۰ نفر

وزیر صنعت:

سهم ایران از واردات کشورهای همسایه 2.1درصد است

۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۱۶
کد خبر: 329960
سهم ایران از واردات کشورهای همسایه 2.1درصد است

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: سهم کشورمان از بازار واردات 15 کشور همسایه فقط 2.1 درصد است که باید از ظرفیت های موجود داخلی برای افزایش آن استفاده کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا رحمانی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه در اتاق بازرگانی اصفهان، افزود: 15 کشور همسایه ایران یکهزار و 200 میلیارد دلار واردات دارند که سهم ما از آن 25 میلیارد دلار است.
وی با تاکید بر اینکه 2 برابر کردن این سهم، دست یافتنی است، اظهار داشت: هر یک میلیارد دلار صادرات حدود 50 هزار شغل ایجاد می کند و ما اگر بتوانیم صادرات به کشورهای همسایه را 25 میلیارد دلار دیگر افزایش دهیم حداقل یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود.
وزیر صنعت ، صادرات به کشورهای همسایه را طرح ویژه این وزارتخانه در سال جاری ذکر و اضافه کرد: افزایش نرخ ارز، قاچاق را توجیه ناپذیر و صادرات را توجیه پذیرتر کرده است.
رحمانی با اشاره به اینکه هند و چین برای افزایش صادرات کشورمان در نظر گرفته شده اند، گفت: عراق و سوریه در حال بازسازی هستند و این فرصت خوبی برای ما جهت فعال کردن ظرفیت های موجود است.
وی با بیان اینکه پاکستان60میلیارد دلار واردات دارد، تصریح کرد: سهم کشور از آن حدود یک میلیارد است درحالی که در بخش هایی مانند کاشی بهتر می توانیم کار کنیم.
به گفته وی پاکستان 100 میلیون متر مکعب کاشی وارد می کند که سهم ایران از آن فقط هشت میلیون است درحالی که کاشی تولید کشورمان بهترین کیفیت را دارد.
رحمانی با تاکید بر اینکه دولت فقط باید تسهیل کننده باشد، خاطرنشان کرد: مردم باید در این بخش پای کار بیایند و همکاری و روابط بین شهرها مانند اصفهان، مشهد و تبریز افزایش یابد.
وزیر صنعت با اشاره به اینکه برای تامین مواد اولیه، نقدینگی و فروش، برنامه داریم، افزود: برای مقابله با تحریم ها نیاز به همراهی و کمک مردم، اصلاح نگاه ها و تسهیل امور داریم.
وی با اشاره به فعالیت ستاد تسهیل و شورای معادن در وزارت صنعت، خاطرنشان کرد: همین کارگروه ها در استان ها فعالند و تصمیم آنها در سطح ملی و لازم الاجرا است.
رحمانی، ادامه داد: اما موضوع کارگروه تنظیم بازار متفاوت و بخشی از آن بدلیل کالاهای اساسی، کشوری است.

*** حفظ وضع موجود، راهبرد برای مقابله با تحریم است
وزیر صنعت، معدن و تجارت حفظ وضع موجود کارخانه ها، تولید و اشتغال را راهبرد این وزارتخانه برای مقابله با تحریم ها برشمرد و تاکید کرد: این یک کار جهادی است و نیاز به قانون و بخشنامه جدید ندارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی، ظرفیت خالی دارند، اضافه کرد: برخی واحدها هم تولید و بازار فروش دارند اما مشکل آنها، سرمایه در گردش است.
رحمانی با تاکید بر اینکه طرح های رونق تولید به استان ها ابلاغ شد، ادامه داد: تولید در واحدهای صنعتی باید حفظ شود و دیگر نیاز به ابلاغیه جدید نیست بلکه تغییر فکر و دیدگاه، مهم می باشد.
وی با اشاره به اینکه آمار رونق تولید در برخی استان ها از جمله اصفهان، پایین است، گفت: ما باید خودمان را عوض کرده و این نهضت را از شهرهای صنعتی مانند همین اصفهان آغاز کنیم و هرجا نیاز به اصلاح دارد، پیشنهاد دهید تا انجام شود.
وزیر صنعت همچنین با تاکید بر اینکه قرار نیست بانک ها، واحدهای صنعتی را (بدلیل بدهی) تعطیل کنند، افزود: این موضوع در سیاست های ما قرار ندارد و اگر بانکی بخواهد می تواند واحدی را تملک کند اما حق تعطیلی آن را ندارد.
وی با اشاره به اینکه متن تفویض برخی امور در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت آماده شده است، تصریح کرد: تفویض اختیار باید در شهرستان ها صورت گیرد و از امکانات فضای دیجیتال در این جهت استفاده کنیم نه اینکه از این فضا فقط برای بداخلاقی و تهمت زدن بهره گرفته شود.

** صادرات، پیشران اقتصاد در سال 98 است
وزیر صنعت با تاکید بر اینکه صادرات، پیشران اقتصاد کشور در سال 98 است و صادرکنندگان، فاتحان عملیات ما در جنگ اقتصادی امروز هستند، گفت: ما باید برای تحقق این هدف، برنامه ریزی کنیم و با وجودی که قیمت ارز دچار عدم ثبات است اما با کمک مردم و صنعتگران می توانیم کشور را آباد کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان صادرات توسط تشکل های صنعتی در کشورمان داشتیم، افزود: هدفگذاری ما برای امسال 30 هزار میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه 63 کنسرسیوم(شرکت) صادراتی در 2 سال گذشته در کشور فعال شده است، اظهار داشت: تشکیل خوشه های صادراتی در استان ها به افزایش صادرات کمک می کند.
رحمانی با بیان اینکه در کمرگ کشور برای تولید باید خط سبز ایجاد شود، تصریح کرد: قرار شده است که قیمت های پایه در آنجا اصلاح شود و هرجا که صنعتگران در کمرگ دچار مشکل شدند به ما اطلاع دهند تا بطور موردی برطرف شود.
وزیر صنعت با اشاره به اینکه صدور دستورالعمل در این وزارتخانه کاهش یافته است، اضافه کرد: سعی ما بر این است که دستورالعمل متناقض صادر نشود.
وی با بیان اینکه واردات مواد اولیه بدون ثبت سفارش به مناطق ویژه اقتصادی آزاد شده است، ادامه داد: این یکی از موارد تسهیل گر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان است تا آنها خودشان مواد اولیه را بیاورند.
رحمانی با بیان اینکه کسی حق گرفتن مابه التفاوت کالاهای فروخته شده را ندارد، تصریح کرد: در کمیسیون اقتصادی دولت هنوز نهایی نشد که چگونه با واحدهایی که هنوز کالاهای خود را توزیع نکرده اند تسویه شود و هنوز اختلاف نظر در این زمینه وجود دارد و باید کارشناسان کمک کنند.
وی بیان کرد: در لایحه بودجه 98، برای این وزارتخانه بودجه بصورت انبساطی در نظر گرفته شده در حالی که برای سایر وزارتخانه ها بطور انقباضی است و این امر گویای توجه دولت به این بخش می باشد.
وزیر صنعت با بیان اینکه 10 درصد صنعت کشور در استان اصفهان است، گفت: حاضرم هر اختیاری را به استان ها از جمله اصفهان واگذار کنم تا مشکلات صنعتگران و صادرکنندگان حل شود بعنوان مثال ثبت سفارش کالا به استان ها واگذار شد.
وی با تاکید بر اینکه هنوز موانع ذهنی و فکری وجود دارد، اضافه کرد: بخشی از کار ما مسائل فرهنگی است و در نگرش ها باید تغییر ایجاد شود.
رحمانی ادامه داد: اکنون در جنگ اقتصادی شدید قرار داریم و در کنار آن جنگ روانی نیز وجود دارد که خطرناک تر است برای اینکه ما را نا امید کنند اما ما باید با همدلی و حفظ وضع موجود، با آن مقابله کنیم.
در این مراسم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، از هفت شرکت ممتاز استانی، 20 شرکت نمونه استانی و 30 شرکت قابل تقدیر استانی تجلیل شد.
بیشترین صادرات اصفهان شامل فلزات سنگین، فرآورده‌های نفتی، فرش و کفپوش، محصولات لبنی، مصنوعات سنگ، گچ و سیمان، سنگ فلز جوش و خاکستر آن، محصول شیمی آلی، مواد پلاستیکی و اشیاء آن، محصولات سرامیکی و مصنوعات چُدن و آهن است.
عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، تایلند، عمان، پاکستان، چین، ترکیه، ترکمنستان و ارمنستان 10 کشور مقصد صادراتی استان اصفهان هستند. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای حضور در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه اصفهان و بازدید از تعدادی از واحدهای صنعتی و معدنی، امروز پنجشنبه به این استان سفر کرد.
رضا رحمانی در سفر یکروزه، نخست جلسه ای با اعضای اتاق بازرگانی اصفهان داشت و پس از آن در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه این استان شرکت کرد.