۰ نفر

حاکمیت باید بسترساز و داور باشد نه رقیب بخش‌خصوصی

جهانگیری: ایران نیازمند کارآفرینانی ریسک‌پذیر و توانمند است/ رمز غلبه بر چالش‌های اقتصادی ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 247921
جهانگیری: ایران نیازمند کارآفرینانی ریسک‌پذیر و توانمند است/ رمز غلبه بر چالش‌های اقتصادی ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است

معاون اول رییس جمهور بعداز ظهر امروز (شنبه) در مراسم افتتاح فاز نخست فولاد غدیر نی ریز گفت: امروز دو واحد مهم تولیدی در شهرستان نی ریز به بهره برداری رسید و باید به همه کسانی که این کار‌های بزرگ و ماندگار را برای کشور انجام می‌دهند خسته نباشید گفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  جهانگیری ضمن تبریک فرارسیدن ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما در این سالها نقاط قوت و ضعف بسیاری داشته ایم. انقلاب اسلامی، ما را از بسیاری وابستگی ها نجات داد هرجا که موفقیت بوده است جهت گیری اصلی انقلاب بوده که همه به صحنه بیایند و هرجا ضعف بوده حتما مدیران آنطور که شایسته مردم و انقلاب اسلامی بودند عمل نکرده اند باید این نقاط ضعف را پذیرفته و آن را اصلاح کنیم.

دکتر جهانگیری تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که ایران به جهت اقتصادی و توسعه ای و برآوردن جایگاهی متناسب با نیاز مردم به نقطه ای مناسب شأن و جایگاه ملت ایران برسد.

وی با اشاره به سابقه و خدمات بزرگ ملت ایران به تمدن بشری گفت: ملت ایران ملت بزرگی است و کسی نمی تواند این جایگاه را از ملت ایران بگیرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه شعار ما می توانیم نباید فقط یک شعار انتخاباتی و برای از صحنه خارج کردن حریف بلکه باید شعاری واقعی و در عمل باشد و باید نشان دهیم که می توان با تکیه بر دانش و نیروی انسانی کارهای بزرگی برای ایران انجام دهیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به بازدید و افتتاح کارخانه رینگ اسپرت در نی ریز گفت: این کارخانه می توانست در کنار بازار فروش محصول و یا تهیه مواد اولیه در تهران ایجاد شود اما یک کارآفرین تصمیم می گیرد برای ادای دین به مردم زادگاه خود و بدون دریافت کمک از دولت شرکتی احداث کند که محصولات آن با اطمینان در بازار عرضه و فروخته می شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: این کارافرینان باید الگوی ما باشد کارآفرین واقعی کارآفرینی است که دنبال رانت نمی گردد و به دنبال زد و بند با مدیران دولتی و دزدی از منافع ملت نیست. او انسانی ریسک پذیر و توانمند است که می تواند محصولی با فناوری بالا تولید کند.

دکتر جهانگیری با اشاره به افتتاح فاز نخست کارخانه فولاد غدیر نی ریز گفت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی تنها در اختیار آمریکا و چند کارخانه اروپایی بود، اما مهندسان ما توانستند دستیابی به روش احیای مستقیم با تکنولوژی "پرد" ایجاد کنند . برند این نوع تکنولوژی توسط مهندسان ما نقطه ارزشمندی است و مصداق همان شعار ما می توانیم در عمل است زیرا هم ما می توانیم کارخانه فولاد بسازیم و هم تکنولوژی این کارخانه را داریم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای هسته ای ملت ایران از مواضع رییس جمهور آمریکا در اجلاس داووس انتقاد کرد و گفت: می گویند ما با دوستانمان درباره ایران توافق کرده ایم ، من به آنها می گویم شما بیجا کرده اید،‌ شما مگر می توانید برای ملت بزرگ ایران محدودیت ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه ما در چارچوب مقررات بین المللی و با وجود همه محدودیت ها پذیرفته ایم دانش هسته ای خود را پیش ببریم، گفت: ما آنچه بتوانیم برای توسعه و پیشرفت کشور انجام خواهیم داد همانطور که در 4 ـ 5 سال گذشته شرکت های دانش بنیان ما توانسته اند تولیدات و خدمات بی نظیری ارائه کنند.

دکتر جهانگیری تاکید کرد: این ظرفیت بی نظیر برای توسعه کشور وجود دارد و ایران می تواند علاوه بر توسعه خود در جهت توسعه منطقه خاورمیانه تلاش کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی از انتقادها در خصوص موانع ارتقای فضای کسب و کار در کشور گفت: هر کس می تواند خدمتی انجام دهد تا کارآفرینان در صحنه حضور داشته باشند و آن خدمت را انجام ندهد به کشور جفا می کند اما جفای بزرگتر را کسانی انجام می دهند که می خواهند ملت ایران را کوچک جلوه دهند.

وی افزود: کسانی که ملت ایران را تحقیر می کنند و می گویند شما قادر نیستید ملت بزرگی شوید و نمی توانید مسائل خود را حل کنید تنها به رقابت فکر کرده و بدنبال کنار گذاشتن رقیب هستند و به منافع ملت ایران فکر نمی کنند.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه ما می توانیم کارهای بزرگ در اقصی نقاط کشور انجام دهیم اظهار داشت: به فضل الهی و با کمک جوانان و نیروی انسانی فرهیخته خواهیم توانست ظرفیت های کشور را بالفعل کنیم . مهم این است که اراده مردم در این راستا شکل بگیرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: متاسفانه عده ای پست ها و مسئولیت ها را اشغال کرده اند و تا می گوییم که این پست ها را اگر نمی توانید خدمت موثری انجام دهید ترک کنید، می گویند منظور آقای جهانگیری مدیران دولتی است اما منظور من همه مدیران در همه مناصب است. کسانی که چوب لای چرخ پیشرفت، توسعه و ارتقای کشور می گذارند .

وی با اشاره به معضل بیکاری و درخواست مردم برای اشتغال فرزندانشان گفت: این مشکل ، مشکل بزرگی است و وقتی در این سفر افرادی را می بینم که برای حل مسئله بیکاری فرزندانشان به من مراجعه می کنند خجالت می کشم اما معتقدم می توان مسئله اشتغال را در کشور حل کرد.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: بگذارید کارآفرینان کار کنند، بگذارید فضای امن برای سرمایه گذاری ایجاد شود، دشمنان می خواهند فضای کشور را ناامن جلوه دهند شما این کار را نکنید آنوقت خواهید دید که میلیاردها دلار سرمایه خارجی به ایران سرازیر خواهد شد.این ذات و ظرفیت ایران است که می تواند سالانه صد میلیارد دلار درآمد جذب کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هر کس به دنبال جای خوبی برای سرمایه گذاری می گردد نقطه نخست آن ایران است. بگذریم که برخی کشورهای همسایه بی شرمانه با ملت ایران سخن می گویند، ‌کشورهایی که با 500 تا یک میلیون جمعیت شبیه کشور هستند و بیشتر به طایفه می مانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند افزایش شاخص های بورس به عدد یکصد هزار گفت: بورس ایران متقاضی عرضه سهام است و معنای این اعداد و ارقام آن است که ملت ایران می روند که پول خود را در بورس قرار دهند. اکنون نوبت عرضه سهام توسط شرکت های صاحبان سهام است و همانطور که رییس جمهور دستور دادند نهادهایی نظیر صندوق بازنشستگی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند و این خدمت به کشور است.

دکتر جهانگیری با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای عرضه سهام شرکت های غیرمرتبط با واحدهای نظامی در بورس،‌گفت: اگر اینگونه شود بخش خصوصی احساس می کند که با رقیبی مشابه خود رقابت دارد ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم اگر بخش خصوصی با من جهانگیری رقابت کند این رقابت درست نیست زیرا حاکمیت نمی تواند هم نقش داور را داشته باشد و هم نقش بازیکن.

معاون اول رییس جمهور گفت: حاکمیت باید دستورالعمل تهیه کرده و سیاست گذار باشد و تنها نقش داور را ایفا کند.

وی در خاتمه با اشاره به جایگاه و فرهنگ مردم نی ریز گفت: این منطقه با توجه به امکانات و ظرفیت ها قادر است توسعه متوازنی داشته باشد.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران رتبه نخست تولید آهن اسفنجی در جهان را در اختیار دارد گفت: دولت دوازدهم دولت بهار معادن و صنایع معدنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرکت " ایمیدرو" بعنوان سازمان توسعه ای گام های بلندی در توسعه این صنعت برداشته است از روند رو به رشد معادن و نیز تکمیل ستاد زنجیره فولاد به منظور جذب ارزش افزوده بیشتر در صادرات خبر داد و گفت: در آینده نزدیک فولاد بزرگ 10 میلیون تنی در سواحل مکران کلید خواهد خورد

همچنین مدیر کارخانه رینگ اسپرت نی ریز در این جلسه گفت: این کارخانه با اتکا به توانمندی های بومی و ملی و بدون دریافت هیچ کمکی از دولت شکل گرفته و محصولاتی در سطح جهانی و بالاترین استاندارد اروپا تولید می کند.