۰ نفر

ربیعی:‌ در شرایط دشواری عهده‌دار مسئولیت شدم

رشد تعداد تشکل‌های کار در دولت تدبیر و امید/ نهادهای مدنی تنها راه برون‌رفت از مشکلات

۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 228882
رشد تعداد تشکل‌های کار در دولت تدبیر و امید/ نهادهای مدنی تنها راه برون‌رفت از مشکلات

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت تدبیر و امید ۴۰ درصد به تعداد تشکل های مرتبط با حوزه کار در کشور اضافه شده و تعداد آنها از ۷هزار و ۹۴۸ تشکل در سال۹۱ به ۱۲هزار و ۷۷۴ تشکل رسیده است.

«علی ربیعی» روز چهارشنبه در پاسخ به دو سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس، افزود: این افزایش تشکل ها یعنی رشد یک و نیم برابری به عبارتی 60.7 درصد تعداد تشکل ها در این دوره افزایش یافته است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: این وزارتخانه، وزارت تشکل ها و سازمان های مردم نهاد محسوب می شود، تشکل های کارگری، کارفرمایی، بازنشستگی در صندوق ها که پیش از دولت یازدهم نارس بود در دوره وزارت من گسترش یافت.

ربیعی گفت: از خیّر جمعی تا تشکل های صنفی را در این دوره گسترش دادیم، در جامعه ای که احزاب وجود ندارد، نهادهای مدنی می توانند روابط خوب بین دولت و مردم را سامان و سرمایه اجتماعی را ساماندهی کنند.

ربیعی اظهار داشت: همانگونه که در سال 92 و همچنین در برنامه دوره جدید اعلام کردم، گسترش تشکل ها راه آرامش جامعه است.

وزیر کار ادامه داد: در ایران امروز نیازمند اجماع بزرگ هستیم ،یکی از اقدامات بزرگی که در وزارتخانه متبوع من انجام شده است آیین نامه خیر جمعی را تسهیل کردیم.

ربیعی با بیان اینکه در چهار ماه سال 96 هم تعداد تشکل ها به 13هزار و 342 تشکل افزایش یافت،این در حالیست که تعداد نمایندگان کارگری از سه هزار و 928 نماینده به 6 هزار و 470 نماینده رسیده است .

ربیعی با بیان اینکه در این دوره کمترین مداخله در امور تشکل ها صورت گرفته است، گفت : نهادهای مدنی تنها راه برون رفت از مشکلات است .

وی وزارت کار را وزارتخانه مجاهدتهای خاموش عنوان کرد و گفت: همچنین وزارت کار در موضوع آموزش تشکل ها تلاش بسیار کرده است به طوری که هم اکنون تشکل ها در همه مجامع بین المللی حضور دارند.

**در شرایط دشواری عهده دار مسئولیت شدم

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: در شرایط دشواری به لحاظ بازار کار، عهده دار مسئولیت در این وزارتخانه شدم به طوری که تعادلی در عرضه و تقاضای نیروی کار و فرصت های شغلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به یکی از پرسش های نمایندگان مبنی بر اخراج کارگرانی که در تشکل ها عضویت دارند، اظهار داشت: آیا امروز ما در شرایطی عهده دار مسئولیت شده ایم که تمامی کارخانه ها با نیروی کار تکمیل شده باشد و کارگری پشت درکارخانه ها نمانده باشد؟

ربیعی بیان داشت: طی این دوره به دلیل مشکلات اقتصادی که از سال های گذشته بر دوش اقتصاد کشور تحمیل شد، با ریزش نیروی کار مواجه بودیم و این در حالیست که همواره اعلام کرده ام که من وزیر بیکاران هم هستم.

وی با تاکید بر اینکه باید به گونه ای کار را جلو ببریم که معیشت، امنیت و امید را در بازار کار کشور حفظ کنیم، گفت: برخی قوانین چندین تبصره دارند به گونه ای که با چندین نوع شکل استخدام مواجه هستیم اما هیات های حل اختلاف در چنین شرایط دشواری تلاش کرده اند که حقوق کارگر حفظ شود.

ربیعی یکی از تلاش های ارزشمند وزارت کار را تثبیت شغل عنوان کرد و گفت: ایده دادن پول برای تثبیت شغل از ایده های وزارتخانه ما بوده است و اکنون در حال بردن برنامه ای به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای کار کلینکی در خصوص تثبیت مشاغل هستیم.

ربیعی گفت: تلاش شد که در هیات های حل اختلاف با مسالمت مشکلات را به جلو ببریم و از اخراج های ظالمانه جلوگیری کنیم.

وی به نمایندگان مجلس متذکر شد که در عین حالی که باید حقوق کارگران پیگیری شود، باید شرایط اقتصادی کشور را هم در نظر گرفت.

وزیر کار تاکید کرد: خود را مسئول امنیت، معیشت و حقوق کارگران می دانم و فلسفه وجودی من برای همین کار در وزارتخانه بوده است.

ربیعی یادآور شد: بسیار متاسفم که ابعاد وزارتخانه را در این دوره باز نکرده که ما کجا بودیم و اکنون به کجا رسیده ایم؛ پیش از آنکه خود را در خدمت کارگران امروز بدانم، خود را مسئول نیروی کاری می دانم که در آینده وارد بازار کار خواهند شد.

وی به نمایندان مجلس اطمینان داد که همواره برای امنیت و حقوق کارگران تلاش خواهد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال محمد رضا پورابراهیمی نماینده کرمان و محمد رضا صباغیان نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی امروز در مجلس حضور یافت.

پس از توضیحات ربیعی، نمایندگان مجلس با رای خود اعلام کردند که از توضیحات وزیر تعاون قانع شده اند.