۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

کمبود مواد اولیه داد تولیدکنندگان را درآورده است

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲
کد خبر: 410141
کمبود مواد اولیه داد تولیدکنندگان را درآورده است

رییس هیئت مدیره شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان گفت: مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان صنعت لوله و پروفیل وجود دارد و این مشکلات موجب شده اند که بسیاری از کارخانجات تولیدی با حداقل ظرفیت و توان خود فعالیت نمایند.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی ملک ثابت، رییس هیئت مدیره شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان و نایب رییس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: از جمله مشکلات تولیدکنندگان، کمبود مواد اولیه یعنی انواع ورق است.

وی افزود: متاسفانه تحریم های داخلی ناشی از اعمال سیاست های غیرکارشناسی، بخشنامه های صادره از سوی وزارت صمت و زیاده خواهی شرکت های تامین کننده مواد اولیه پایین دستی و میل اساسی بر احاطه بازار به مراتب مخرب و محدود کننده تر از تحریم های بین المللی است.

ملک ثابت اضافه کرد: خام فروشی به مراتب منافع بیشتری از عرضه، فروش داخلی و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی پایین دستی کشور برای شرکت های فولادی دارد و این شرکت ها کماکان مبادرت به صادرات مواد خام مورد نیاز صنایع می نمایند در حالی که بازار داخلی نیاز بیشتری دارند.

رییس هیئت مدیره شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوله و پروفیل، ورق و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان ورق، اسلب است. شرکت های تولیدکننده اسلب، شرکت های داخلی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان هستند و عملا مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در انحصار شرکت های فولادی است.

ملک ثابت بیان کرد: بایستی منافع حاصل از تولید شرکت های فولادی، صرف تامین مواد اولیه تولیدکننده داخلی و رونق کارخانجات داخلی گردد نه اینکه موجبات بحران کمبود مواد اولیه را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورند.

وی اظهار داشت: قیمت گذاری عملا توسط تامین کنندگان ( شرکت های فولادی) از طریق مقایسه قیمت ها با قیمت مشابه وارداتی، تبدیل ارزش کالا به دلار، اعمال هزینه های گمرکی و حالت جایگزین مشابه وارداتی صورت میگیرد و این امر موجب می گردد که بهای عرضه مواد اولیه، رقمی غیرقابل توجیه برای مصرف کنندگان بوده و باتوجه به عدم وجود منابع دیگر تامین، تولیدکننده با قیمت عرضه شرکت های فولادی، مواد اولیه را خریداری نماید.

نایب رییس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل گفت: توزیع نامناسب ورق از یک سو، صادرات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی و صدور بخشنامه های دستوری وزارتخانه از سوی دیگر موجب بی ثباتی قیمت ها در بازار و بروز مشکل شده است.

ملک ثابت به تغییر رویه فروش شرکت فولاد مبارکه از اعتباری (گشایش اسنادی داخلی) به نقدی اشاره کرد و گفت: شرکت های تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی لوله و پروفیل عمدتا دولتی بوده یا در اعمال رویه های آنان، سیاست های نظارتی حاکم است و تغییرات ناگهانی شرایط فروش موجب گردیده است تا سیاست اصلی که فروش مواد اولیه مورد نیاز صنعت صرفا به تولیدکننده است، اجرا نشود و زمینه ورود دلالان به بازار که فعالیت آنها غیرمرتبط با صنعت است، فراهم شود.

وی اضافه کرد: این امر موجب می شود شرکت های تولیدی لوله و پروفیل مواد اولیه را به جای تولیدکننده داخل از دلالان با بهای گزاف تر تامین نمایند و این موضوع موجب افزایش بهای تمام شده محصول تولیدی، متضرر شدن مصرف کننده و ایجاد تورم و گرانی خواهد شد.

رییس هیئت مدیره شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان بیان کرد: از دیگر مشکلات این صنعت، اعمال سیاست های خودسرانه و یک جانبه بانک ها است. بانک ها بایستی از بنگاه داری خارج شوند و به رسالت اصلی خود که تامین منابع مالی واحدهای تولیدی است، بپردازند.

ملک ثابت درخصوص راه برون رفت از وضعیت پیش آمده گفت: تصویب قوانین حمایتی جامع و صدور مصوبات قابل اجراء از سوی مراجع قانون گذار با پشتوانه اجرایی راه حل این مشکلات است.

وی افزود: اگر سران سه قوه عزم جدی بر حمایت از تولید و رهایی تولیدکنندگان از سیطره دارند، بایستی با صدور مصوبه ای کارشناسی شده و قابل اجرا از آنها پشتیبانی کنند تا واحدهای تولیدی به جای سرگردانی در بانک ها و سازمان ها، توان خود را صرف تولید و کارآفرینی کنند.