۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

احتمال خارج شدن صنعت ساختمان از رکود در سال آینده

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 407769
احتمال خارج شدن صنعت ساختمان از رکود در سال آینده

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران: باتوجه به افزایش نرخ عوامل تاثیرگذار، صنعت ساختمان و قیمت تمام شده مسکن از اواخر سال جاری و اوایل سال آینده تغییراتی خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، ابراهیم فرخ نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به افزایش نرخ بنزین، حامل انرژی تاثیرگذاری بر صنعت ساختمان، افزایش نرخ دستمزدها که از ابتدای سال آینده با آن مواجه خواهیم بود و افزایش مصالح ساختمانی مانند آهن، نظر بنده این است که حداقل در سال آینده، صنعت ساخت و ساز از رکود نسبی خارج خواهد شد.

وی افزود: اگر موضوعات مورد بحثی که در کشور مطرح است و درگیری های نظامی که احتمال وقوع آنها وجود دارد، حادث شوند، شرایط به صورت کلی تغییر خواهد کرد.

فرخ نژاد تصریح کرد: سال های زیادی، میزان عرضه مسکن نسبت به تقاضا در ایران کمتر بوده و این موضوع موجب شده است درخصوص تامین مسکن مشکلاتی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: من یکی از دلایل این امر را سیاست های دولت میدانم. از منظر اقتصادی، انبوه ساز زمانی میتواند تصمیم گیری های کلانی انجام دهد که ثباتی نسبی در بازار است و بتواند محصول خود را در انتهای کار به شیوه مناسبی عرضه کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران گفت: نوسانات قیمت، افزایش افسارگسیخته نرخ ها و رکود های چندین ساله موجب شده است که فعالان اقتصادی نتوانند برنامه ریزی جامعی انجام دهند و استنباط بنده این است که اتفاق خاصی در زمینه عرضه مسکن رخ نخواهد داد.

فرخ نژاد اظهار داشت: باتوجه به افزایش نرخ هایی که صورت گرفته، میزان صدور پروانه در مقایسه با سال های گذشته بیشتر بوده است و در دو سال آینده، پروانه های صادر شده منجر به اتمام ساخت و سازها و عرضه بیشتر ساختمان خواهد شد.

وی بیان کرد: بنده این موضوع را که فعالان اقتصادی در حوزه ساختمان، وجوه خود را به دلیل نوساناتی که رخ داده است، خارج کنند و به بازارهای موازی دیگری مانند طلا یا ارز سوق دهند، بعید میدانم.

فرخ نژاد درخصوص مشکلات موجود در این حوزه گفت: علاوه بر افزایش نرخ حامل های انرژی و دلار، مصالح ساختمانی و دستمزدها که سه مقوله جدا هستند و هزینه هایی که به ساختمان تحمیل و موجب افزایش قیمت تمام شده می شوند، موضوعی که کمبود آن برای انبوه سازان حس می شود، حمایت های دولتی است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران افزود: دولت قادر به انجام حمایت های خاصی مانند معرفی انبوه سازان به تعاونی های مختلف مسکن، اعطای زمین های دولتی برای ساخت به صورت اجاره به شرط تملیک و... حداقل برای فعالانی مانند شرکت های سهامی عام است که وضعیت شفافی دارند.

وی اظهار داشت: برخی از پروژه ها مانند پروژه رامسر در شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران در مرحله صدور پایان کار هستند. یکی از مشکلاتی که در این شرکت وجود داشت، پیش فروش های این پروژه بود که باتوجه به افزایش نرخ ها، موجب زیان ده شدن این پروژه شد اما درحال حاضر از این حالت خارج شده است. افزایش نرخ ها برای شرکت ما نیز رخ داده است اما امیدواریم پس از اتمام پروژه هایی مانند ازگل، شرکت با تغییرات مثبت تری روبه رو شود.