۰ نفر

در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

وزارت صمت حمایتی از صنعت فولاد ندارد

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۳۵
کد خبر: 376318
وزارت صمت حمایتی از صنعت فولاد ندارد

عضو هیات مدیره شرکت فولادگران، گفت: نداشتن برنامه از مهم ترین مشکلات وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه حمایتی از صنعت فولاد و تولیدکنندگان لوله و محصولات فولادی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی یزدانی، درگفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: تولیدکنندگان درگیر تهیه مواد اولیه هستند و این کمبود به مراحل بعدی مانند تولید ورق فولادی نیز می رسد.

وی افزود: بخشی از این ورق های فولادی صادر می شود و شرکت های تولیدی به شدت با کمبود ورق فولادی و برخی از مواد خاص که ارز به آن ها اختصاص داده نمی شود و امکان وارد کردن و تهیه آن ها در بازار وجود ندارد، مواجه هستند.

یزدانی اضافه کرد: این موضوع به دلیل صادرات بی رویه رخ می دهد و نباید ورق فولادی که کشور به آن نیاز دارد، صادر شود و فولاد سازان ترجیح می دهند محصولاتی را تولید کنند که صادرات این محصولات منفعت بیشتری را ایجاد کند.

عضو هیات مدیره شرکت فولادگران تصریح کرد: شرکت های فولادی و صنف مربوط به فولاد پیگیری هایی را درخصوص جبران کمبود و تهیه مواد اولیه انجام می دهند اما تاثیرگذاری بخش خصوصی  کم است و به شکلی که از سوی دولت اعلام شده است، نیست.

او درواکنش به حمایت بانک ها از شرکت های تولیدکننده گفت: بانک یک بنگاه اقتصادی است و برنامه خاصی برای تولید ندارد، با این حال می تواند تسهیلاتی را به این شرکت ها اختصاص دهد اما بانک ها تسهیلات را به شرطی اختصاص خواهند داد که سود مدنظر خود را دریافت کنند.

یزدانی افزود: بانک ها سود را 18 درصد اعلام می کنند اما بخشی از پول را مسدود می کنند تا به سود 24 درصد برسند. تولید در کشور به خوبی پیش نمی رود.

وی بیان کرد: علت کمبود تولید در کشور، نداشتن سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی است و در پروسه تولید بخشی از نقدینگی به محصول تبدیل می شود، بخش دیگری از پول در بازار می ماند و قسمت دیگر به عنوان پیش پرداخت محصولات اولیه درنظر گرفته می شود و این عوامل موجب نداشتن سرمایه در گردش است.

عضو هیات مدیره شرکت فولادگران یادآور شد:صادرات در دو سال گذشته وضعیت مناسبی داشته ودرحال حاضر  باتوجه به اعمال تحریم ها باید برنامه ای برای صادرات وجود داشته باشد اما این ظرفیت سنجی در محصولاتی مانند آهن و پروفیل هم مانند سایر محصولات نیست.

یزدانی گفت: حضور شرکت ها و تولیدکنندگان جزء در بورس اشتباه است .