۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

اقدامات لازم برای تامین تجهیزات پزشکی در حال انجام است

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۱۰
کد خبر: 422106
اقدامات لازم برای تامین تجهیزات پزشکی در حال انجام است

رییس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی گفت: ما در حوزه تجهیزات پزشکی، مشکلی نداشته و درحال حاضر نیز نداریم و کالا به میزان کافی وجود دارد.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ قاسم نوده فراهانی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: سه نوع کالای ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با ویروس کرونا که وارد کشور شده است، مورد نیاز است. شبکه بهداشت و درمان پیش بینی نمی کرد که در زمانی خاص، نیاز به ماسک بالا رود یا پیش بینی برای نگهداری ماسک در تعداد بالا در انبارها وجود نداشت.

وی افزود: طی سه هفته گذشته، تفاهم نامه ای میان تولیدکنندگان ماسک و وزارت بهداشت امضا شد که مطابق با این تفاهم نامه، تولیدکنندگان 50 درصد از تولید خود را به شبکه بهداشت و درمان اختصاص دهند.

نوده فراهانی اضافه کرد: طی هفته گذشته، وزارت بهداشت تشخیص داد که همه تولیدات از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع شود و این امر رخ داد. درحال حاضر تولید ماسک بیشتر شده است و براساس برنامه ریزی با شبکه بهداشت، پارچه ای تهیه شده و وزارت بهداشت این پارچه را تایید کرده است. تعداد قابل توجهی از افراد درحال بسیج شدن برای تولید ماسک به وسیله این پارچه در محل ایمن و بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت تایید شده است، هستند. وزراتخانه این ماسک ها را استریل و بسته بندی کرده و دراختیار عموم قرار می دهد.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی تصریح کرد: مواد ضدعفونی کننده تا چند روز گذشته به میزان کمی وجود داشت. درحال حاضر نمیتوان گفت که بازار اشباع شده اما در مقایسه با قبل، بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: مواد اولیه یعنی الکل در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است و به طور مرتب درحال تولید و عرضه مواد ضدعفونی کننده هستند اما مهم ترین نکته، رعایت بهداشت فردی و محیطی و کمک همگانی برای برطرف کردن این موضوع است.

نوده فراهانی بیان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، صادرات ماسک قطع و ممنوع شده است و فردی نمیتواند ماسک را صادر کند. اگر اشخاصی، ماسک را احتکار و در توزیع کوتاهی کنند، قوه قضاییه پیگیری خواهد کرد و مجازات را برای آنان درنظر می گیرد زیرا موضوع جان مردم درمیان است.

وی گفت: شبکه بهداشت و درمان دراختیار وزارت بهداشت بوده و در بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی شامل تعدادی شرکت می شود که کالاها را وارد می کنند و این امر با مجوز وزارت بهداشت صورت می گیرد. تایید وزارتخانه چه در زمان ثبت سفارش و چه در زمان ترخیص کالا، ضروری بوده و با دستورالعمل وزارت بهداشت است.