۰ نفر

بسته بندی مواد غذایی فرصتی زودبازده و اشتغالزا

۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۲:۱۴
کد خبر: 157885
بسته بندی مواد غذایی فرصتی زودبازده و اشتغالزا

بسته بندی مواد غذایی سرمایه گذاری کم ریسکی است. فقط کافیست برندتان را در بازار جابیندازید. پس از آن می توانید هر محصولی را بسته بندی کرده و وارد بازار کنید.

شرایط کنونی جامعه به گونه‌ای است که اکثر خانواده‌ها زمان کمتری برای تهیه غذا در منزل دارند. امروزه عرضه طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده و کنسروی این مشکل خانواده را حل نموده است. به دلیل استقبال خوب مردم از محصولات بسته‌بندی شده میتوان این بسته‌بندی مواد غذایی یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب بشمار می‌رود.

 بسته بندی مواد غذایی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، همواره تامین و نگهداری غذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. نیاز به دسترسی به غذای سالم، انسان را بر آن داشته است که زمانی را به بررسی درباره چگونگی حفظ مواد غذایی اختصاص دهد. از روش‌های ابتدایی مانند نمک سود کردن تا روش‌های صنعتی و پیچیده‌ای مانند پرتودهی مواد غذایی، همه و همه برای نگهداری مواد غذایی بوده است که به دست آوردن آن همیشه به سادگی میسر نیست.

بسته‌بندی کردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که در صورت رعایت اصول تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند.

معرفی محصول

محصولات طرح حاضر تولید و بسته‌بندی رب گوجه فرنگی، ترشی مخلوط و ذرت می‌باشد.

رب گوجه فرنگی: رب گوجه فرنگی از فرآورده‌های غذایی تبدیلی است که به عنوان عصاره گوجه فرنگی حاوی حجم زیادی از خواص یاد شده از گوجه فرنگی می‌باشد که به عنوان چاشنی در بیشتر غذاها مصرف می‌شود و طعم دهنده و رنگ دهنده‌ای منحصر به فرد می‌باشد.

ترشی مخلوط  شیشه‌ای: ترشی مخلوطی از قطعات سبزیجات در سرکه به همراه ادویه جات است که در کنار غذا و همچنین علاوه‌بر آن به عنوان تزئین غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد لازم به ذکر است که ادویه‌ی مورد استفاده ترکیب ساییده شده‌ای است از گلپر، فلفل سیاه، سیاه دانه، تخم گشنیز، هل، میخک و خردل است.

کنسرو ذرت: صنعت کنسرو سازی ، یکی از اکتشافات بسیار مهم بشر می‌باشد که بواسطه آن امکان نگهداری مواد غذائی برای بلند مدت فراهم گردیده است. ذرت با نام علمی Zea mays یکی از غلات گرمسیری و از خانواده گندمیان متعلق به گیاهان تک لپه می‌باشد. ذرت پر محصول‌ترین غله دنیا به حساب می‌آید و از لحاظ مقدار تولید، پس از گندم و برنج قرار می‌گیرد امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از مردمان دنیا نقش اساسی دارد.

بررسی بازار

رب‌ گوجه‌فرنگی ازجمله فرآورده‌هایی است که تولید آن در سال‌های اخیر از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده است. این محصول یکی از مهم‌ترین چاشنی‌‌های غذاهای ایرانی بوده و ماده اولیه بسیاری از محصولات نظیر سس‌ها و کنسروهای مختلف به شمار می‌آید.

نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «لیکوپن» که عامل ایجاد رنگ قرمز در گوجه‌فرنگی است، می‌‌تواند با رادیکال‌های موجود در بدن که موجب بروز سرطان و بیماری‌های قلبی و پیری زودرس می‌شود مبارزه کند.

معمولاً لیکوپن گوجه‌فرنگی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که کمی حرارت دیده تا قابلیت‌های مهم و جذب آن در بدن افزایش یابد. بنابراین رب‌ گوجه‌فرنگی از این نظر گزینه مناسبی است. اما نکته قابل توجه آن که وقتی گوجه­فرنگی در معرض فرآیند حرارتی قرار گیرد، علاوه بر آن که اصطلاحاً پخته می‌شود، ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در آن از ۵ تا ۴۰ درصد کاهش می­یابد، به‌طوری که این اتلاف مواد مغذی در روش خانگی به دلیل استفاده از حرارت مستقیم و کنترل نشده بسیار بیشتر است

به طور کلی باید گفت ترشی و شور غذاهایی هستند که برای جلوگیری از فسادشان در محلول‌هایی قرار می‌گیرند ترشی انداختن یکی از روشهای نگهداری غذا مانند پخش، فریز کردن کنسرو کردن و پاستوریزه کردن و یا در نهایت استفاده از اشعه می‎باشد. در ترشی، PH  محیط برای میکروب‌ها نا‌مساعد می‌شود و در این محیط دسترسی ماده غذایی به اکسیژن نیز از بین می‌رود و در نتیجه بسیاری از واکنشهای شیمیایی رخ نخواهند داد. ترشی به طور غیر مستقیم در کاهش مصرف سس و به دنبال آن کاهش وزن نیز تاثیر بسزایی دارد . ناگفته نماند که مصرف ترشی کنار غذا باعث افزایش اشتها هم می‌شود.

محصول کنسرو ذرت ، در فهرست مواد غذائی منتج از محصولات کشاورزی قرار دارند . این محصول بصورت مستقیم دارای مصارف غذائی برای انسان‌ها را دارند که در ادامه جزئیات آن ارائه شده است .

مصرف این ماده غذائی نیز متناسب با سلیقه و ذائقه‌های مختلف صورت می‌گیرد ولی مصارف عمده آنرا می‌توان به صورت زیر ارائه کرد .

  • مصرف در تهیه سالادها

  • مصرف بصورت مستقیم

  • مصرف در تهیه پیتزا

  • مصرف در اردوها

سرمایه گذاری مورد نیاز

 

مطابق تحقیقات برای  احداث یک واحد بسته بندی با ظرفیت اقتصادی به حدود ۶۳ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۴  درصد می باشد و  با گذشت ۲٫۱  سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه احداث این واحد تولیدی از منظر سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.

صنعت بسته بندی

مزایای اجرای طرح

از جمله ویژگی‌های طرح می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نگهداری طولانی و آسان

  • حمل و نقل آسان( این قبیل غذاها به دلیل سهولت حمل و نقل در مسافرت ، محیط کار و … بسیار مناسب هستند).

  • عدم وجود ضایعات (از آنجایی که غذاهای کنسرو شده را می‌توان به اندازه دلخواه تهیه کرد و استفاده نمود‌، بنابر‌این ضایعاتی را به همراه ندارند) .

  • افزایش ضریب ایمنی و بهداشت محصولات غذایی به دلیل کاهش آلودگی­هایی که ممکن است به محصولات غذایی وارد شود.

  • رفع نیاز داخلی کشور و امکان صادراتبه کشورهای خاورمیانه