۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

بلاتکلیفی گریبان صنعت ساخت و ساز را گرفته است

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹
کد خبر: 417545
بلاتکلیفی گریبان صنعت ساخت و ساز را گرفته است

رییس هیات مدیره شرکت سازه آفرینان گفت: شرایط به گونه ای است که تکلیف نهایی هیچ چیز مشخص نیست و افرادی که درحال فعالیت هستند، همگی بلاتکلیف هستند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ علیرضا هرندیان، رییس هیات مدیره شرکت سازه آفرینان در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: درحال حاضر ما قادر به برنامه ریزی برای آینده نیستیم و در زمان کنونی هم نمی توانیم فعالیتی انجام دهیم.

وی افزود: فشار بر روی شرکت ها زیاد است و تامین اجتماعی، دارایی و وزراتخانه درحال ایجاد موانع هستند. شرایط اقتصادی مناسب نیست و بنده گمان نمیکنم تحت فشار قرار دادن شرکت ها در این شرایط، کار درستی محسوب شود.

هرندیان در پاسخ به مهم ترین مشکل صنعت ساخت و ساز و مسکن تصریح کرد: در شرایط کنونی، عدم ثبات سیاسی و برنامه ریزی مناسب برای تعیین خط مشی اقتصادی مهم ترین مشکل این صنعت است و نمیتوان پیش بینی مناسبی درخصوص آینده صنعت بزرگی مانند ساختمان انجام داد و دلیل این امر تغییر لحظه به لحظه نرخ ها است.

رییس هیات مدیره شرکت سازه آفرینان افزود: بسیاری از شرکت های ساختمانی درحال نابود شدن هستند. شرکت های ساختمانی جزء معدود مشاغلی هستند که قبل از دریافت پول از دولت، مالیات و بیمه خود را پرداخت می کنند اما مابقی صنف ها و به خصوص دلال ها نه تنها بیمه و مالیاتی پرداخت نمی کنند بلکه فشاری نیز بر آن ها اعمال نمی شود.

 هرندیان یادآور شد: درحال حاضر شرکت هم فعالیت های خصوصی و هم دولتی را انجام می دهد اما به طور کلی تجارت در کشور رو به زوال است و این موضوع باعث شده است که سرمایه گذاری در حوزه تجارت به حداقل خود برسد.

وی اضافه کرد: افرادی که درحال حاضر مشغول به فعالیت هستند هم درحال خروج از این حوزه هستند و این امر به عدم سیاست گذاری دقیق باز می گردد که موجب نابودی تجربه، تخصص و شکوفایی اقتصادی است.

رییس هیات مدیره شرکت سازه آفرینان گفت: اکنون که ما درحال کار کردن با دولت هستیم، اوراق سال 1401 را دریافت کرده ایم اما زمانی که به دارایی مراجعه می کنیم باید پرداخت نقدی صورت گیرد و اوراقی را که خود به ما داده اند، قبول نمی کنند.

وی اضافه کرد: بیمه و تامین اجتماعی نیز سیستم مشابه ای دارند و زمانی که در پرداخت ها تاخیر صورت گیرد باوجود این موضوع که از علت تاخیرها اطلاع دارند اما بازهم شرکت ها را تحت فشار قرار می دهند و تسهیلات را ارائه نمی دهند.