۰ نفر

مدیرعامل شرکت نبض افزار:

طراحی ابزارها در نظام بانکی به درستی صورت نگرفته است

۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 390354
طراحی ابزارها در نظام بانکی به درستی صورت نگرفته است

مدیرعامل شرکت نبض افزار، با شاره به امنیت شبکه در پرداخت های نظام بانکی گفت: طراحی ابزارها و سیستم بانکی کشور مناسب نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا جمالی، درگفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: سیستم بانکداری کشوربه سمت بانکداری و پرداخت الکترونیک رفته و از رمز استفاده می شود و در بسیاری از موارد ممکن است پرداخت هایی از درگاه های خرد انجام شود و عملا رمز در دسترس باشد.

وی افزود: به دلیل در دسترس بودن رمزها، امکان قفل شدن آن وجود دارد و از حدود سه سال پیش تااکنون که درگاه ها به استارت آپ ها داده شده، ریسک امنیتی را بالا برده است.

 مدیرعامل شرکت نبض افزار تصریح کرد: ابزارها در سیستم بانکی درست طراحی و استفاده نشده اند و از آنجایی که در پرداخت های خرد، سرعت مهم بوده و در تمامی دفعات ازرمز استفاده می شود، این رمز می تواند به عنوان اطلاعات محرمانه در موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

جمالی اضافه کرد: اگر بخواهیم از رمز پویا یا یکبار مصرف اسفاده کنیم،روندپرداخت ها دچار مشکل شده و از نظر فنی مشکلاتی را به شبکه تحمیل می کند و ابزاری طراحی نشده که ریسک را متوجه حساب های بانکی نکند.

اوافزود: 80 درصد پرداخت هایی که در سیستم بانکی صورت می گیرد، زیر 25 هزار تومان، 93 درصد زیر 100 هزار تومان و 99 درصد زیر یک میلیون تومان است و هنگامی که طراحی درست صورت نگرفته باشد،می تواند ریسک را به شبکه تحمیل کند.

جمالی با اشاره به اتصال به سیستم های بانکی در دنیا گفت: دو بحث درخصوص این موضوع وجود دارد. خارج شدن ما از دایره این سیستم، ریسک و هزینه هایی را درپی داشته  و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت نبض افزار ادامه داد: بحث دیگر، بحث فنی و روشی است که بانک مرکزی اتخاذ کرده زیرا بانک مرکزی اجازه اتصال بانک ها به صورت جداگانه به سیستم بانکی جهانی را نداده  و برای مثال نمی توانند تسویه دو به دو انجام دهند.

جمالی بیان کرد: موضوع دیگری که باید طرح شود، این است که به این دلیل که ما سال ها از سیستم بانکی جهانی جدا بوده ایم، باید استانداردهایی را رعایت کرده تا بتوانیم ارتباط را برقرار کنیم اما در این زمینه نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: هنگامی که ابزارها به صورت مناسب طراحی نمی شوند، باید از برخی استاندارها صرفه نظر کرد تا بتوان حجم بالایی از تراکنش ها را پوشش داد و این امر ناگزیر است.

مدیرعامل شرکت نبض افزار افزود: از آنجایی که نقدینگی با تولید ناخالص هماهنگی ندارد، این موضوع باعث کاهش تولید ناخالص داخلی می شودو به این دلیل که با بالا رفتن هزینه تمام شده پول، بنگاه ها توان بازپرداخت را نداشته و درنتیجه رکود ایجاد می شود.