۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

رشد قیمت مسکن به سقف خود رسیده است

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 404325
رشد قیمت مسکن به سقف خود رسیده است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران گفته است که وضعیت بازار مسکن بستگی به بازارهای دیگر و این امر که نقدینگی موجود در بازار سرمایه به چه صورت است، دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی شاه حیدری، در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: باید دید که نقدینگی در بازارهای دیگر به چه سمتی هدایت می‌شود اما با نوساناتی که وجود دارد، ممکن است بازار مسکن به صورت مقطعی رونق را تجربه کند و رونق کلی بعید است.

وی افزود: در همه مناطق افزایش قیمت وجود داشته و رشد قیمت به سقف خود رسیده است و بیشتر از این رشد قیمت را شاهد نخواهیم بود.

شاه حیدری اضافه کرد: در مقطع زمانی مختلف و باتوجه به شرایط بازارهای دیگر، ممکن است رونق صورت گیرد اما رشد جهشی قیمت را تا سه یا چهار سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنیم هر چند که  افزایش قیمت هم اگر رخ دهد جزئی خواهد بود و علت آن هزینه های ساخت است.

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران درخصوص انتقال سرمایه به بازارهای دیگر به دلیل رکود بازار مسکن گفت:بازار سرمایه در ماه های گذشته رونق خوبی داشته و بسیاری از سرمایه های موجود به این سمت رفته است.

وی اضافه کرد: بسیاری از سهام شرکت های ساختمانی نیز تکان هایی داشته و زمانی که بازار مسکن سوددهی مناسبی ندارد، نقدینگی باید در دیگر بازارها بچرخد و این امر که در هر مقطع زمانی به کدام سمت می‌رود به شرایط بازار بستگی دارد.

شاه حیدری اظهار داشت: علاوه بر مشکلاتی مانند هزینه های ساخت، موانع دیگری مانند نقدینگی نیز وجود دارد و باید دید که این نقدینگی وارد بازار مسکن می‌شود یا خیر. مشتری مصرفی بخشی از بازار و مشتری که قصد سرمایه گذاری دارد، بخش دیگری از بازار است.

عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران افزود: باتوجه به رشد قیمتی که در سال گذشته وجود داشته  افزایش جهشی قیمت دیگر رخ نمی‌دهد،اما سرمایه گذاری کوتاه مدت کمتر در بازار مسکن صورت می‌گیرد مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود.

به گفته وی، قیمت فروش درحال حاضر یک قیمت ثابت است اما از سمت دیگر قیمت مصالح ساختمانی درحال افزایش بوده و قیمت تمام شده درحال نزدیک شدن به قیمت فروش است تا به مقطعی برسد که جهش دوباره ای رخ دهد.

وی تصریح کرد: حمایت خاصی از سوی دولت وجود ندارد واکثر فعالیت هایی که صورت می‌گیرد از سوی انبوه سازان است. برای مثال در پنج ماه گذشته، افرادی که قادر به سرمایه گذاری و درحال ساخت مسکن بودند و بخشی از منابع آنها از محل فروش تامین می‌شد با اعلام این خبر که قیمت مسکن درحال کاهش است، نتوانستند فروش را انجام دهند و این موضوع موجب رکود شد.

شاه حیدری بیان کرد: نیاز به مسکن در شهرهای مختلف تفاوت دارد و آمار نیز متفاوت است. آمارهایی درخصوص شهر تهران موجود است اما شهر تهران به لحاظ مصرفی مشکلی ندارد اما به لحاظ سرمایه گذاری دچار مشکل است و شرایط خاص تری دارد.