۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حرکت امیدوارانه ماشین سازی اراک در جبران زیان انباشته

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸
کد خبر: 402817
حرکت امیدوارانه ماشین سازی اراک در جبران زیان انباشته

شرکت ماشین سازی اراک سال 1346 تاسیس شد و هم اکنون با سرمایه 628 میلیارد تومانی در حوزه تاسیس کارخانجات ماشین سازی و احداث واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و ساخت همه تجهیزات مورد نیاز آنها فعالیت میکند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت ماشین سازی اراک یکی از شرکت هایی است که گران شدن مواد اولیه شوک منفی بزرگی به آن وارد کرده و با گذشت دو سال از این اتفاق هنوز آثار آن از بین نرفته و گریبان شرکت را گرفته است.

سال 1396 فروش شرکت کاهش 41 درصدی نسبت به سال قبل از آن را تجربه کرد و از رقم 229 میلیارد تومان به 135 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که بهای تمام شده محصولات فروش رفته به رقم بسیار بالای 216 میلیارد تومان رسید .

به بیان دیگر شرکت 135 میلیارد تومان درآمد کسب کرد در حالی که قیمت آن برای خودش 216 میلیارد تومان تمام شد.

بررسی ها حاکی از این است که این افزایش شدید بهای تمام شده درآمدها عمدتا ناشی از افزایش قیمت مواد مستقیم مصرفی شرکت است.

به این ترتیب شرکت با زیان ناخالص روبرو شد و با احتساب سایر هزینه ها نهایتا 109 میلیارد تومان زیان خالص در صورت های مالی شرکت به ثبت رسید و زیان انباشته ای بالغ بر 93 میلیارد تومان به شرکت تحمیل کرد. در جدول زیر خلاصه ای از وضعیت مالی شرکت در سال های گذشته و تاثیر شوک منفی سال 1396 بر سود و زیان شرکت را مشاهده میکنید.

 

02

همه مبالغ به میلیون ریال است.

هم اکنون با گذشت دو سال از این اتفاق و دو دوره سودسازی شرکت، هنوز هم این زیان انباشته از دفاتر شرکت پاک نشده است. در شرایطی که با بحران های ارزی بوجود آمده مخارج عمرانی دولت کاهش میابد و از طرف دیگر قیمت تمام شده مواد اولیه را افزایش داده است معلوم نیست این شرکت چه زمانی بتواند دوباره به شرایط عادی بازگردد. 

البته چالش های دیگری از جمله تحریم مستقیم ماشین سازی اراک، طولانی بودن ثبت سفارش مواد اولیه و مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی نیز میتواند ریسک های بالقوه ای برای فعالیت این شرکت محسوب شوند.

شوک های ارزی نه تنها رفاه خانوار را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه از طریق افزایش هزینه واردات مواد اولیه سودآوری شرکت ها و در نتیجه اشتغال افراد را تهدید میکنند. البته این امر الزاما به معنی تثبیت نرخ ارز به هر قیمتی نیست و بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های پولی مناسب باید در صدد ثبات اساسی بخش پولی و ارزی کشور باشد.