۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

اعتراض اهالی صنعت فولاد به صادرات سنگ آهن

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 409860
اعتراض اهالی صنعت فولاد به صادرات سنگ آهن

مدیرعامل شرکت صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال: اعتقاد دارم که تحریم ها نه به صورت شعاری بلکه به صورت واقعی، پوسته شکننده ای دارند و خوش بختانه تحریم ها در حوزه فولاد، اثرگذاری که مورد انتظار تحریم کنندگان است را نداشته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سعید بزرگی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: دولت برخلاف حوزه نفت، در حوزه فولاد این اجازه را صادر کرده است که از تمرکز بخش دولتی کاسته شود و بخش خصوصی، فعالان تعاونی های مختلف و شرکت ها در این حوزه، حضور یابند.

وی افزود: صنعت فولاد توانسته است تحریم ها را به خوبی دور بزند. همانگونه که صادرات و واردات شرکت هایی مانند فولاد مبارکه که نام آن در چهار تحریم مختلف است، رشد داشته و این شرکت برای مصرف دو و نیم سال، الکترود گرافیتی خود را تهیه کرده است. این موضوع شکسته شدن تحریم ها را نشان می دهد.

بزرگی تصریح کرد: اکثر مواد اولیه مورد مصرف در صنعت فولاد، داخلی است و نیازی به خارج از کشور وجود ندارد. برای تولید برخی از موارد، کالاهای وارداتی مورد نیاز است. هرچند مشکلاتی وجود دارد اما واردات این کالاها متوقف نشده است.

وی اضافه کرد: البته کار برای همه فعالان حوزه فولاد سخت شده است و نیاز به تلاش جدی وجود دارد. تولید درحال پیش رفتن است و توانسته ایم از تحریم ها عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ورق های پوشش دار تاراز چهارمحال درخصوص مهم ترین مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: شاید بتوان مهم ترین مشکل را عدم مدیریت درست در داخل کشور دانست. متاسفانه در شرایطی که دنیا درحال تلاش است تا دسترسی ما را به مواد اولیه فولاد محروم کند، برخی درحال تلاش هستند تا سنگ آهن کشور را که از ارزش بالایی برخوردار است، به سرعت صادر کنند.

بزرگی افزود: متاسفانه به دلیل منافع مادی که در این حوزه وجود دارد، اگر اعتراضی به این موضوع صورت گیرد به شدت با آن مقابله می شود. مهم ترین مشکل، بحث سنگ معدن است و صادر کردن آن در چنین شرایطی به صورت خام، عاقلانه به نظر نمیرسد و باید تدبیری در این خصوص درنظر گرفته شود.

وی درخصوص موضوع توان رقابت شرکت های فولادی کشور با سایر کشورها گفت: بنده اگر بخواهم جمله ای کلی درمورد همه شرکت ها در سطح کشور بگویم، کار اشتباهی است زیرا شرایط مختلفی دارند اما درخصوص شرکت تاراز باید گفت که توانمندی ارسال بار به ایتالیا که صاحب تکنولوژی و دانش بالا در حوزه فولاد است را دارد و این امر استاندارد خوب و پذیرفته شده تولیدات را در سطح دنیا نشان می دهد.

بزرگی درخصوص حمایت دولت و وزارتخانه از شرکت های فولادی اظهار داشت: یقینا حمایت ها میتواند بیشتر و بهتر صورت گیرد. نمیتوان گفت که حمایتی وجود ندارد اما انتظار می رود که این پشتیبانی ها بیشتر صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت تاراز افزود: درحال حاضر فولاد، یکی از حوزه هایی است که نیاز ارزی کشور را تامین می کند و موتور محرک صنعت و اشتغال در کشور است و باید پذیرفت در زمان اعمال تحریم ها و رقابت گسترده تا زمانی که شرکت ها و بخش خصوصی بزرگ در صنایع ما شکل نگیرند، نمیتوانیم از آینده اطمینان حاصل کنیم.