۰ نفر

اینستاگرام؛ ابزاری برای نمایش پشت صحنه کسب و کار

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۴۶
کد خبر: 191474
اینستاگرام؛ ابزاری برای نمایش پشت صحنه کسب و کار

هنگامی که اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر تأسیس شد، اهدافی متفاوت از آنچه را که اکنون در استفاده از آن رایج است دنبال می کرد. رواج این شبکه عکس محور باعث شد در سال ۲۰۱۲ فیس بوک آن را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کند.

این اتفاق سرآغاز ایجاد تغییرات گسترده در تاروپود اینستاگرام بود. ۳۰۰ میلیون کاربر آنلاین در روز بدون شک برای هر شرکتی یک بازار هدف مناسب است. در این مقاله به بررسی شیوه استفاده تجاری از اینستاگرام خواهیم پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، استفاده از شبکه های مجازی به منظور برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان ترفندی است که بسیاری از شرکت ها از آن استفاده می کنند. علاوه بر ارتباط مستقیم، کاهش قابل توجه هزینه های تبلیغاتی نیز انگیزه شرکت ها برای حضور پررنگ در فضای مجازی را تشدید کرده است. در این میان اینستاگرام با ارائه خدمات نوین و ایده عکس محور خود توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

تازه ترین آمارها حاکی از میزبانی این شبکه عکس محور از ۳۰۰ میلیون کاربر در روز و رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیون کاربر در ماه است. مواجهه با طیف وسیعی از مخاطبان برای برندهای مختلف فرصت ها و تهدیدهایی را به وجود آورده است. فرصت دیده شدن در سطح جهانی در عین حال که وسوسه برانگیز است، در صورت اجرای استراتژی های نامناسب می تواند چهره ای منفور از شما در فضای مجازی بسازد. بر همین اساس در ادامه به بررسی راهکارهای مناسب برای کسب موفقیت در این شبکه پرطرفدار پرداخته ایم.

تصاویر ارزشی برابر با صدها کلمه دارند

حال که از طریق یک شبکه اجتماعی امکان انتشار عمومی تصاویر را در اختیار دارید، اتکای صرف روی محصول چندان مناسب به نظر نمی رسد.

در واقع باید راهکار و خلاقیت تان را نیز چاشنی محصول کنید. توجه به این نکته ضروری است که در فضای مجازی ویژگی های بصری است که مخاطب را جذب می کند.

نمایش آنچه به عنوان یک شرکت تولیدی یا خدماتی انجام می دهید، گزینه مناسبی برای ترکیب تبلیغ محصولات با تصاویر هنری است. به عنوان مثال اگر سری به صفحه رسمی شرکت فدرال اکسپرس (FedEx) بزنید، تصاویر حرفه ای را مشاهده خواهید کرد که نتیجه ترکیب فرآیند خدمت رسانی این شرکت و نمایش اماکن مهم دنیاست.

این شیوه به صورت ضمنی حاکی از گستردگی خدمات FedEx نیز است.

باتوجه به تغییرات رخ داده در ساختار اینستاگرام برای نمایش تصاویر، امکانات دیگری از قبیل Story (تصاویر و فیلم های دارای محدودیت زمانی ۲۴ ساعت برای نمایش) و  Instagram live (سرویس ارتباط یک طرفه تصویری به صورت زنده) نیز وجود دارد. با این حال بهتر است تصاویر و ویدئوهای مهم را همچنان از طریق شیوه معمولی بارگذاری کنید تا دسترسی به آن برای مدت زمان طولانی تر امکان پذیر باشد.

اهمیت پروفایل حرفه ای

به عنوان یک شرکت تجاری به احتمال زیاد فعالیت های متعددی را در دستور کار دارید. با این حال اینستاگرام مکانی برای انتشار تمامی فعالیت های تان نیست. به عبارت دقیق تر، پست های بارگذاری شده باید با دقت انتخاب و ویرایش شوند. در همین راستا بهتر است متن پست های ارسالی تا حد امکان کوتاه باشد.

استفاده کامل از ظرفیت ۱۵۰ کلمه ای اینستاگرام تنها باعث زحمت نویسنده متن خواهد شد، زیرا ماهیت اصلی این شبکه بر متن استوار نیست و از همه مهم تر مخاطب  نیز به طور معمول متن های بلند را مورد توجه قرار نمی دهد.

همچنین از آنجایی که تنها لینک قابل بارگذاری در صفحات در زیر چارت اصلی قرار دارد، توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در عین حال که می توان از این قسمت برای نمایش سایت رسمی شرکت استفاده کرد، بارگذاری اخبار مهم نیز می تواند گزینه مناسبی محسوب شود. یک مثال مناسب در زمینه استفاده بهینه از این فضا صفحه سایت بیزینس اینسایدر و همین طور خبرگزاری واشنگتن پست است. مهم ترین اخبار سایت های مذکور را می توان به راحتی از طریق لینک های بارگذاری شده مشاهده کرد.

پشت صحنه کسب و کار را به مخاطب نشان دهید

اغلب افراد هنگام خرید یک محصول علاقه زیادی نسبت به آگاهی از فرآیند تولید آن دارند. اینستاگرام با فراهم سازی امکان بارگذاری تصویر و ویدئو فرصت مناسبی را در اختیار صاحبان کسب وکارهای مختلف قرار داده تا به این درخواست مشتریان پاسخ دهند. چنین سازوکاری به طور ویژه برای شرکت های تولیدکننده محصولات ارگانیک کاربرد فراوانی دارد.

همیشه این ترید که محصولات ارگانیک واقعاً از دل طبیعت به دست آمده اند، در ذهن خریدار وجود دارد. نمایش فرآیند تولید گزینه مناسبی برای پایان بخشیدن به چنین شایعاتی است.

صفحه برند BodyShop یک نمونه مناسب در مورد نحوه به کارگیری اینستاگرام برای پایان بخشی به شایعات پیرامون محصولات ارگانیک است.همچنین کمپین های حمایت از حقوق بشر و فعالیت های انسان دوستانه نیز به خوبی بخش کمتر دیده شده فعالیت شان را به مخاطبان عرضه کرده اند. صفحه رسمی سازمان یونیسف، کمپین حمایت از کودکان(Save The Children) و سازمان ملل متحد نمونه های قابل توجه این بخش هستند.

اگر موقعیت خاصی را برای نمایش به مخاطب ندارید یا نوع کسب وکارتان مناسب این فعالیت نیست، بهتر است فرآیندهای معمولی و نمای ساختمان شرکت را به اشتراک بگذارید. در هر حال آنچه اهمیت دارد، آگاه سازی مخاطب نسبت به ماهیت فعالیت تان است.

هشتگ ها، راهی برای جذب مخاطب های بیشتر

امروزه در بسیاری از شبکه های اجتماعی هشتگ جزو جدایی ناپذیر پست های کاربران است. در اینستاگرام و تا حدود زیادی توییتر نیز به تبعیت از قاعده فوق، استفاده بهینه از هشتگ ها می تواند باعث بازدید و توجه بیشتر کاربران شود.

به طور معمول هر شرکت از هشتگ اختصاصی اش (#نام شرکت) استفاده می کند. این امر در عین حال که باعث سهولت دسترسی کاربران به پست های تان می شود ، احتمال بازدید تصادفی کاربران دیگر را نیز افزایش خواهد داد.

نکته مهم در استفاده از هشتگ ها رعایت کوتاهی است. استفاده از پنج یا حداکثر ۱۰ کلمه برای هر هشتگ مناسب به نظر می رسد.

 اگرچه اینستاگرام قابلیت ۳۰ هشتگ در هر پست را ارائه می دهد، با این حال انتخاب همین ۳۰ هشتگ نیز کار راحتی نیست. در میان گزینه های موجود انتخاب آگاهانه هشتگ باید در برگیرنده ویژگی های محصول بوده و در عین حال از بازدید مناسبی در اینستاگرام برخوردار باشد. به عنوان مثال هشتگ های IT# (با ۳۰۰ میلیون بازدید) و Instagood# (با ۵۰۰ هزار بازدید) از پرطرفدارترین های اینستاگرام هستند.

پاسخگویی به مشتریان و قابلیت Live

یکی از جدیدترین امکانات اینستاگرام امکان برقراری تماس تصویری یک طرفه و به صورت زنده است. در حوزه کسب وکار می توان از ترکیب این قابلیت و اصل پاسخگویی به مشتریان نتیجه مطلوب را کسب کرد.

اگرچه این امکان چندی است که در شبکه های اجتماعی دیگر هم مورد آزمایش قرار گرفته، با این حال تعداد بالای کاربران اینستاگرام آن را به هدفی مناسب برای اجرای پروژه های روابط عمومی تبدیل کرده است.

به منظور استفاده بهینه از این امکان بهتر است پیش از آغاز تماس در یک پست اختصاصی کاربران را نسبت به زمان آغاز گفت وگو مطلع سازید.

همچنین در انتخاب پرسش کاربران باید کامل و مناسب ترین آنها را انتخاب کرد. با توجه به اینکه چنین تماس هایی به صورت زنده خواهد بود، آمادگی قبلی نسبت به سوال های احتمالی به شدت توصیه می شود.