۰ نفر

معاون اول رییس‌جمهور؛

ارز۴۲۰۰ تومانی در ابتدا قرار بود برای چند ماه باقی بماند / توطئه اسراییلی پشت ماجرای انتشار فایل صوتی ظریف است

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۵۷
کد خبر: 524480
ارز۴۲۰۰ تومانی در ابتدا قرار بود برای چند ماه باقی بماند / توطئه اسراییلی پشت ماجرای انتشار فایل صوتی ظریف است

معاون اول ریاست‌جمهوری با حضور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در ابتدا با اشاره به تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای گسترش زیرساخت‌های اینترنت و فضای مجازی در نقد فیلتر شبکه‌های اجتماعی گفت: آزادی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. دولت تمام تلاشش را برای گسترش فضای مجازی خواهد کرد. تمام تلاش دولت این است که تسلیم نشود. برخی از اپراتورها در شبکه‌های اجتماعی اختلال ایجاد کرده بودند که وزیر ارتباطات ما و کارگروهی در دولت پیشنهاد دادند که جرایم سنگینی وضع کردیم که هر کسی بخواهد اختلال ایجاد کند به جرایم سنگین محکوم شود.

او در ارتباط با حضورش در دولت دوم تدبیر و امید گفت: من به آقای روحانی گفته بودم یک معاون اول دیگری بگذارید و من به عنوان مشاور در کنار دولت خواهم بود. ایشان گفتند لازم است بمانید. من هم بر اساس تعهدی که به مردم داشتم در دولت ماندم.

معاون اول ریاست‌جمهوری ادامه داد: از اواسط سال ۱۳۹۶ کشور دچار جنگ اقتصادی شد. تلاش کردم در حد خودم از عقبه حامی دولت و ۲۴ میلیون رای مردم محافظت کنم. مسئول ستاد خنثی‌سازی تحریم‌ها بودم. فکر می‌کردم برای همین موضوع هم باید در دولت می‌ماندم. کارهای مهمی انجام شد. اداره جلسات دولت، سازماندهی لوایح دولت کارهای مهمی بود که به من تفویض شد. لوایح مهم برای مبارزه با فساد ارائه دادیم. کالاهای اساسی مردم، داروهای مورد نیاز مردم در جنگ اقتصادی تامین شد. در استان‌های محروم کارهای بزرگی انجام شد. در سواحل مکران کارهای بزرگی انجام شد. در مجموع خودم از این که ماندم و به مردم کمک کردم خوشحال هستم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدا قرار بود برای چند ماه باقی بماند

جهانگیری در پاسخ به پرسشی درباره اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط وی تصریح کرد: ما با شروع دولت دوازدهم سه نرخ ارز داشتیم. روزهای اول دو ارز اول را با هم ادغام کردیم. مدت طولانی در دولت یازدهم نرخ دلار در یک میزان مشخصی حرکت کرده بود. در سال ۱۳۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد. عمدتا دولت روی ساز و کارهای اقتصادی رفت و معلوم شد پایدار نیست. در سال ۹۶ افزایش نرخ ارز ادامه داشت. اتفاقاتی در کشورهای همسایه افتاد و گزارش‌هایی داده شد که با برنامه‌ریزی دقیقی مانع ورود ارز به ایران شدند.

وی ادامه داد: رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود در اردیبهشت ماه می‌خواهد تصمیم جدی بگیرد. سه راهکار روی میز ما بود. یکی ادامه وضع موجود بود. وی دومین راهکار را سرکوب نرخ ارز دانست و ادامه داد شناور قرار دادن نرخ ارز سومین راهکار بود. سومین مورد تصویب شد و به عدد ۴۲۰۰ تومان رسیدیم. برای چند ماه قرار شد این تصمیم اجرایی شود. در شوک خروج ترامپ از برجام بازار خیلی عادی بود. آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده بودند با این خبر شوک عظیمی ایجاد شود. در مرداد ماه سران سه قوه تشکیل شد. سیاست‌های ارزی بررسی شد. آنجا بر اثر اصرار برخی از سران سه قوه تصمیم گرفته شد نرخ ۴۲۰۰ تومان تصویب شود. در آن زمان ارز به ۴۵۰۰ تومان رسیده بود. اگر می‌گذاشتند به همان روش نرخ ارز رشد کند الان آن قدر تفاوت نبود.

جهانگیری گفت: در جلسه دولت جمعی با حضور اقتصاددان‌ها پیشنهاد دادند که وی نرخ ارز را اعلام کند تا تصمیم قطعی دولت اعلام شود. این نرخ تصویب سران سه قوه است اما این که آقایان دیگر اعلام نکردند یک موضوع دیگر است.

جهانگیری در بخش دیگری از این نشست گفت: این مجلس انقلابی فعلی به همین نرخ ارز رای داد. تصمیم دولت و فرد فقط نبود. تصمیم جمعی از نظام بود.

با شروع دولت یازدهم ، سه نرخ ارز داشتیم

وی با اشاره به سابقه تفاوت نرخ ارزهای دولتی و آزاد در دولت‌های موسوی، هاشمی و خاتمی اشاره کرد: در دولت احمدی‌نژاد دو نرخ دیگر به تک‌نرخی اضافه شد. در این دوره فقط در دوران جنگ اقتصادی سه نرخی اعلام شد. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. در سال ۹۹، ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم. در سال‌های قبل ۱۰۰ میلیارد منابع ارزی داشتیم. هنر من این بود که هر سال سعی کردم میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش پیدا کند.

او با اشاره به گزارشی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مقام معظم رهبری گفت: مجلس سریعا وارد شد مصاحبه کرد که این اتفاق از سال ۱۴۰۰ می‌افتد. سریعا کالاها انبار شد. ما ترسیدیم داروها انبار شود.

جهانگیری با بیان تلاش دولت برای مبارزه با سوءاستفاده‌کنندگان از ارز ۴۲۰۰ تومان گفت: با عبور از جنگ تحمیلی اقتصادی تصمیماتی که برای کنترل شرایط از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی است به شرایط عادی برمی‌گردد. من تلاش می‌کردم که ۴۲۰۰ تومان شناور باشد، اما الان فکر می‌کنم مهم‌تر از این نرخ حفاظت از زندگی مردم است. دولت ایران یارانه‌های آشکار و پنهان دارد. بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار است. یکی از اقلامی که یارانه به آن داده می‌شود، نان است. بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌دهیم برای این که معتقد هستیم نان باید در سفره مردم باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وضعیت سیاسی امروز ایران گفت: شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می‌شناسند و اگر کنار صندوق رای جمع نشوند ممکن است شهر سقوط کند. ما هیچ راه دیگری نداریم. اگر راهی بود که شهر را به مافیا واگذار نکنیم انجام می‌دادیم. انتخابات وقتی تحریم شود باید بدانیم که دود تحریم‌های اقتصادی از دل تحریم انتخابات برمی‌گردد. اگر سال ۸۴ دقیق عمل می‌کردیم قطعنامه علیه ما صادر نمی‌شد، ذیل فصل هفتم نمی‌رفتیم، کشورهای همسایه برای طمع علیه ما جسور نمی‌شدند. درک می‌کنم که مردم دچار تردید شده باشند نسبت به اثربخشی رایشان یا بر اثر تحریم‌ها ناراضی باشند اما به عنوان خادم مردم می‌گویم رییس دولت می‌تواند موثر باشد. یک وقت رییس دولت می‌گوید تحریم کاغذپاره است. یک وقت رییس دولت با رهبر انقلاب مشورت می‌کند از دلش برجام بیرون می‌آید. ما می‌توانیم با رای از دستاوردهایمان حفاظت کنیم و خواسته‌های مردم را پیش ببریم.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری برای فیلتر شبکه مجازی کلاب‌هاوس گفت: شما در دولت وزیری دارید که این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند. من فکر می‌کنم نیروهایی که بخواهند آزادی مردم را مختل کنند، شکست می‌خورند و دولت با مردم هم‌مسیر است.

معاون‌اول رییس‌جمهوری گفت: بین تحریم‌های آمریکا و جنگ اقتصادی آمریکا تفکیک قائل شویم. آمریکایی‌ها هم تمام سفارت‌خانه‌هایشان را مامور کردند که پیگری کنند کشورهای دیگر با ما مراوده نکنند، هم اصرار داشتند فروش نفت ما به صفر برسد، سیستم حمل و نقل دریایی ما را فلج کنند و ببندند. تمام گلوگاه‌ها را شناسایی کرده بودند. به حدی جسور شده بودند که با موشک به نفتکش می‌زدند. به ۱۰ الی ۱۲ نفتکش ما حمله کردند. اداره کشور و کاری که ملت ایران کرد، استثنایی بود.

وی ادامه داد: آقای روحانی در سال ۹۷ و ۹۸ در ملاقات با سران کشورهای آفریقایی و آسیایی شنیده‌اند که آنها  به ترامپ گفته‌اند از تحریم‌ها صرف نظر کن. ترامپ پاسخ می‌داد سه ماه دیگر صبر کنید این رژیم می‌رود بعد با هم می‌رویم ایران را می‌سازیم.

جهانگیری گفت: آقای روحانی هیچ وقت نگفتند اصلاح‌طلب هستند یا دولت اصلاح‌طلب تشکیل دادند. همیشه گفتند دولت فراجناحی تشکیل دادند. اتفاقا سمت‌ها کلیدی دست اصلاح‌طلبان با سابقه است.

وی ادامه داد: عمده اصلاح‌طلبانی که به روحانی رای‌دادند می‌خواستند مسیر اقتصادی هموار شود و ایران از تحریم‌ها نجات پیدا کند. در دولت اول این دستاورد به دست آمد. برجام بزرگ‌ترین دیپلماسی قرن گذشته است که نتیجه دستاورد این دولت است. دستگاه دیپلماسی ما مقابل ۵ کشور قدرتمند نشستند و برجامی را تصویب کردند که آمریکا می‌گفت سرم کلاه رفت.

وی تاکید کرد: دولت دستاورد اصلاح‌طلبانه خوبی برای کشور داشته است. دستاوردهای اقتصادی در دولت یازدهم خوب بود اما جنگ اقتصادی شرایط را عوض کرد و وظیفه دولت حفاظت از وضعیت اقتصادی مردم بود که به نظر من هم این دستاورد تا حدودی به دست آمد.

جهانگیری گفت: قبول دارم که یکی از ضعف‌های دولت لکنت در اعلام دستاوردها است.

وی در همین راستا به تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم پرداخت و گفت: بیش از ۲۴ میلیون رای به روحانی دادند چون او را می‌شناختند. در دور دوم با پدیده‌ای به نام ترامپ روبه‌رو شدیم. درآمد دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار رسید. هیچ پدری نمی‌تواند با این رقم خانواده را اداره کند. اگر این مشکلات نبود، سفره مردم اگر کوچک نمی‌شد و شرایط این نبود. اقتصاد ما بیش از ۱۲ سال است که به گروگان گرفته شده است. بیشترین دستاورد اقتصادی برای این دولت است.

جهانگیری گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد مکعب از پارس جنوبی برداشت می‌کنیم. بزرگ‌ترین طرح انتقال آب در غرب کشور انجام شد. به زندگی مردم در این دوره کمک‌هایی شد مثل افزایش حقوق کارمندها. چون سفره مردم کوچک شده است ما نتوانستیم دستاوردها را اعلام کنیم. دوستان ما در دولت با شرمندگی می‌گویند که وقتی سفره مردم کوچک شده است چطور بگوییم برایتان سد ساختیم.

او در ادامه به تشریح نحوه عملکرد دولت در بازار سرمایه و بورس پرداخت و گفت: دولت هر اقدامی بتواند برای حمایت از سهامداران خرد انجام دهد، صورت می‌دهد.

جهانگیری یادآور شد: قطعا امروز ما مشکلات زیادی در اقتصادمان داریم. قبول دارم باید در گزارش‌های جامع پاسخگوتر می‌بودیم. دو هشت سال دیگر هم بگذرد خسارت‌هایی که در هشت سال آقای احمدی‌نژاد به کشور وارد شود درست نمی‌شود. آقای احمدی‌نژاد از من شکایت کرد. من مثل یک آدم معمولی رفتم دادگاه دفاع کردم و منع تعقیب گرفتم. یکی از فسادها بابک زنجانی بود. بیش از یک و هفت دهم میلیون بشکه نفت دادند و پولش برنگشت.

وی ادامه داد: ذخیره ارزی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. کاری کرده است بدتر از ترکمنچای. پول کشور را در جایی سرمایه‌گذاری کرده است که به ما فاینانس بدهد. ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد که ۱۷ میلیارد دلار فاینانس بگیرد. امروز شرکت نفت ما بزرگ‌ترین بدهکار است. با ذخایر کشور ما چنین کردند. دکل نفتی را گم کردند. خیلی از این حرف‌ها هست. یکسری حرف‌های آنچنانی می‌زنند و فکر می‌کنند ناجی هستند.

وی در ادامه درباره ضرورت بررسی موضوع حمله به سفارت عربستان گفت: من عضو نهادهای امنیتی نیستم اما می‌دانم دستور پیگیری داده شده است. حتما یکی از خیانت‌هایی که به کشور ما شد حمله به سفارت عربستان است.

وی ادامه داد: در ارتباط با فساد در دولت احمدی‌نژاد حرف‌های زیادی دارم که حتما با مردم خواهم زد.

توطئه‌ی اسرائیلی، سعودی این ماجرای فایل صوتی (ظریف) را استارت زد

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در رابطه با موضوع سردار سلیمانی و ظریف اگر وقت شد صحبت می‌کنم. من و ایشان مثل برادر بودیم. معتقد هستم یک توطئه ی اسرائیلی، سعودی این ماجرای فایل صوتی را استارت زد

او به بیان خاطرات خود و سردار سلیمانی در زمان جنگ پرداخت و گفت: ایشان سعی می‌کرد کمبود من در کرمان را برای مادرم جبران کند و در سفر به کرمان به مادرم سر می‌زدند. مادرم به من می‌گفت قاسم را از شما بیشتر دوست دارم. دو تا از فرزندانش در رکاب قاسم شهید شدند.

وی ادامه داد: من چهار فرزند دارم. هیچکدام در سیستم دولتی نیستند. خانمم مسئولیت سنگین خانواده را بر عهده داشتند. هیچکدام از نزدیکان من در دولت نیستند.

معاون اول رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره مهدی جهانگیری گفت: من چهار برادر دارم. دو تا از آنان شهید شدند. یکی از آنها در آموزش و پرورش است و یکی دیگر مهدی است که کار اقتصادی انجام می‌دهد. ایشان به عنوان بخش خصوصی به نحو عجیبی بازداشت شد. از رسانه‌ها شنیدم پستی در اینستاگرام گذاشتم که نه می‌دانم جرمش چیست و نه می‌دانم چه کسی گرفته او را. در این ایام هم بارها گفتم باید با فساد برخورد شود. از سال ۸۰ مقام معظم رهبری دستور مبارزه با فساد را دادند. چرا یک پرونده کوچک را بزرگ می‌کنند و چرا از یک پرونده فساد چند میلیونی خبری بیرون نمی‌آید. برادر من که معاون من نبوده است. من اصلا به این پرونده ورود پیدا نکردم. قاضی پرونده آقایان صلواتی و زرگر بودند که معروف هستند به دقیق‌بودن. روند پرونده دارد قانونی طی می‌شود. از آقای رییسی بپرسید چیزی جز برخورد عادلانه درباره این پرونده گفته‌ام.

جهانگیری در پاسخ به پرسشی درباره صحت گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا گفت: ما گفتیم تحریم‌های ترامپ باید برداشته شود. طرفین از میزان پیشرفت راضی هستند. تیم مذاکره‌کننده فردا برمی‌گردد مشورت می‌کند و دوباره می‌رود. مذاکره مستقیمی در بغداد نبوده است و طرفین تکذیب کرده‌اند. البته موضوع منطقه مهم است و باید درباره آن صحبت شود.

وی با بیان این که «در رابطه با ابرتحریم‌ها صحبت می‌کنیم» گفت: ما درباره خنثی‌کردن تحریم‌ها صحبت کردیم. یعنی دورزدن تحریم‌ها. می‌گفتند نفت نفروشید تلاش کردیم بفروشیم. الان خیلی مسلط‌تر شدیم اما شاید جالب باشد برای مردم که بدانند چه کارهای چریکی لازم بود انجام شود تا پول نفت به کشور برگردد.

جهانگیری گفت: ما ۱۲ هزار میلیارد تومان از ۵۷۰ هزار میلیارد تومان را به دست آوردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا توافقنامه‌ای به نام برجام بسته شد که ترامپ از آن خارج شود، گفت: ترامپ چرا از توافق بین‌المللی پاریس و امثال آن خارج شد؟ در مورد آدم با چهارچوب صحبت نمی‌کنیم. ترامپ خیلی سعی کرد علیه ایران در سازمان ملل اقدام کند. همین دولت کشور را در دوران تحریم شورای امنیت را اداره کرده است اما شرایط سخت در این دوران ایجاد شده است.

 درمورد کاندیدا شدنم، هنوز تصمیمم بر «نه» بوده است

وی در ارتباط با کاندیداشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آینده، آینده‌ی سختی است. من نگفتم کاندید نمی‌شوم. مشورت می‌کنم با بزرگان کشور. این کشور نیازمند برنامه‌های دقیق و انسجام بالا است. من فعلا تصمیم ندارم. اگر این تصمیم گرفته شود حتما در اولین فرصت به مردم اعلام می‌کنم.

 صالحی: قبل از برجام، حتی نمی‌توانستیم به خاطر قطعنامه ١٩٢٩ کشتی هایمان را تکان بدهیم

در بخشی از این برنامه، علی‌اکبر صالحی گفت: طوری از آقای جهانگیری سوال شد که انگار برجام بدبختی‌های ترامپ را برای کشور آورد. ما با نزدیک‌ترین کشور که عراق باشد در مورد صادرات برق و گاز حرف می‌زدیم، می‌گفتند ببخشید چون تحریم سازمان ملل هستید نمی‌توانیم پول‌تان را بدهیم. صادرات نفت ما کاهش یافته بود. طوری صحبت نشود که شرایط خوب بوده است. تحریم فلج‌کننده را فراموش نکنید.

او ادامه داد: برجام و مذاکره برای رفع تحریم‌ها بود. ترامپ زیرش زد. من وزارت خارجه بودم. نامه‌ای درباره برجام به حضرت آقا نوشتیم. مورد تایید ایشان قرار گرفت. برجام خوب بود. ترامپ آمد شرایط را به هم زد. نگوییم شرایط قبل برجام گل و بلبل بوده است. ما ۵ کشتی اجاره به شرط تملیک برای نفت گرفتیم. به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹ نمی‌توانسیتم کشتی‌هایمان را پس بگیریم. کشتی‌های بزرگ در امارات پهلو می‌گرفتند. ما با لنج اجناس را وارد می‌کردیم. برجام را به ثمر رساندیم. دو سال گشایش خوبی داشتیم. نرخ رشد و اقتصاد ما خیلی خوب بود.

صالحی گفت: فرض کنید دولت ایده‌آلی باشد که همه تصمیماتش درست است، اگر نتواند روابط بانکی داشته باشد و صادرات و واردات داشته باشد، چه طور دولت زندگی را باید اداره می‌کرد؟

جهانگیری در پاسخ به صحبت‌های صالحی گفت: خیلی‌ها به صالحی تهمت زدند هسته‌ای را از بین برده است. اما وقتی مدیری بالا سر کار است می‌داند باید چه کار کند.

وی ادامه داد: عده‌ای همواره طوری فضاسازی و کارشکنی کردند که مردم ایران دستاوردها را نبینند. الان هم که مذاکرات شروع شده است، فضاسازی را شروع کردند.

جهانگیری در بخش دیگری از این نشست گفت: من در دوران مسئولیتم تلاش کردم از شهدا خرج نکنم. جایگاه آنان خیلی والاست. اگر انسان انصاف داشته باشد ببیند دولت در مقابل آمریکا ایستاده است باید کنارش باشد. اگر این کار را جناح مقابل انجام داده بود تا به حال چندین جشن پیروزی برایش گرفته بودند. چوب لای چرخ دولت گذاشتند اما ما ایستادیم.

وی خطاب به محمود رضوی گفت: جایگاه نمایندگی واگذاری نیست. شما نماینده نیستید. من تعجب می‌کنم افراد غیر نماینده از طرف مجلس در جلسات دولت حضور پیدا می‌کند.

او با اشاره به روند رفت و برگشت بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، به بیان انتقاداتی از مجلس پرداخت و گفت: مدت‌هاست مواردی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده است. منطقه آزاد یک خط لایحه است. FATF مهم‌ترین موضوع است. چه کسی پاسخگو است که این موضوع سال‌هاست باقی مانده است.

وی افزود: قاسم سلیمانی برای این کشور مقدس است. مردم ایران به او گفتند سردار دل‌ها. معتقد هستم توطئه‌ای را سعودی‌ها ایران اینترنشنال دست گرفتند درست در زمانی که ایران مشغول مذاکره است.

آذری‌جهرمی: مملکت قانون دارد، قانون جنگل که حاکم نیست که هر کی خواست هر کاری بکند

همچنین محمدجواد آذری جهرمی در بخشی از این نشست خطاب به صحبت‌های محمود رضوی گفت: کمیته تعیین مصادیق روالی دارد که موضوعات مربوط به فیلترینگ با حضور ۶ نماینده از مجلس و ۶ نفر دیگر برگزار می‌شود. مکانیزمی برای رای‌گیری آنلاین می‌گذارند. ۵ عضو حضور دارند ۳ عضو غیر دولتی و دو عضو دولتی. قرار بود مواردی که خلاف عفت است در آنجا بارگذاری شود. ما از اول گفتیم این روال غیر قانونی است. این فرآیند روالی شد که سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را تحت عنوان منافی عفت بارگذاری می‌کردند و با رای‌گیری آنلاین فیلتر می‌شدند. در دولت یازدهم جمع‌بندی این شد که برای اپلیکیشن هایی که جمعیت کاربری زیادی دارند جلسات تصمیم‌گیری آنلاین نباشد.

وی با بیان خاطره‌ای گفت: من گفتم سایت پیوندها، یعنی سایت فیلترینگ را بارگذاری کردیم. چهار دستگاه رای فیلتر دادند یکی توضیح داد که این سایت قبلا فیلتر شده است. من هم مکتوب کردم و به مراجع مربوطه نوشتم آقایان می‌گوید نظام رای‌گیری آنلاین خوب است. شرایط این است.

آذری جهرمی ادامه داد: اقدام اپراتورها برای فیلتر کلاب‌هاوس خلاف قانون است. راه حلش اقدام قانونی است. اپراتورها خلاف مقررات یک بار قیمت را دو برابر کردند. مجبورشان کردیم پول‌های مردم را برگردانند. الان خلاف کردند با دستوراتی که از جاهای دیگر دادند. کسانی که چنین اعتقادی دارند که ظرفیت قانونی دارند خودشان قانونی وارد شوند.

وزیر ارتباطات گفت: ما با فیلترینگ تلگرام مخالف بودیم اما قانون گفت و ما قبولش کردیم. ما باید از ابزار قانونی استفاده کنیم. من می‌توانم مکانیزم‌هایی بگذارم پدر اپراتور را خلاف قانون دربیاورم. نمی‌شود که این اپراتور دارد به مردم خدمت می‌دهد. حتما اگر رسیدگی نشود، یکشنبه جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم و طبق ظرفیت قانونی خودمان مدت پروانه آنها را کاهش می‌دهیم.

جهانگیری خطاب به آذری جهرمی گفت: ایشان به جان خرید برایش پرونده قضایی تشکیل شود اما پای موضوعات قانونی خود ایستاد.

وی در بخش دیگری گفت: امشب می‌خواستم در رابطه با موضوعات تحریم های اقتصادی صحبت کنم.

پرونده‌های املاک نجومی باید پیگیری شود

جهانگیری گفت: در مبارزه با فساد مهم است که آبروی بی‌گناه آسیب نبیند و فسادکار امنیت نداشته باشد. چرا علی‌رغم بیش از ۲۰ سال از آن فرمان مهم هنوز فساد داریم؟ راه مبارزه باید صادقانه باشد. هر کس آلوده است خجالت بکشد و از صحنه کنار رود. من در سال ۹۶ کاغذ سفیدی نشان دادم گفتم زندگی من مثل این کاغذ سفید است. الان هم همین را می‌گویم. حقوق‌های نجومی پیگیری شد اما در رابطه با املاک نجومی شهرداری و عیسی شریفی گزارشی ارائه نشد.

وی افزود: یکی از دلایلی که بر خلاف نظر دوستان در دولت ماندم این بود که نگذارم بابک زنجانی‌ها در این تحریم‌ها ساخته شود. به بابک زنجانی بدون مصوب شورای عالی امنیت  ملی پول داده شد. نفت داده شد که پولش برنگشت.

جهانگیری گفت: ما آبرویمان را باید فدای ملت ایران بکنیم. با شعار هم چیزی حل نمی‌شود. این که شعار بدهیم و صداوسیما پخش کند که نمی‌شود.

وی گفت: درباره مطلبی که درباره منشی گفتم اولین کسی که سوال کرد آقای رییس‌جمهور بود. به آقای روحانی گفتم من از یک موضوعی ناراحتم. رفتم در جلسه می‌بینم فردی به نام وزیر صنعت معرفی شده؛ در حالی که خبر نداشتم اما صنعتگران از من توقع داشتند و می‌گفتند یک کسی که تحصیلاتش الهیات است، باید وزیر صنعت شود؟ من هم در پاسخ، آن حرف ها را زدم. آن جا به استعاره گفتم یک منشی هم نمی‌توانم عوض کنم.

وی افزود: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مشکلات مردم را کاهش دهیم. از رنج مردم برای خودمان نباید شعار درست کنیم. در سال ۹۶ برای رییس‌جمهورشدن نیامدم برای دفاع از دولت آمده بودم. همه جا فعل گذشته برای دولت به کار بردم. فرض بر این بود تورم یک‌رقمی ادامه پیدا کند و برجام پیش برود. کسی فکر نمی‌کرد ترامپ نژادپرست از مردم ایران انتقام بگیرد. سردار ما را از بین برد. یک آدم دیوانه پیدا می‌شود سردار سلیمانی ما را شهید کند. او می‌خواست کشور را ساقط کند. ما با مردم ایستادیم. قبول داریم شرایط سخت است. اگر کوتاهی کردیم هم از مردم عذرخواهی می‌کنیم. رییس‌جمهور سوگند می‌خورد قانون اساسی اجرا شود. رهبر معظم انقلاب سیاست کلی قانونگذاری را اعلام کردند که حد و مرز همه مشخص شود. نباید تنزل داد این جایگاه را. یک عده اصرار دارند به مردم ایران القا کنند که ۲۴ میلیون رای شما درست نیست. باید کاری کنیم که مجلس و دولت به معنای واقعی نماینده اکثریت مردم باشد.

جهانگیری در پاسخ به نماینده حزب کارگزاران گفت: در رابطه با ساختار سیاسی باید گفت کشوری که می‌خواهد پیشرفت کند باید احزاب را حمایت کند. در دولت آقای خاتمی قرار شد از احزاب حمایت شود. احزاب باید به جایگاه واقعی خود برسند. الان که کاندیدای حزبی نداریم. مشکل به ساختار سیاسی برمی‌گردد. اگر کرونا نبود نسبت به تصمیم‌گیری کاندیدها زودتر تصمیم‌گیری می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور نیروی جوان تحصیلکرده است. استعداد در ایران بسیار بالا است. ایران همه شرایط برای تبدیل‌شدن به ایران قوی اقتصادی را دارد.

جهانگیری به نقش نیروی جوان در تجهیز کشور در مقابل کرونا اشاره کرد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: من در محدوده وظیفه خودم تلاش می‌کنم. من وظیفه امنیتی بر عهده‌ام نیست. من خیلی از تهمت‌ها را به جان خریدم تا مردم احساس نکنند به آنها بی‌توجه هستیم. من در سال ۱۳۹۸ پیشنهاد دیگری درباره بنزین داشتم.

وی یادآور شد: موضوع بنزین در تیر ماه ۹۸ در جلسه سران قوا مطرح شد. من نظرم چیز دیگری بود. من آماری از شرایط سخت در کشور دارم که بعدا به آن می‌پردازم. برخورد بدی با من شد. من یک بار قهر کردم. منزل آمدم و به دفتر گفتم وسایل من را جمع کنید دیگر نمی‌آیم. نصف کابینه آمدند گفتند مگر می‌شود نیایید سر کار. من احساس کردم باید باشم.

معاون اول رییس‌جمهوری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره اقلیت‌های قومی و مذهبی گفت: تا حدی قبول می‌کنم آنچنان کاری که در حد اقلیت‌های قومی و مذهبی بود انجام ندادیم. اما تا حدی هم تابوشکنی کردیم. فرماندار و استاندار از قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی مختلف داریم. سفیر اهل سنت و سفیر خانم اهل سنت داریم. امیدواریم شرایط بهتر از این شود.

وی گفت: دولت از نظر رسانه‌ای دستش بسته است. من بعد از حادثه دی ۹۶ که خودم آن زمان در مشهد بودم گفتم آقایانی که این تظاهرات را راه انداختید دود این تظاهرات به چشم مردم و خود شما می‌رود. آن تظاهرات باعث شد ترامپ فکر کند می‌تواند به ایران آسیب برساند.

جهانگیری درباره سوریه گفت: سوریه کشوری است بزرگ که بازسازی وسیعی دارد. حتما کشورها می‌خواهند در بازسازی سوریه نقش داشته باشند. بخش خصوصی ما خوب وارد سوریه شده است. من زمانی که وزیر صنعت بودم تلاش کردیم بازار خودرو و سیمان داشته باشیم. پولش هم گرفته می‌شد.

جهانگیری در بخش دیگری از این نشست گفت: موسسات مالی یکی از کانون‌های اصلی فساد بودند اما زندگی عده‌ای از مردم ایران را گروگان گرفته بودند. مردم اعتراض می‌کردند و حقشان هم بود. دولت برای مردم باید فکر می‌کرد. برخی از بانیان موسسات دستگیر شدند و حکم گرفتند.

وی سپس به تلاش هیات دولت در راستای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت و گفت: پرداختن به زندگی اقتصادی مردم و واکسیناسیون مهم است. من خودم جلساتی برای خرید واکسن برگزار کردم. پول برای واکسن دادیم قرار بوده بفرستند نفرستادند. زمانی پول واکسن نداشتیم. امیدوارم به‌زودی هم واکسن تولیدی و هم واکسن وارداتی داشته باشیم.

معاون اول رییس‌جمهوری تاکید کرد برای حفاظت از سلامت مردم درباره برگزاری کنکور با وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری صحبت خواهد کرد.

جهانگیری گفت: عده‌ای سعی کردند دوگانه‌هایی ایجاد کنند و به آن دامن زدند. دوگانه ظریف - شهید سلیمانی و دوگانه میدان - دیپلماسی. باید سعی کنیم وارد این موضوعات نشویم. این روزها، روزهای حساس تاریخی است. در میانه مذاکرات وین برای برداشتن تحریم‌ها و فشارها یک دفعه یک نوار گفت‌وگوی غیر قابل انتشار از آقای ظریف را دیدیم که منتشر شد.

وی ادامه داد: یک بخشی بحث امنیتی است که این نوار چگونه لو رفته است. آقای رییس‌جمهور دستور قاطع به وزارت اطلاعات برای پیگیری داد. آنها هم در دستور کارشان است. باید با دقت و صراحت این ماجرا پیگیری شود که چطوری این فایل سر از یک رسانه سعودی درآورده است.

وی یادآور شد: دوستی دیرینه و برادری با حاج قاسم داشتم و همین طور با دکتر ظریف. این دو، چهره‌ای ملی هستند.

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: اولا موضوع میدان در منطقه ما، یک موضوع جدی است. ما جنگ 8 ساله را داشتیم. بعد از جنگ عراق صدام تصمیم گرفت به کویت حمله کند. به آقای هاشمی نامه نوشت و گفت: حاضریم با شما توافق کنیم. آقای هاشمی گفت: اول از کویت بیایید بیرون! او در پاسخ البته گفت: کویت بحث عربی است.

وی خاطرنشان کرد: در ماجرای افغانستان، به خاطر کشتن و شهادت دیپلمات‌های ما قرار بر حمله بود اما رهبری جلوگیری کردند. بعد از آن نوبت به بهار عربی و سپس داعش رسید. ایران در وسط شرق و غرب، وقتی وجه غالب منطقه نظامی می‌شود، حتما هم این حساسیت باید موجود داشته باشد که از مرزهای ایران به شدت حراست و حفاظت شود.

مگر می‌شود هیچ اختلاف نظری نباشد؛ مگر ما رباتیم؟

وی افزود: دو نهاد هست که در این شرایط نقششان کلیدی است. یکی میدان است که شهید سردار سلیمانی بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما هدف بعدی‌اش ایران است که همه‌ی تلاشش را کرد که این اتفاق نیافتد. در این میان، بال دیپلماسی نقش کلیدی دارد.

وی درمورد انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف گفت: مگر می‌شود هیچ اختلاف نظری نباشد؟ مگر ما رباتیم؟

جهانگیری گفت: نقش نهاد اجماع‌ساز، مدیریت اختلافات کارشناسی است. اینها اختلافات افراد با یکدیگر نیست.

جهانگیری گفت: شهید سردار سلیمانی واقعا فقط یک فرمانده میدان نبود. ایشان باور داشت که مذاکره در همه حال کمک می‌کند به حل مسائل. ایشان خیلی از مذاکرات را انجام می‌داد. سفری که ایشان در آن شهید شد، برای مذاکره در مورد یمن و عربستان بود. ایشان از هوشمندی بالایی برخوردار بود؛ دلسوزی زیادی داشت؛ شخصیت همه‌جانبه‌ای داشت.

وی یادآور شد: آخرین جلسه‌ام با شهید سردار سلیمانی در مورد آقای خاتمی بود.

جهانگیری گفت: ظریف سرمایه‌ای بزرگ است. ببینید شهید سردار سلیمانی و رهبری در مورد آقای ظریف چه می‌گویند؟ هیچ مسئله جز منافع ملی برای ظریف و حاج قاسم مهم نیست.

وی تاکید کرد: نگذاریم دوگانه‌سازی کاذب درست کنند. میدان و دیپلماسی با هم هستند. نباید ظریف را در این شرایط تضعیف کنیم، وقتی دارد مذاکره می‌کند با شش کشور قدرتمند دنیا. مردم شهید سردار سلیمانی و دکتر ظریف را مکمل یکدیگر می‌دانند.

وی گفت: بارها از زبان دکتر ظریف و سردار سلیمانی در [تمجید] از یکدیگر شنیدم. به آنها گفتم می‌خواهید جلسات سه نفری داشته باشیم؟ به من گفتند ما هر هفته جلسه داریم و کارهایمان را با یکدیگر هماهنگ می‌کنیم.

جهانگیری گفت: نباید در مورد قهرمان بزرگ دیپلماسی در کشور این طور صحبت شده و تضعیف بشود.