۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

مشکلات صنعت لیزینگ حادتر از نوسانات ارز است

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 414970
مشکلات صنعت لیزینگ حادتر از نوسانات ارز است

مدیرعامل لیزینگ بانک ملت با اشاره به معضلات صنعت لیزینگ کشور گفت: قوانینی که در حوزه صنعت لیزینگ وضع شده است با قوانین نهادهایی که با صنعت لیزینگ ارتباط دارند، مغایرت دارد و مشکلات حادتر از نوسانات ارز است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ میرفیض فلاح، مدیرعامل لیزینگ بانک ملت در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: بانک ها معاف از مالیات و ارزش افزوده در بحث مالیات هستند، درحالی که صنعت لیزینگ اینگونه نیست و از شرکت های لیزینگ، مالیات اخذ می شود.

وی افزود: این دوگانگی موجب شده است که صنعت لیزینگ با مشکل مواجه شود. به این دلیل که نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر روی محصولاتی که از طریق لیزینگ عرضه می شوند 9 درصد بوده و درنتیجه هزینه بهای تمام شده پول در صنعت لیزینگ افزایش پیدا کرده و نرخ ها بالا می رود.

فلاح اضافه کرد: موضوع ارز، ممنوعیت ورود خودرو های خارجی و موانع ایجاد شده موجب بروز مشکلاتی در صنعت لیزینگ  شده است. در گام اول که افزایش نرخ صورت می گرفت بسیاری از شرکت های لیزینگ که تجربه خرید خودروهای خارجی و یا حتی داخلی را داشتند، توانستند سود خوبی را به به دست بیاورند و شرکت لیزینگ بانک ملت نیز توانست سود خود را دو برابر کند. به گونه ای که سود مالی سال 97 به ازای هر سهم درمقایسه با سال 96 افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل لیزینگ بانک ملت گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار که هنوز تغییر نکرده است، سود تسهیلات بانکی 18 درصد و این نرخ در صنعت لیزینگ 21 درصد است. درحالی که هزینه تامین پول در اقتصاد بالاتر از 25 درصد است و افزایش نرخ ارز و قیمت ها موجب شده است که شرکت های لیزینگ نتوانند سود مناسبی را به دست آورند.

 فلاح اظهار داشت: شرکت های لیزینگ با چالش مواجه هستند. به این دلیل که امکان واردات خودروهای خارجی وجود ندارد و بسیاری از شرکت های خودرو داخلی نیز به دلیل تحریم ها نمی توانند از ظرفیت تولید کامل برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این خودروسازها به دلیل کسب نقدینگی، پیش فروش را انجام داده اند اما نمی توانند به تعهدات قبلی خود عمل کنند. همچنین بسته شدن قرارداد شرکت های بزرگ خودروسازی با شرکت های لیزینگ به شدت محدود شده است.

او تصریح کرد: شرکت های لیزینگ برای ادامه دادن باید حوزه فعالیت خود را تغییر دهند و از حوزه خودرو به حوزه دارایی های سرمایه ای مانند مسکن یا تجهیزات صنعتی وارد شوند.

مدیرعامل لیزینگ بانک ملت در پاسخ به راهکار رفع مشکل کمبود نقدینگی گفت: مشکل نقدینگی موضوع جدیدی نیست و از قبل نیز وجود داشته است. معمولا شرکت های لیزینگ مانند بانک ها نمی توانند سپرده جذب کنند و سپرده پذیر نیستند.

فلاح افزود: منابع شرکت های لیزینگ از محل سرمایه خود و منابع بدهی یعنی گرفتن وام یا انتشار اوراق است. بانک ها به این دلیل که خود با مشکلات شدید نقدینگی مواجه هستند، نمی توانند به شرکت های لیزینگ وام دهند و اگر وامی هم اختصاص داده شود با نرخی بالاتر از نرخ مصوب است.

وی گفت: درصد لیزینگ خودرو در دنیا بالا نیست. متاسفانه در ایران به دلیل اینکه فرایند عملیات لیزینگ در خودرو نسبت به دیگر بخش ها آسان تر است، بخش عمده شرکت های لیزینگ که ایجاد شده اند، متعلق به خودروسازها بوده و بعد از آن متعلق به بانک ها هستند.

فلاح در پاسخ به موضوع اعتماد نکردن به صنعت لیزینگ بیان کرد: به دلیل اینکه در گذشته نهاد ناظر، نظارت کافی بر شرکت های لیزینگ و اخذ مجوز آن ها نداشته است، بسیاری از شرکت های لیزینگ غیر رسمی که اصطلاحا به لیزینگ های زیرپله ای معروف هستند، ایجاد شده اند و بخش عمده ای از آن ها نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و اعتماد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: در وضعیت فعلی محدودیت هایی در واردات خودرو وجود دارد که تحریم یکی از این موارد است. درحال حاضر بخش عمده لیزینگ بر روی خودروهای چینی انجام می شود که کیفیت کافی را ندارند.