۰ نفر

در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

حجم صادرات چهار برابر واردات است/ قاچاق سازمان یافته و کلان در منطقه آزاد انزلی وجود ندارد

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲
کد خبر: 381545
حجم صادرات چهار برابر واردات است/ قاچاق سازمان یافته و کلان در منطقه آزاد انزلی وجود ندارد

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت که حجم صادرات و صادرات مجدد درمنطقه آزاد انزلی در مقایسه با واردات حدود چهار برابرشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، وحید طالب پور،در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: محصولاتی که به منطقه آزاد انزلی وارد می شوند عمدتا شامل کالاهایی هستند که به مصرف خود منطقه می رسد و برای تولید استفاده می شود.

وی،افزود: واردات دریکسال اخیر کاهش پیدا کرده و حجم صادرات ثابت مانده و تغییری نکرده است.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی  در پاسخ به موضوع دپوی کالا در مناطق آزاد بیان کرد: منطقه آزاد انزلی دو رویکرد را در پیش گرفته و این دو رویکرد به نحوی ماموریت منطقه آزاد محسوب می شوند. رویکرد اول صادرات و رویکرد دوم تامین نیاز داخل است.

طالب پوراضافه کرد: در موضوع تامین نیازهای داخل در گمرک منطقه آزاد انزلی رسوب کالای خاصی وجود نداردو برای نگهداری کالاهای اساسی مانند روغن، غلات و.. که از این مسیر وارد کشور می شوند، بازه زمانی مشخصی تعریف شده و پس از طی کردن این بازه به سرعت ترخیص می شوند.

معاون اقتصادی منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: برای توسعه صادرات در منطقه آزاد انزلی برنامه های زیادی طراحی شده و شهرک صنعتی جدیدی تحت عنوان شهرک صنعتی شماره سه در دست احداث است  که با بهره برداری از این شهرک ظرف یک سال آینده، تولیدکنندگان و صادرکنندگان استقبال خوبی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه صادرات مجدد کالاهایی مانند انواع غلات، روغن و.. که کالا وارد منطقه می شود و پس از پردازش مختصری به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می شود، ما وضعیت مناسبی داریم و این امر درحال گسترش نیز هست.

طالب پوراظهار داشت: بحث افتتاح راه قزوین- رشت به سمت بندر کاسپین نیز مطرح است که به محض افتتاح به توسعه صادرات کمک خواهد کرد و ادامه داد که  با بورس کالا نیز رایزنی هایی درحال انجام است که اگر عرضه کالا صورت گیرد و تجار استقبال کنند، صادرات گسترش می یابد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: عمده کالاهایی که به منطقه آزاد انزلی وارد می شود، کالاهای اساسی و ضروری است،هم چنین عمده کالاها به مصرف خود منطقه و تولیدات کارخانه ها می رسد و جزء کالاهای واسطه ای محسوب می شود و واردات کالاهای لوکس زیاد نیست.

وی در واکنش به موضوع قاچاق در مناطق آزاد تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی به دلیل نداشتن دسترسی مستقیم به مرزهای زمینی و سروکار داشتن با مرزهای آبی در معرض موضوع قاچاق نیست و این مرز آبی هم با کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، آذربایجان و.. است که کالاهایی که با این کشورها رد و بدل می شوند، انگیزه زیادی را برای قاچاق ایجاد نمی کنند.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: ما یک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در منطقه با ترکیب اعضا دستگاه های نظارتی تشکیل داده ایم که نظارت لازم را داریم و در هنگام ورود کالاها، عوامل نیروی انتظامی و گمرک حضور دارند و قاچاق سازمان یافته و کلان در منطقه آزاد انزلی وجود ندارد.