۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

پرنوسان‌ترین بخش اقتصادی کشور، بازار مسکن بوده است

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبر: 402253
پرنوسان‌ترین بخش اقتصادی کشور، بازار مسکن بوده است

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن اعلام کرده که بازار مسکن در سال های گذشته از پرنوسان ترین بخش های اقتصادی کشور بوده و دوره های رکود و رونق بسیاری را تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محسن فاضلیان، در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: از سال 1397 با تغییر ناگهانی نرخ ارز، قیمت مسکن افزایش یافت و سهم مسکن در سبد خانوارها کاسته شد.

وی افزود: دراین روند، ما شاهد کاهش چشمگیر تقاضا برای مسکن بودیم که به منظور ترمیم قدرت خرید متقاضیان مسکن لازم است تا سمت عرضه مسکن تقویت شود.

به گفته فاضلیان، در این شرایط باید هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید مسکن معطوف شودو در صورتی‌ که سازندگان اقدام به عرضه واحدهای ساختمانی با متراژهای پایین متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن کنند، آنگاه بازار مسکن از وضعیت رکود نجات می‌یابد.

وی، اضافه کرد:بازار مسکن با نوسان‌ات همراه بوده و ورود دلالان به بازار مسکن توازن بین عرضه و تقاضا را تغییر داده‌ و آنها با خرید واحدهای مسکونی از سازندگان و اجتناب از فروش به منظور دستیابی به حاشیه سود بیشتر بر روند افزایش قیمت مسکن تأثیرگذاربوده اند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تصریح کرد: عدم کنترل این تقاضا دربازار مسکن حتی در شرایطی که عرضه مسکن مناسب ‌باشد، سبب ‌شده تا تأمین مسکن برای اقشار جامعه ناکارآمد باشد بنابراین وجود سیاست‌های کنترلی در این بازار حیاتی است.

فاضلیان اظهار داشت: هزینه‌های مبادله در بازار مسکن دارای پیامدهایی مهم بر عملکرد این بازار و شکل‌گیری قیمت‌ها در آن است؛ هزینه‌های جریان مبادلاتی در خرید و فروش مسکن نظیر هزینه ارزش فعلی ملک، ازدست دادن عایدی سرمایه، تضمین قراردادها، هزینه‌های ناشی از حق‌العمل کاری و همچنین هزینه‌های نقل مکان و جابجایی به خصوص برای مالکان به طور چشمگیری افزایش یافته و رکود نقدینگی در این بازار را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: علاوه براین، ارزش پولی بالای ملک درکنار هزینه‌های مبادله آن سبب کاهش تعداد معاملات و به اصطلاح رقیق شدن بازار مسکن می‌شود که بالطبع از جذب نقدینگی در این صنعت می‌کاهد.

وی، گفت که بواسطه هزینه‌های بالای مبادله و کم معامله بودن بازار، میزان نقدشوندگی مسکن در مقایسه با سایر انواع دارایی ها بسیار پایین بوده که می‌توان از آن به عنوان نقصی دیگر در بازار مسکن یاد کرد.

فاضلیان درخصوص حمایت دولت گفت: بخش مسکن به عنوان یکی از متغیرهای کلیدی اقتصاد ایران به شمار می‌آید بنابراین حل مشکلات و بهبود وضعیت مسکن در گروی اتخاذ سیاست‌هایی  چون عرضه بسته تشویق مالیاتی، افزایش تسهیلات برای سازندگان و یا ایجاد بازار تعهدی برای مصالح ساختمانی است.

وی بیان کرد: بازار سهام به عنوان بازار جانشین برای بازار مسکن و در رقابت با آن برای جذب سرمایه‌های انباشته عمل می‌کند و در شرایطی که شاخص قیمت بازار سهام کاهش یابد، بخشی از سرمایه‌های این بازار به دیگر بخش‌های اقتصادی از جمله بازار مسکن روانه خواهد شد.

فاضلیان افزود: در مقابل، رونق بازار سهام می‌تواند باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذاران به نسبت بازارهای رقیب از جمله مسکن شود. به بیان دیگر، بین دو بازار بورس و مسکن ارتباط منفی وجود دارد. اما، در صورت بروز افت شاخص‌های بورسی از تأثیر بازارهای موازی دیگر از قبیل ارز و سکه نباید غافل ماند زیرا هر کدام از این بازارها به نوبه خود بر سرازیر شدن میزان نقدینگی به سمت بازار مسکن مؤثر خواهند بود.