۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازندگان شایعات سلامت چه کسانی هستند؟

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 411610
بازندگان شایعات سلامت چه کسانی هستند؟

صنایع لبنی به عنوان یک صنعت وابسته به سلامت غذایی مردم در سالهای اخیر در معرض اتهامات گوناگونی قرار گرفته است و هر از گاهی در فضای مجازی و یا حتی صدا و سیما با انجام صحبتها یا پخش شایعاتی بر روند مصرف آن خلل وارد شده است.

اقتصادآنلاین – محمد گلشاهی؛ از آنجا که محصولات لبنی محصولاتی با عمر مفید کوتاه هستند ، در نتیجه تولیدکنندگان آن نسبت به شایعات بسیار آسیب‌پذیر بوده و اخبار مربوط به آن می‌تواند با اثر بر میزان فروش شرکتها زیان بالایی را به این شرکتها تحمیل کند. جالب اینجاست حتی دشمنی با صنایع لبنی ایران تنها مختص به داخل کشور نبوده و برخی اوقات از کشورهای همسایه نیز خبر می‌رسد که صنایع لبنی ایران در معرض مشکلات و کینه های سیاسی قرار گرفته است. نمونه اخیری که در رسانه های کشور نیز مطرح شد بحث تحریم کالاهای ایرانی در کشور عراق بود که به خصوص صنایع لبنی کشور را مورد هدف قرار داده بود. این جنبش اعتراضی با فعال نمودن هشتگ #خلیها_تخیس (بگذار بگندد) در شبکه‌های اجتماعی سعی داشت با تشویق مردم عراق به نخریدن کالاهای لبنی که مدت زمان استفاده کوتاهی دارند سبب زیان تولیدکنندگان ایرانی شوند.

03

با این حال در داخل کشور نیز انگار صنایع لبنی با مشکلات البته از نوعی دیگر دست به گریبان هستند. پخش کلیپ صحبتهای یک کارشناس در صدا و سیمای ایران که اعلام کرده بود که شیر تولیدی داخل حاوی سم است سبب شد تا بار دیگر صنایع لبنی ایران با گرفتاری مواجه شوند و سیل تکذیبها و مصاحبه‌ها بود که در رد صحبت‌های گفته شده در محافل خبری بیان ‌شد. البته این نخستین بار نیست که صنایع لبنی به خصوص شیر سوژه رسانه‌ها شده است. بحث وجود روغن پالم در شیر یا استفاده از مواد سفیدکننده در آن هر کدام در دوره‌ای سبب شده بود که بسیاری از افراد از مصرف محصولات لبنی خودداری نمایند و زیانهایی به کارخانجات تولیدی وارد آید.

شیر در حال حاضر پرمصرف‌ترین محصول لبنی تولیدی کشور است که حدود 36 درصد سهم بازار لبنیات در کشور را به خود اختصاص داده است از این‌رو هر شایعه‌ای در رابطه با آن بر حدود یک سوم فروش کارخانه‌ها تاثیر می گذارد. جالب اینجاست که این صحبتهای جدید در رابطه با شیر درست در زمانی مطرح می شود که اوج زمان فروش شیر در کشور است چرا که با سرد شدن هوا معمولا در هر سال تقاضا نیز برای آن افزایش می یابد. علاوه بر این در روزهایی که آلودگی هوا اوج گرفت صحبتهای زیادی در رابطه با مصرف شیر و لبنیات برای کاهش مضرات آلودگی هوا مطرح شد که سبب اقبال بیشتری به مصرف لبنیات شده بود.

به عنوان نمونه نمودارهای ذیل به خوبی روند مصرف شیر در ماهها و فصول مختلف را نشان می‌دهد که معمولا در ماههای زمستان مصرف آن در اوج قرار دارد و پس از آن شروع به کاهش می نماید.

04

در کنار این مسائل افزایش قیمت شیرخام از 1600 تومان به 2500 تومان نیز سبب شد تا مصرف شیر و محصولات لبنی در کشور کاهش یابد.

در کنار آن تورم در حدود 50 درصدی خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها سبب شده تا فشار زیادی به اقشار جامعه برای تامین نیازهای خوراکی وارد آید. همه اینها در کنار هم سبب شده که آمار فروش شرکتهای لبنی چندان مناسب نباشد و اگر نیز با رشد ریالی فروش مواجه باشند بیشتر به دلیل گرانی محصولات است تا افزایش در مقدار فروش. علاوه بر این در حالیکه پیش از این دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اعلام کرده بود فروش یک ساله لبنیات تا خرداد سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش‌ یافته است دبیر انجمن صنایع لبنی نیز دیروز در گفتگو با اقتصادآنلاین اعلام کرد در روزهای اخیر 20 درصد شیر تولیدی کارخانجات با عدم خرید مواجه شده‌اند.

همه این عوامل نشان دهنده خطر دو جانبه‌ای است که هم شامل تولیدکنندگان و هم مردم جامعه شده است. از یک طرف سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است و از طرف دیگر گرانی و شایعات نیز این مصرف را تحت تاثیر خود قرار داده است . هجمه به شرکت‌های تولیدی نیز در حال حاضر از داخل و خارج در حال افزایش است. در نهایت باید گفت بی شک بازندگان این شایعات سلامت مصرف‌‌کنندگان و سرمایه تولیدکنندگان محصولات لبنی است.