۰ نفر

رئیس دفتر رئیس جمهوری تشریح کرد؛

اخراج بولتون از کاخ سفید به دلیل مذاکره با ایران است؟

۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۱۵
کد خبر: 379984
اخراج بولتون از کاخ سفید به دلیل مذاکره با ایران است؟

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به برکناری مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: اخراج بولتون بعد از یک دوره نه چندان طولانی نشان می‌دهد که حتی دولت تندرو آمریکا هم به این نتیجه رسیده که دوران جنگ طلبی و تهدید به سر آمده و اگر قرار است با دنیا تعامل کند راهش منطق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی تحلیل‌ها گفته می‌شود برکناری بولتون  برای مذاکره با ایران است؛ اظهارداشت: دولت جدید آمریکا فکر می‌کرد می تواند همه چیز را به عقب برگرداند و با یک سیاست جنگ طلبانه و رادیکال به اهدافش برسد و به همین جهت بولتون را به عنوان دبیر شورای امنیت ملی انتخاب کرده بود. اما بعد از یک دوره نه چندان طولانی مجبور به اخراج او شد و این نشان می‌دهد که حتی دولت تندرو آمریکا هم به این نتیجه رسیده که دوران جنگ طلبی و رویکردهای تهدید به سر آمده و اگر قرار است با دنیا تعامل کند راهش منطق است.

وی افزود: جان بولتون از گذشته فرد بسیار تند و جنگ‌طلب بوده است و از زمان حضور در شورای امنیت ملی به هیچ کدام از اهدافش نرسیده است؛ اقدامات و سیاست های او در ارتباط با ونزوئلا، کوبا و افغانستان شکست خورد.

واعظی ادامه داد: به نظر من دشمنی وی با ایران قابل مقایسه با هیچ کدام از این کشورها نبود و بولتون در دورانی که مسئولیتی هم نداشت حقوق بگیر سازمان منافقین بود و بعد از آن هم که مسئولیت گرفت درباره موضوعات ایران را از آنها مشورت می‌گرفت و نظر می‌خواست و به همین جهت در این حوزه هم شکست خورد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری یادآورشد: آرزوی بولتون این بود که دولت و حکومت ایران نباشد اما می بینیم که با مقاومت مردم بزرگ ایران حکومت و اهداف ایران به قوت خود باقی است و کسانی می‌روند که چنین آروزیی داشتند. قبل از بولتون اسلافشان هم رفتند و امروز هم خود او می رود.

واعظی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دنیا هم از رفتن ایشان استقبال کرده؛ قیمت نفت روز گذشته پایین آمد و این نشان می‌دهد کسی که جنگ طلب و تندرو بود، الان دیگر  درشورای امنیت ملی آمریکا نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: همانطور که ترامپ هم اعلام کرد اکثر پیشنهادات بولتون مورد قبول قرار نمی‌گرفت. در واقع فقط بحث ایران نبوده بلکه بحث اصلی درباره سیاست‌های آمریکا است، دولت ترامپ وارد عرصه انتخابات شده و نیاز به اصلاح برخی سیاست‌های غلط خود دارد تا بتواند علامت مثبتی به مردم آمریکا برای انتخابات آمریکا بدهد. به نظر می رسد این اقدامات در آن راستاست.