۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تقاضای داخلی نخ تایر به 5هزار تن کاهش می‌یابد/ بیشترین تولیدات لاستیک رادیال مربوط به کدام شرکت‌ها است؟

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبر: 382748
تقاضای داخلی نخ تایر به 5هزار تن کاهش می‌یابد/ بیشترین تولیدات لاستیک رادیال مربوط به کدام شرکت‌ها است؟

درجهان امروز صنعت تایر جزو صنایع استراتژیک محسوب شده و در اقتصاد جهانی نیز در رتبه بالایی قرار دارد. رشد این صنعت به طور مستقیم بر صنایع پایین دست شامل صنایع تولید نخ تایر از جنس نایلون هم تاثیرگذاراست.

به گزارش اقتصادآنلاین، با وجود رشد صنعت تایر در جهان، منطقه خاورمیانه و ایران، صنعت نخ تایر از جنس نایلون بالعکس ثابت و بیشتر رو به افول بوده و دلیل آن تغییرات تکنولوژیکی در تولید انواع تایر بوده که  به مرور اتفاق افتاده و تایرهای جدید شامل رادیال سیمی و تمام سیمی که در آن نخ پلی استر واستیل مصرف می شود، جایگزین تایرهای بایاس که مصرف آن نخ نایلون بوده، شده اند.

سهم بازار جهان از انواع تایر شامل رادیال و بایاس به تفکیک تایر سواری ۶۲ درصد باری، اتوبوسی و کشنده ها ۲۸ درصد راهسازی، دوچرخه و موتور ۴ درصد و هواپیما ۶ درصد بوده است.

آمار تولید تایر از نوع تایر بایاس و رادیال در کشور در سال های اخیر نشان از رشد روزافزون تولید تایر از نوع رادیال نسبت به بایاس داشته است.

ترکیب تولید انواع تایر در ایران در سال ۱۳۹۷ به شرح جدول ذیر است:

21

نکته حائز اهمیت در این میان،تشدید تحریم های اقتصادی بوده که تاثیراتی بر روی تولید شرکت های تایرسازی گذاشته و براساس پیش بینی ها مبنی بر افزایش تولید تایر در کشور اما در ۶ ماهه دوم سال گذشته تولید تایر روند کاهشی به خود گرفت.

در حال حاضر صددر درصد تایر خودروهای سواری در اروپا، رادیال بوده و نخ تایر از جنس نایلون در آن قاره منسوخ شده است.

این آمار در آمریکای شمالی ۹۰ درصد، آمریکای مرکزی ۸۵ درصد و در آمریکای جنوبی حدود ۷۰ درصد بوده است.

درآسیا آمارها متوازن نبوده به طوری که در کشورهایی مانند ژاپن، کره و مالزی، آمار ۸۰ درصد و میانگین بقیه کشورهای آسیایی حدود ۶۰ درصد است.

باتوجه به تغییرات سریع تکنولوژی و تمایل تایر سازان به تولید تایر رادیال،هم اکنون کفه ترازو  در آمار فوق بیشتر به سمت تایرهای رادیال، سنگین تر خواهد بود.

به عبارتی افول صنعت نخ تایر در جهان از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شده و همانطور که اشاره شد در برخی از کشورها کاملا منسوخ شده ولی در این میان رفتار کشور چین متفاوت از سایر کشورها بوده است.

این کشور درحال حاضر بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده نخ تایر در جهان بوده  و با عنایت به پایین بودن قیمت تمام شده محصولات خود حتی اقدام به افزایش ظرفیت تولید نخ تایر نایلون در برخی از واحدهای تولیدی خود کرده که علاوه بر پوشش نیاز داخلی اقدام به صادرات انواع نخ نایلون به تمامی نقاط دنیا،خصوصا به کشورهایی که هم اکنون تایر بایاس در آنها تولید و همچنان تقاضای نخ تایر دارند، کرده است.

حضور گاه و بیگاه محصولات چینی در کشور ما نیز نمونه بارز این امر است.

در ایران نیزدر ۴ سال اخیر تغییرات خطوط تولید تایرسازان و همچنین طرح های توسعه جدید صنعت تایر بر تولید تایرهای رادیال سیمی و تمام سیمی معطوف شده است.

با این حال طبق پیش بینی انجام شده این صنعت به طور کامل در ایران منسوخ نخواهد شد اما میزان تقاضا کاهش خواهد یافت و انتطار می رود تقاضای داخلی برای انواع محصولات نخ تایر از جنس نایلون در سال ۱۴۰۰ حداکثر به ۵۰۰۰ تن کاهش یابد که در صورت تصاحب کل بازار ایران مقدار مذکور تنها یک سوم ظرفیت اسمی خواهد بود.

درحال حاضر ۱۰۰ درصد تولیدات تایر لاستیک بارز کردستان و کویر تایر رادیال است.

بعد از آن یزد تایر و بارز کرمان با ۷۵ درصد، آرتاویل تایر ۲۷ درصد و دنا ۱۵ درصد در رده های بعدی قرار دارند که در نمودارذیل آمده است:

22