۰ نفر

در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

ایران استفاده‌ای از تجربه 200 ساله رتبه‌بندی در دنیا نکرده است

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 387181
ایران استفاده‌ای از تجربه 200 ساله رتبه‌بندی در دنیا نکرده است

مدیرعامل مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران گفت: اقتصاد کشور به آفت شرکت های تقلبی دچار شده و بازار را تحت تاثیر قرار می دهند و دلیل این امر این است که ما از ابزار رتبه بندی که تجربه ای 200 ساله در دنیا دارد استفاده نکرده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین، امین الله فرهادی، درحاشیه بازدید از اقتصادآنلاین، به خبرنگار ما گفت: واژه رتبه بندی حدود 12 سال است که وارد ادبیات اقتصادی ایران شده اما از سال 96  این امر اجرایی شده و از دو سال گذشته تاکنون، 1700 شرکت رتبه بندی شده اند.

وی افزود: رتبه بندی مطابق قواعد خود باید هر سال تجدید شود و یکی از اصلی ترین پایه های آن برمبنای صورت های مالی است که هر ساله منتشر می شوند و مبنای ارزیابی آن سال قرار می گیرند،بنابراین شرکت ها برای مدت یکسال اعتبار می گیرند.

فرهادی اضافه کرد: مهم ترین، ساده ترین و در دسترس ترین ابزار مراقبت از اقتصاد، رتبه بندی است که بسیاری از شرکت های بزرگ از آن استفاده می کنند و سیستم های یک پارچه ای به یکدیگر وصل شده اند که امکان گزارش غیرواقعی و سفارش کردن در آن ها وجود ندارد اما به دلیل اینکه در کشور اجازه ورود این ابزار را ندادند دچار مشکلاتی شدیم و برای از بین بردن این مشکلات باید از رتبه بندی حمایت بیشتری کنیم.

مدیرعامل مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران تصریح کرد: تا سال 1396، مقاومت هایی در برابر رتبه بندی وجود داشت و این مقاومت از سوی افرادی که قصد حرکت در فضای رانتی کشور را داشتند، به وجود می آمد اما مرکز با همکاری اتاق ایران سعی در تغییر فضا دارد.

وی،تصریح کرد:رتبه بندی، خواست حکومت برای شفاف سازی بوده و زمانی که یک بنگاه اقتصادی رتبه بندی می شود، خود بنگاه بیشتر از دیگران نفع می بردو به نقاط ضعف و قوت خود پی می برد و در حال حاضر شرکت ها برای رتبه بندی مبلغ 2 تا 14 میلیون پرداخت می کنند و این مبلغ تعرفه ای ثابت است.

مدیرعامل مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران بیان کرد: در اتاق بازرگانی لیستی از الزامات و مشوقات تهیه شده است و درحال اجرا شدن هستند. برای مثال یکی از مصوبات اتاق بازرگانی این است که تمام کارت های بازرگانی بدون رتبه بندی تمدید نشوند.

وی اظهار داشت: سازمان های دیگری نیز رتبه بندی را انجام می دهند اما این رتبه بندی ها با رتبه بندی مورد نظر اتاق ایران تفاوت ماهیتی دارند. مدلی که در مرکز ملی تصویب شده، مولفه های متعددی مانند حوزه صلاحیت مدیران، حوزه مالی و اقتصادی، حوزه بازارسازی و محیط رقابتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه را بررسی می کند و کامل ترین مدل رتبه بندی در دنیا است.

وی در پاسخ به استفاده بانک ها از سیستم رتبه بندی گفت: این موضوع که بانک ها هنوز شناختی از مرکز رتبه بندی ندارند یا باوجود شناخت به این مرکز متکی نیستند و به ابزارهای اعتبارسنجی خود اتکا می کنند و از امکان رتبه بندی اعتباری نیز استفاده نمی کنند در کشور وجود دارد.

مدیرعامل مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران تصریح کرد: یکی از مبانی رتبه بندی علمی ارتباط با مجاری بین المللی است. یکی از مواردی که اتاق بازرگانی به دنبال آن است، ارتباط با موسسات بین المللی است اما به دلیل محرومیت هایی که کشور دچار آن شده است، نتوانستیم با مراکز بزرگ همکاری کنیم.

وی بیان کرد: یکی از گرایش های ما صنعت بیمه، بانک و لیزینگ است و درحال حاضر شرکت هایی هستند که زیرمجموعه مرکز ملی رتبه بندی صلاحیت رتبه بندی را گرفته اند اما تاکنون دو شرکت بیمه ای رتبه بندی شده اند.

مدیرعامل مرکز ملی رتبه بندی اتاق ایران اظهار داشت: این مرکز در گسترش پایه های مالی بی تاثیر نیست و این امر در درون مرکز ملی رتبه بندی وجود دارد اما هنوز لایه های عمیقی از شفافیت ایجاد نشده و مقاومت هایی از سوی برخی شرکت ها وجود دارد.