شناخت دقیق تاثیر کلمات مورد استفاده یکی دیگر از ویژگی های اساسی آنها محسوب می شود. به این ترتیب آنها وسواس زیادی در مورد انتخاب کلمات شان به خرج می دهند. به راستی چرا تا این اندازه فروشندگان نسبت به کلمات شان اهمیت قائل هستند؟ این امر به دلیل تاثیر مستقیم جملات و درخواست های ما بر روی مخاطب است. به عبارت ساده، اگر درخواست ما از مشتریان واضح و تاثیرگذار نباشد، هیچ اقدامی از سوی آنها رخ نخواهد داد. نکته مهم در این میان بیان درخواست ها در زمان مناسب است. به این ترتیب فروشندگان موفق جای گیری مناسب و هدفمندی نیز دارند. این امر به آنها فرصت بیان خواسته های شان به گونه ای تاثیرگذار را می دهد.

اگر اعضای تیم فروش شرکت مان چنین ویژگی هایی را از خود نشان می دهند، وضعیت فروش برندمان امیدوارکننده خواهد بود. اگر نه، زمان مناسب برای یافتن افراد بهتر و دارای تخصص بیشتر فرا رسیده است. فروش موفق به معنای تلاش برای داشتن بلندترین صدا یا وجه سرگرم کننده صرف نیست. فروش موفق در گرو توانایی درک مناسب مشتریان و تلاش برای حل مشکلات آنهاست. هرچه تیم ما در این میان سر و صدای آزاردهنده کمتری تولید کند، شانس بیشتری برای کسب موفقیت خواهد داشت.