۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

برخی از پیش فروش‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی زیان بار بود/ سفته‌بازی در صنعت ساختمان کم شده است

۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۶
کد خبر: 367099
برخی از پیش فروش‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی زیان بار بود/ سفته‌بازی در صنعت ساختمان  کم شده است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران گفته است که شرایط فعلی به گونه ای است که صنعت ساختمان دچار رکود جدی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  ابراهیم فرخ نژاد، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، از تاثیرگذاری عوامل مختلف بر تمایل نداشتن بخش خصوصی به توسعه ساخت و ساز خبر داد و گفت: عوامل متعددی از جمله خواب زیاد سرمایه، مقدور نبودن فروش در بازار فعلی و نوسانات غیرقابل پیش بینی قیمت مسکن باعث شده که تمایل بخش خصوصی برای ساخت و ساز مسکن و سرمایه گذاری در این بخش به حداقل خود برسد.

وی، افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی عموما به دنبال پروژه هایی هستند که زودبازده باشند و صنعت مسکن، بازدهی در کوتاه مدت ندارد و این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل کاهش سرمایه گذاری  در این عرصه است.

فرخ نژاد به عرضه واحدهای مسکونی در دو طیف واحدهای لوکس و مسکن مهر اشاره کرد و گفت: این دو طیف از واحدها عموما خالی هستند و ادامه دادکه واحدهای لوکس به دلیل عدم توانایی خرید و اجاره آن ها توسط بسیاری ازافراد و واحدهای مسکن مهر هم به این دلیل که عموما قشرمتوسط رو به پایین خریداری می شوند، خالی می مانند.

او در ادامه اضافه کرد: در این میان قشر متوسط باقی می ماند که از دو قشر دیگر تعداد بیشتری را دربر می گیرد و عمده این قشر را زوج های جوان تحصیل کرده و شاغل تشکیل می دهند که نه توان خرید یا اجاره واحدهای لوکس را دارند و نه تمایلی برای خرید یا اجاره واحدهای مسکن مهر و به همین دلیل است که بسیاری از این دو طیف واحدها خالی هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران تصریح کرد: اگر دولت، شهرداری و شرکت های بزرگ راهکارهایی را ارایه داده و موانع را برطرف کنند، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش می یابد.

به گفته وی،دولت می تواند با دادن وام های کم بهره و شهرداری با فراهم کردن تسهیلات و برداشتن موانع اداری، بخش خصوصی را تشویق به ساخت و ساز کنند اما شرایط فعلی نشان می دهد که راهکارهایی که تاکنون به کار گرفته شده،کافی نبوده است.

فرخ نژاد در پاسخ به وضعیت سفته بازی در صنعت ساختمان گفت: سفته بازی قسمتی از اقتصاد در تمام دنیا را تشکیل می دهد و این موضوع که سفته بازی به چه سمت و سویی هدایت شود به سیاست های دولت بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران  تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی ساختمان سازی و بلند مدت بودن بازدهی، متقاضی برای سرمایه گذاری کم شده و درنتیجه سفته بازی هم کم می شود.

وی گفت: با وجود افزایش قیمت مسکن، به دلیل گستردگی پروژه ها و حجم کم سرمایه شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، میزان سود دهی در صورت های مالی کم بوده است.

فرخ نژاد افزود: شرکت هایی که سهامدار عمده ای ندارند با مشکل عدم تامین سرمایه مواجه هستند و باتوجه به افزایش نرخ دلار و هزینه های ساخت و ساز، قیمت تمام شده با قیمت پیش فروش تفاوت دارد و به همین دلیل برخی از پیش فروش های این شرکت زیان بار بوده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران به قابل پیش بینی نبودن شرایط اقتصادی اشاره کرد وگفت: این شرکت در تلاش است پروژه هایی را با توجه به سرمایه و ظرفیت خود انجام دهد و اکنون پروژه ازگل درحال ساخت است.

اواضافه کرد: اگر نوسانات قیمت کم شود، میزان سود، تضمین شده باشد و قیمت مسکن تثبیت شود، اشتیاق برای ساخت و ساز نیز بیشتر خواهد شد.