۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

آشنایی زیادی با سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری وجود ندارد

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبر: 418866
آشنایی زیادی با سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری وجود ندارد

مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم گفت: برای افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار را دارند، معرفی کافی از مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری انجام نشده است.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ آرش آقاقلیزاده، مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: عمده افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند از طریق کارگزاری‌ها اقدام می کنند و تمایل کارگزاری‌ها به سوق دادن مشتریان به سوی خرید و فروش سهام است.

وی افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری یا قابل معامله در بازار (ETF) هستند یا بر مبنای صدور و ابطال. در حال حاضر صندوق‌های قابل معامله، نقدشوندگی بالایی ندارند و حجم معاملات آنها کم است. صندوق‌های مبتنی بر صدور ابطال بر اساس قیمت ذاتی خود معامله می شوند و طی یک سال گذشته بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران داشته اند.

آقاقلیزاده تصریح کرد: تازه واردان به بازار سرمایه با صندوق‌های سرمایه گذاری آشنایی چندانی ندارند در حالیکه این صندوق‌ها برای این افراد و افرادی که زمان و یا تخصص خرید و فروش سهام در بازار سرمایه را ندارند، بهترین ابزار سرمایه گذاری است. زیرا بسیار شفاف هستند، اطلاعات آنها روزانه در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و هزینه بسیار پایین مدیریت این صندوق‌ها نیز موجب استقبال از این صندوق‌ها می شود. برای مثال سرمایه گذار طی یک سال گذشته 150% سود کرده است اما مدیرصندوق که تمام فعالیت‌ها از تصمیم گیری خرید و فروش تا دریافت سود نقدی سهام را بر عهده دارد، صرفا 2% کارمزد دریافت می کند، بعلاوه در سایر کشورها نیز مردم عمدتا از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار بورس سرمایه گذاری می کنند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم اظهار داشت: در حوزه بازاریابی، شرکت‌های سبدگردان در تلاش هستند تا با ارائه عملکرد مناسب سرمایه گذاران را جذب نمایند. با این حال به طور کلی شرکت‌های سبدگردانی در مقایسه با کارگزاری‌ها، عمر و پشتوانه مالی کمتری دارند و اساسا شناسایی درآمد در آنها مشابه شرکت‌های کارگزاری نیست، در نتیجه صرف هزینه برای تبلیغات در این شرکت‌ها سخت تر است.

وی در خصوص نظارت سازمان بورس گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از منظر نظارتی، دقیق عمل می کند و در مقایسه با سال‌های گذشته، سطح نظارت و پیگیری‌ها از سوی این سازمان بیشتر شده است.

آقاقلیزاده بیان کرد: پیش بینی بازار کار دشواری است. اتفاقی که درحال حاضر رخ داده این است که به دلیل تدابیر مختلف اتخاذ شده در حوزه شفاف سازی تراکنش‌ها، اخذ مالیات و کاهش سرعت گردش پول، جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای موازی، کاهش پیدا کرده و این امر جذابیت بازار سرمایه را بالا برده است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم اضافه کرد: به لحاظ متغیرهای بنیادی، وضعیت بازار را مثبت ارزیابی می کنیم اما میزان رشد بازار بستگی به میزان ورود نقدینگی به این بازار دارد. با توجه به پیش بینی تورم بالاتر از نرخ سود بانکی برای سال آینده، به سرمایه گذاران توصیه می کنیم که بازار سرمایه را به عنوان یک گزینه جدی مد نظر قرار دهند.