۰ نفر

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

هیچ خودروسازی حق واردات قطعه تولید داخل را ندارد/ با متخلفان برخورد خواهد شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 359759
هیچ خودروسازی حق واردات قطعه تولید داخل را ندارد/ با متخلفان برخورد خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وارد کردن هر کالایی اعم از خودرو و سایر در هر بخشی که در داخل به اندازه نیاز کشور تولید می شود ممنوع است و با این موضوع هیچگونه مماشاتی نخواهیم داشت و با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا رحمانی شامگاه پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان با اشاره به اینکه هیچ خودرو ساز داخلی حق ورود قطعه خودرویی که در داخل تولید می شود را ندارد گفت: از ابتدای سال جاری وارد کردن ۱۴۲ قلم کالا و در سال گذشته نیز ۱۳۹ قلم کالا را که در کشور تولید می شد ممنوع اعلام کردیم و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طبق قانون برای اجرای راحت تر و سریع تر کارها در تمامی حوزه های زیر مجموعه اداره صنعت، معدن و تجارت هر کجا که بتوانیم تفویض اختیارات خواهیم کرد و این کار را تا آنجا که بتوانیم با تمام توان انجام می دهیم چرا که به دنبال آن هستیم که در نقش حاکمیتی و سیاستگذاری عمل کنیم.

رحمانی همچنین با توجه به وضعیت اکتشافات در سطح کشور و استان کرمان تدوین طرح اکتشافی تفصیلی استان کرمان در مقیاس ۵۰ درصدی را تا یک ماه آینده مثبت اعلام کرد و گفت: با ارائه این طرح، اعتباری از سوی سازمان ایمیدرو به بخش اکتشافات و تکمیل آن به استان کرمان اختصاص خواهیم داد.

وی سیاست امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح کشور را اکتشاف در سطوح ۱۰۰ هزار کیلومتر پهنه خطی اعلام کرد و گفت: استان کرمان بهشت معادن کشور است و امسال کار متفاوتی نسبت به سال های قبل در این حوزه انجام خواهد گرفت.

رحمانی در پاسخ به انتقاد رییس اتاق اصناف کرمان مبنی بر صدور مجوزهای متعدد گفت: مطلب شما در مورد صنوف منطقی است اما با توجه به ماده ۷ قانون رقابت در مورد مجوزها هیچ وزارتخانه ای به دلیل اشباع بازار حق ندارد که مجوز صادر نکند.

وی اضافه کرد: البته این قانون مشکلات فراوانی را ایجاد کرده که اصلاحیه ای برای آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آینده نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به چرایی افزایش قیمت ها در سال جاری پرداخت و گفت: افزایش قیمت ها دلایل متعددی داشته که گاهی از دست ما خارج بوده است مثلاً افزایش قیمت ماکارونی یکی از موارد اختلافی بود که ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که نهایتاً ۶۸ درصد از سوی سازمان افزایش قیمت آن پذیرفته شد.

رحمانی در ادامه با بیان دلایل افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ماکارونی گفت: افزایش آرد گندم مصرفی از ۹۰۰ تومان به یکهزار و ۸۵۰ تومان و همچنین افزایش ۳۶ درصدی حقوق نیروی کار و افزایش ۵۰ درصدی حمل و نقل از جمله عواملی بودند که سبب افزایش قیمت ماکارونی شد که این موضوع مورد توافق ما نبود و از سود تولید کنندگان کم کردیم و بهره وری را بالا بردیم و این افزایش را از ۱۰۰ درصد به ۶۸ درصد کاهش دادیم.

رحمانی با بیان اینکه بیشترین مشکل در استان‌های کشور در بحث شکر مربوط به استان کرمان است اظهار کرد: قیمت‌ها در سطح کشور کاملاً مشخص بوده و در سامانه ۱۲۴ همه قیمت‌ها در درج می‌شود که مرجع رسمی قیمت کالاهاست و در همین راستا نیز جدیداً کاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردیم به طوری که برای ۱۰۰ کالای پرمصرف و اساسی، اپلیکیشن اعلام قیمت‌ها را طراحی کردیم که در آن به صورت روزانه قیمت‌ها اعلام خواهد شد و در آینده نزدیک از این اپلیکیشن رونمایی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به نیاز ۲۰۰ هزار تن مصرف سالیانه ماهی تن در کشور که از طریق واردات و آب های کشور تامین می شود گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال جاری از واردات ۱۰۰ هزار تن ماهی جلوگیری شد و ۱۰۰ هزار تن ماهی تن داخلی نیز به ما تحویل داده نشد و همین امر سبب بی رویه افزایش قیمت ماهی تن شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به افزایش قیمت روغن موتور و دیگر کالاهای کشور گفت: متاسفانه دیدگاه جامعه به این سمت معطوف شده است که همه می گویند اصناف گران فروشی می کند در حالی که اصناف عموماً مراعات می کنند و دلایل افزایش قیمت ها چیز دیگری است.

رحمانی با توجه به افزایش نظارت سازمان گفت: سال گذشته جریمه های وصولی ۲ برابر و پرونده های تخلف ۱۰ تا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است و از اصناف توقع ما این است که ابتدا از آبروی خودمان محافظت کنیم و بدانند که اولین حلقه نظارت ما اتحادیه ها هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به موضوع افزایش قیمت شکر و اینکه بیشترین مشکل مربوط به استان کرمان است گفت: وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را به عهده دارد، گزارشی که در این خصوص از باب تنظیم بازار ارایه داده اند این است که اعتقاد دارند مشکلی وجود ندارد و حتی ذخائر شکر در کشور بیش از حد معمول است بنابراین دنبال این هستیم که ببینیم مشکل کار کجاست؟

وی در ادامه گفت: قیمت ها در سطح کشور کاملاً مشخص است و در سامانه ۱۲۴ که مرجع رسمی قیمت کالاهاست درج می شود و در آینده نزدیک از یک اپلیکیشن رونمایی می شود که در آن اعلام قیمت ۱۰۰ کالای پرمصرف واساسی به صورت روزانه اعلام خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته بمنظور بازدید و افتتاح چندین کارخانه و طرح اقتصادی و صنعتی وارد استان کرمان شد و امروز (جمعه) و در پایان سفر دو روزه خود از مناطق اقتصادی و صنعتی زرند بازدید خواهد داشت.