۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

حمایت از تولیدکنندگان در حد شعار باقی مانده است

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 417543
حمایت از تولیدکنندگان در حد شعار باقی مانده است

مدیرعامل شرکت فولاد سازان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش های مختلف صنعت حمایتی از تولیدکنندگان ندارد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ مصطفی عابدی، مدیرعامل شرکت فولاد سازان در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: حمایت از تولیدکنندگان در حد شعار باقی مانده است و تقریبا در تمامی بخش های صنعت، وزارت صمت و دولت هیچ گونه حمایتی را انجام نمی دهند.

وی تصریح کرد: شرکت های تولیدکننده فولاد نمی توانند با همدیگر هماهنگ شوند تا راهکاری برای بهبود وضعیت تولید پیدا کنند. در ایران سازوکاری برای تولید وجود ندارد و کمکی به تولیدکنندگان نمی شود.

مدیرعامل شرکت فولادسازان افزود: بیشتر قوانین وضع شده برضد پروسه تولید در کشور هستند و تنها افرادی که توان دارند به تولید ادامه می دهند اما برای مثال کارخانه فولادسازان درحال حاضر تنها با سه درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت است و سرمایه و بازاری برای استفاده از ظرفیت بیشتر ندارد.

عابدی اضافه کرد: اگر وزارتخانه پشتیبانی می کرد، می توانستیم آهن را به قیمت صادراتی تولید و صادر کنیم و 200 کارگری که درحال حاضر تعداد آن ها به 16 رسیده است را برگردانیم اما هیچ گونه حمایتی وجود ندارد.

او در واکنش به مشکلاتی که درخصوص ورق فولاد وجود دارد، گفت: ورق فولادی با کمبود مواجه است. فولاد مبارکه باید ورق مورد نیاز تولیدکنندگان را تهیه کند و ورق هایی را به قیمت صادراتی به پروفیلی ها داده تا بتوانند آن را صادر کنند نه اینکه اقدامات دیگر صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد سازان اظهار داشت: نظام بانکی هم حمایتی از تولیدکنندگان ندارد و تسهیلاتی را به آن ها اختصاص نمی دهد.  هم چنین بانک ها با بهانه هایی مانند چک های برگشتی و مشکل داشتن حساب ها از دادن تسهیلات امتناع می کنند.

عابدی بیان کرد: درحال حاضر مهم ترین مشکل درخصوص کاهش ظرفیت تولید، ضعیف بودن تیم اقتصادی و اجرایی کشور است و نمی توانند مشکلات تولید را حل کنند. سرمایه در گردش و مواد اولیه به مقدار نیاز نیز وجود ندارد و بازار هم به این دلیل که فولاد مبارکه اجناس را با نرخی ارائه می دهد که قابلیت صادر کردن و رقابت با دیگر کشورها مانند ترکیه را ندارند، دچار مشکل است.

وی گفت: سازوکاری برای صادرات وجود ندارد و 80 درصد از کارخانه ها با سرمایه و ظرفیت معمولی به فعالیت می پردازند و اقدامات به خصوصی برای بهبود وضعیت تولید انجام نمی دهند.

او در پاسخ به موضوع وضعیت کنونی این شرکت گفت: شرکت فولاد سازان هر روز کوچک تر می شود و مقدار تولید آن کاهش می یابد. دلیل این امر عوامل مختلفی از جمله بالا رفتن قیمت مواد اولیه و عدم پشتیبانی بانک هاست.