۰ نفر

چتر حمایت بانک صادرات ایران بر سر بخش تولید

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۲۷
کد خبر: 378554
چتر حمایت بانک صادرات ایران بر سر بخش تولید

در حالی که در چند سال اخیر حلقه فشارهای دشمن برای شکستن مقاومت تولیدکنندگان کشور در شرایط تحریمی افزایش‌‌. یافته است، بانک صادرات ایران با افزایش نقش‌آفرینی خود در اعطای تسهیلات به این بخش، گام مهمی را در جهت افزایش توان و بنیه تولیدکنندگان برای تاب‌آوری اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی برداشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدای پول، مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تاکید فرموده‌اند: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد.

از همین رو بانک صادرات ایران با تأسی به این نگاه، تلاش کرده است تا حمایت همه جانبه‌ای از بخش تولید کشور به عمل آورد. به‌گونه‌ای که در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع این بانک صرف تسهیلات‌دهی به بخش تولید شده است و نام این بانک به عنوان پشتیبان و مددرسان به بخش تولید بیش از گذشته در نظام بانکی به گوش می‌رسد.
یک طرح ویژه برای حمایت از تولیدکنندگان
پیش از این نیز مقام معظم رهبری تاکیدات متعددی بر حمایت از تولیدکنندگان داشتند چنان که سال جاری را به عنوان سال رونق اقتصادی نامگذاری فرمودند. از این‌رو بانک صادرات ایران همزمان با آغاز سال جاری، طرح ویژه‌ای با نام «طراوت (طرح اعتباری ویژه تولید)» را برای حمایت از بخش تولید به اجرا گذاشت.
هدف اصلی طرح «طراوت» افزایش اشتغال، کمک به سرمایه در گردش و راه‌اندازی طرح‌های جدید شرکت‌های داخلی از طریق اعطای تسهیلات لازم اعلام شد.
انتشار آمارهای این بانک در خلال ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که این بانک با قدرت طرح طراوت را به اجرا گذاشته و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، نتایج بهتری را در این زمینه به دست آورد.
آمارهای منتشره نشان می‌دهند که بانک صادرات ایران طی سه ماهه اول سال ٩٨، بالغ بر ٧٩ هزار و ٤٦٥ میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کرده است.
هم ایفای مسئولیت اجتماعی، هم حمایت از تولید
این بانک در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در سه ماهه اول سال جاری، ٢٥ هزار و ٦٤٤ فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر ٧٩ هزار و ٤٦٥ میلیارد ریال را برای فعال‌سازی ظرفیت‌ تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داد.
آمارهای منتشره نشان می‌دهد که این روند در سال ۱۳۹۷ نیز با قدرت جریان داشته است. بر اساس آمار منتشره این بانک، طی سال‌های ٩٧ و سه ماهه اول ٩٨، با پرداخت بیش از ١٤٧ هزار فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر ٢٣٢ هزار میلیارد ریال، از اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید حمایت کرده است.
این در حالی است که بانک صادرات ایران در کنار ایفای مسئولیت حمایتی خود، با توجه به نقش پیشران مسکن در اقتصاد کشور که تولید و رونق آن تاثیر بسیار مهمی در چرخه تولیدی کشور به جا می‌نهد، در سه ماهه اول سال ٩٨، قریب به ٩ هزار فقره وام قرض‌الحسنه در بخش مسکن روستایی و اقشار ویژه پرداخت کرد. این بانک طی سه ماهه اول سال جاری با اعطای ٨ هزار و ٨٧٦ فقره تسهیلات به ارزش بالغ بر دو هزار و ٩٢٤ میلیارد ریال برای حمایت از مسکن اقشار ویژه (خانواده‌های محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران)، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، نوسازی بافت‌های فرسوده، حوادث قهری و احداث حمام در مناطق کمتر توسعه‌یافته روستاهای کشور تخصیص داده است.
اعطای این تسهیلات موجب شده است تا علاوه بر حمایت از قشرهای مزبور، شرایط برای تحریک تقاضا برای محصولات تولیدکنندگان و صنایع مرتبط با بخش مسکن تا حدودی فراهم شود.
توجه به بخش‌های زیرساختی توسعه
علاوه بر این بانک صادرات ایران تلاش کرده است تا در اعطای تسهیلات، ملاحظات توسعه کشور را کرده و بخش‌های مولد و زیربنایی را بیشتر مورد پوشش قرار دهد.
از این رو، با توجه به  نقش مهم بخش نیرو و برق در توسعه زیرساخت‌ها و تولید کشور، مشارکت این بانک در احداث و راه‌اندازی طرح‌های بزرگ نیروگاهی کشور از ابتدای سال ٩٠ تا پایان سال ٩٦، تولید ٢٥٢٠ مگاوات برق در کشور را هدف‌گذاری کرده که همزمان با بهره‌برداری از نیروگاه‌های «تولید برق گناوه مپنا»، «شرکت انرژی گستر جم» و «شرکت نیروگاه زواره اصفهان» به ترتیب در شهرهای بندر گناوه، یزد و زواره، ١٥٠٠ مگاوات برق تولیدی به شبکه سراسری کشور پیوسته و با راه‌اندازی نیروگاه‌های «افق توسعه انرژی خلیج‌فارس»، «تعاونی توسعه انرژی رشد» و «مولد برق اسلام‌آباد» در شهرهای سبزوار، اسلام‌آباد و زنجان نیز ١٠٢٠ مگاوات برق تولیدی این پروژه‌ها به شبکه برق کشور وصل خواهد شد.
بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک موثر در حوزه ایجاد زیرساخت‌های بزرگ مادر تخصصی و عمرانی کشور، طی سال‌های اخیر با پرداخت تسهیلات بیش از ٧٤٩ میلیون و ١١٢ هزار یورو به ٤ طرح، اعطای ٢٢٥ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار به یک طرح و همچنین تخصیص ٢٠٠ میلیارد ریال به یک طرح نیروگاهی، سهم بزرگی در راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ ملی طی سال‌های اخیر  داشته است.

از همین رو و با توجه به این عملکرد است که بانک صادرات ایران در برخی مقاطع در سال‌های اخیر به انتخاب وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدر بانک‌های خصوصی حامی بخش تولید ایستاده است. رتبه‌ای که این بانک به حق زیبنده آن است.​