۰ نفر

در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

شرکت‌های صادرات محور در بازار سرمایه هنوز رشد چندانی نداشته‌اند

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 403718
شرکت‌های صادرات محور در بازار سرمایه هنوز رشد چندانی نداشته‌اند

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران درخصوص وضعیت بازار سهام گفت که حجم نقدینگی مناسبی وارد بازار سرمایه شده است و هنوز هم بازار ظرفیت رشد را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی کباری، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: رکود بازارهای موازی مانند ارز، سکه و مسکن و.. موجب شده است که رشد خوبی در بازار سرمایه رخ دهد و شاخص بورس رشد کند.

وی افزود: بازار سرمایه نزدیک به 90 درصد رشد داشته و درمقایسه با دیگر بازارها این رشد مناسب بوده  و اگر تنش های سیاسی  کاهش یابند، رشد بیشتری رخ خواهد دارد.

کباری تصریح کرد: استقبال از بازار سرمایه بیشتر شده اما نکته ای که حائز اهمیت است اینکه اگر تاثیر مسائل سیاسی در اقتصاد کشور کمتر شود، بازار سرمایه مکان مطمئنی برای توده های سرمایه سرگردان  است و می تواند این سرمایه ها را به خود جذب کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران اظهار داشت: بازار سرمایه پتانسیل رشد را دارد و عرضه های اولیه ای که درحال رخ دادن است و هم چنین سهام عدالتی که قرار است در آینده نزدیک وارد چرخه بازار شود، موجب گسترش فرهنگ سهام داری در کشور می شود و هرچه این فرهنگ گسترش یابد، نقدینگی بیشتری وارد بازار سرمایه می شود.

وی بیان کرد: شرکت های صادرات محور هنوز رشدی نکرده اند و ظرفیت رشد بالایی دارند از جمله  فلزات اساسی، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها هنوز رشد چندانی در بازار نداشته اند و اگر تاثیر موصوعات سیاسی کمتر شده و این شرکت ها فعال شوند، شاخص رشد خواهد کرد.

کباری درخصوص حباب یا واقعی بودن نرخ رشد شاخص گفت: این افزایش، حباب نبود اما سرعت رشد آن زیاد بود و بایدحباب را درمقایسه با بازارهای دیگر  بررسی شود.

وی اضافه کرد: درهرحال تعدادی از شرکت های کوچک مقداری رشد غیرعادی را تجربه کردند و این اتفاق در بازار پایه رخ داده اما سازمان بورس تمهیدات مناسبی را با وضع قوانین و مقرراتی برای جلوگیری از این رشدها درنظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران اظهار داشت: بیشتر صورت های مالی 6 ماهه اواخر مهرماه منتشر می شوند اما سازمان بورس کنترل مناسبی بر شرکت هایی که صورت های مالی آن ها منتشر شده است، داشته و این صورت ها شفاف هستند و وضعیت بازار سرمایه نسبت به سال های قبل از لحاظ شفافیت بهتر شده است.