۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

گرانی گوشت به صنعت چرم هم لطمه زده است

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 415214
گرانی گوشت به صنعت چرم هم لطمه زده است

مدیرعامل شرکت چرم امین و نایب رییس انجمن صنایع چرم ایران گفت: انتقال مواد اولیه تولید چرم به خارج از کشور صدمات زیادی را به صنعت چرم وارد کرده است.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ عباس ترکمان، مدیرعامل چرم امین و نایب رییس انجمن صنایع چرم ایران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: نرخ ارز و مسائلی که در گمرک اتفاق می افتد هزینه های زیادی را به صنعت چرم تحمیل می کند و کمبود مواد اولیه مانند پوست گاو، تولید چرم را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: انتقال مواد اولیه به کشورهای دیگر و کمبود آن موجب بالا رفتن قیمت پوست در طی سال های گذشته شده است اما امروز به دلیل اینکه قیمت ارز واقعی شده و بالا رفته است و دولت حمایت چندانی از کالای خارجی ندارد، شرایط برای تولید کننده داخلی بهتر شده است.  

ترکمان اضافه کرد: اگر در سطح شهر هم مشاهده کنیم این موضوع را متوجه خواهیم شد که برندهای خارجی تولید کننده کفش و محصولات چرمی که کالاهای خود را به صورت کیلویی اظهار می کردند، کمتر شده اند و برندهای داخلی فعالیت بیشتری دارند.

مدیرعامل چرم امین تصریح کرد: دولت حمایتی از صنعت چرم ندارد و باتوجه به مشکلاتی که وجود دارد به نظر می رسد که دولت، صنعت را رها کرده است و نمی تواند ارزی را برای سوبسید کالاهای خارجی مانند کالاهای ترک یا چینی اختصاص دهد اما اکنون شرایطی وجود دارد که صنعت داخلی درحال نفع است.

نائب رییس انجمن صنایع چرم ایران در پاسخ به اینکه صنعت چرم چه مشکلاتی دارد، بیان کرد: به دلیل گرانی گوشت در کشور و پایین آمدن قدرت خرید مردم، کشتار کمی در کشور صورت می گیرد و واحدهای چرم سازی با معضل کم بودن مواد اولیه برخورد کرده اند.  

وی اظهار داشت: به دلیل تحریم ها نمی توانیم از هر کشوری مواد اولیه را تهیه کنیم اما با پیگیری های انجمن صنایع چرم ایران و مساعدت های انجام گرفته، این امکان حاصل شده است که از کشورهای اطراف ایران که مشکلات دامپزشکی ندارند مانند عراق، ارمنستان، آذربایجان و روسیه مواد اولیه را وارد کنیم.

ترکمان گفت: صنعت چرم تغییرات زیادی کرده است و اکنون که بازار را نگاه می کینم، محصولات خوبی تولید شده است و توانمندی مناسبی در تولید محصولات چرمی مانند کفش و صادر کردن آن ها وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از کارگاه های کفاشی به دلیل گرانی چرم که منشا آن گرانی مواد خام است و کاهش قدرت خرید مردم، تعطیل شده اند اما اگر قیمت پوست تعدیل شود، میتوان صادرات خوبی در زمینه کفش، کیف، کمربند و سایر محصولات چرمی داشت.