۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شرکت کارخانجات آزمایش با کدام فرمان می‌راند؟

۲۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲
کد خبر: 401983
شرکت کارخانجات آزمایش با کدام فرمان می‌راند؟

شرکت کارخانجات آزمایش که لوازم خانگی آن میان مردم مشهور است، حال و روز خوبی ندارد و سالهاست که با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم میکند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت کارخانجات صنعتی آزمایش در سال 1337 به ثبت رسید و پس از انقلاب اسلامی به مالکیت دولت درآمد. سال 1381 به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل شد و در سال 1383 سهام مدیریتی صندوق بازنشستگی به شرکت گسترش صنایع پیام منتقل شد.

در نمودار زیر سهامداران بالای 1 درصد کارخانجات صنعتی آزمایش را مشاهده میکنید.

شرکت کارخانجات آزمایش با کدام فرمان می‌راند؟

شرکت کارخانجات صنعتی آزمایش 10 سال متوالی زیانده است و موفق به کسب سود نشده است. در جدول زیر خلاصه ای از وضعیت سود و زیان شرکت در 10 سال گذشته ارائه شده است. تمامی ارقام جدول به میلیون ریال است.

شرکت کارخانجات آزمایش با کدام فرمان می‌راند؟

درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 1397 طبق اعلام شرکت از محل درآمد حاصل از اجاره انبارها وفضاهای تولیدی شرکت به تعداد کثیری ازشرکتها  واشخاص طرف قرار داد و نیز درآمد حاصل از واگذاری حق استفاده از برند " آزمایش " به سایر تولید کنندگان است. اما اطلاعاتی از این انبارها و نحوه تعیین اجاره بها و همچنین تعداد محصولات تولید شده با برند اجاره ای "آزمایش" در دسترس نیست.

با وجود اینکه زیان انباشته شرکت کارخانجات صنعتی آزمایش در سالهای اخیر مرتبا در حال افزایش بوده، اما سرمایه شرکت ثابت مانده است و شرکت موفق به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نشده است. در حال حاضر زیان انباشته شرکت بیش از 5 برابر سرمایه ثبت شده آن است.

روند زیان انباشته و سرمایه شرکت را نیز در نمودار زیر مشاهده میکنید.

شرکت کارخانجات آزمایش با کدام فرمان می‌راند؟

نکته قابل توجه در خصوص این شرکت تسهیلات مالی گروه و شرکت اصلی به مبلغ 108 میلیارد تومان مربوط به چند فقره تسهیلات مالی اخذ شده در سالهای قبل از بانک های مختلف است که بازپرداخت اقساط مربوط به آنها در سررسید مشخص انجام نشده و هرساله سود و کارمزد و جریمه تاخیر به آنها اضافه گردیده است. تسهیلات دریافتی تماما سررسید گذشته هستند و باعث شده شرکت سالانه متحمل 6.5 میلیارد تومان هزینه مالی شود.

اما با این حال هیئت مدیره شرکت را ورشکست اعلام نکرده اند و در صدد این هستند با اجاره بخش های مختلف شرکت، هزینه های جاری را پوشش دهند. همچنین در آینده با استفاده از تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی فعالیت های عملیاتی و تولید شرکت را احیا کنند.