۰ نفر

حاشیه و متن نشست اقتصاددانان با رییس‌جمهوری

اقتصاددانان بسته مناسب برای حل مشکلات به روحانی می‌دهند

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 308018
 اقتصاددانان بسته مناسب برای حل مشکلات به روحانی می‌دهند

یک کارشناس اقتصادی درباره نشست رییس جمهوری با اقتصاددانان گفت: مقرر شد چند کارگروه برای بررسی مشکلاتی مانند بیکاری، ارز و بانکی تشکیل شود تا آنها به بررسی راهکارها و راه حل های کلی و جزئی پرداخته و سپس یک بسته مناسب در اختیار رئیس جمهوری قرار دهند که از آن استفاده و یا در صورت داشتن نقص برای برطرف شدن اقدام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در نشست دیروز(دوشنبه) رئیس جمهوری با استادان دانشگاه و اقتصاددانان که اغلب از منتقدان سیاست های دولت هستند، طرفین به طرح دیدگاه ها و راهکارهای خروج از دشواری های عرصه اقتصادی کشور پرداختند.

در همین پیوند «سیدمحمد صادق الحسینی»، برگزاری چنین نشستی را راهکاری مناسب برای تشریح و تببین مشکلات ارزیابی کرد و افزود: شنیدن صداهای مختلف به صورت مستقیم توسط رئیس جمهوری، راهکار مناسبی برای تغییر فضای تصمیم سازی و اصلاح امور است.

وی ادامه داد: اکنون بروکراسی اداری مانع اتخاذ یک سیاست مناسب اقتصادی است، اکنون ایران با انبوهی از کاغذبازی های اداری مواجه شده که در وزارتخانه ها نمایان است.

این اقتصاددان افزود: این روند اداری به بن بستی رسیده که بر اثر آن وزارتخانه ها نمی توانند مواد اولیه و با کیفیت مورد نیاز را برای ساختن یک سیاست مناسب اقتصادی ارائه دهند.

وی خاطرنشان ساخت: ناتوانی وزارتخانه ها در اتخاذ یک سیاست مناسب اقتصادی نیاز به آن دارد تا رئیس جمهوری بتواند برای تصمیم گیری و با اتخاذ میانبرهایی، این فضای تصمیم سازی را تغییر دهد تا به بهبود تصمیم ها و عملکرد دولت منجر شود.

صادق الحسینی گفت: بنابراین یکی از راهکارهایی که می تواند به برون رفت از تنگناهای اتخاذ تصمیم مناسب کمک کند برگزاری جلسه های حضوری با موافقان و مخالفان است.

به گفته وی، برگزاری چنین جلسه هایی در همه بخش ها ضروری است زیرا تنها مشکلات کشور اقتصادی نیست و در بخش های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز کشور را درگیر خود کرده؛ بنابراین شنیدن صداهای مختلف و جمع بندی کردن همه نظرها خوب و اثرگذار است.

این پژوهشگر «مرکز تحقیقات معاصر» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: رئیس جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور به اتخاذ برخی سیاست ها و تصمیم های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته و به مرحله عمل در می آورد.

صادق الحسینی گفت: اینکه ذهنیت رئیس جمهوری چیست و چگونه فکر می کند و اینکه فکر می کند کدام روش، چه راه حلی و چه راهکاری می تواند به برون رفت از مشکلات و بحران ها کمک کند بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: به نظر می رسد چنین جلسه ها و مباحثی در شکل دهی ذهن رئیس جمهوری برای شنیدن صداهای مختلف به صورت مستقیم و نه از چند کانال فیلترشده، کمک می کند تا رئیس جمهوری از ماخذ اصلی به آگاهی رسیده و در نتیجه نسبت به موضوع، دید بهتری داشته و تصمیم های مناسب تری اتخاذ کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر هدف جلسه، آگاهی از نظرهای مختلف برای اتخاذ تصمیم درست باشد، در آن صورت جلسه ای موفق بوده است.

رییس جمهوری در جلسه اقتصادی امروز با استادان و کارشناسان کشور گفت: در دوره فعالیت پنج ساله دولت، پیوسته هفته ای 2 جلسه اقتصادی با مسوولان، مدیران و مشاوران اقتصادی داشته ام و در این دولت هیچ تصمیمی بدون مشورت با کارشناسان اتخاذ نشده است.

«حسن روحانی» تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی نیستیم اما شرایط، عادی نیز نیست و در تصمیم گیری ها و اعلام مواضع و دیدگاه ها باید این شرایط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگرانی های بحق برای رفع این نگرانی ها نیز راه حل و پیشنهاد عملیاتی ارائه شود.

روحانی ادامه داد: دولت برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات طرح های گسترده ای دارد اما در عین حال اقتصاد کشور از گذشته با بیمارهای مزمنی روبرو بوده است که بروز برخی مشکلات و مسائل، باعث می شود عوارض آن بیمارهای مزمن، تشدید و آثار آن در جامعه لمس شود.

وی بر ضرورت تقویت امید در جامعه برای شکست دشمنان در جنگ روانی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: این دوران با وجود دشواری ها، سپری می شود و با برنامه ریزی های دقیقی که انجام شده است، آمریکا در بلندمدت قادر نیست به سیاست های ضدایرانی خود ادامه دهد.

در آغاز این جلسه سه ساعته، جمعی از اقتصاددانان به مسائلی مانند راه های برون رفت از رکود و ایجاد شتاب در رشد اقتصادی، وضع تورم، ضرورت تغییر سریع و باورپذیر در هدفگذاری اهداف اقتصادی و تقویت سیستم ارزیابی سیاست ها اشاره کردند.

ضرورت دخالت بیشتر دولت در بازار ارز، ضرورت مدیریت و کنترل پیامد شوک های اقتصادی برای مصرف کننده و تولیدکننده، تقویت تعامل با جهان، بهره گیری بیشتر از نظر اقتصاددانان در طرح های اقتصادی پیش از اجرا، ضرورت وجود فرماندهی برای مقابله با تحریم ها و ارائه بسته های مشروط حمایتی از بنگاه های بزرگ اقتصادی، لزوم توجه بیشتر به اقتصاد منطقه ای و اقتصاد بنگاه ها و تقویت تیم اقتصادی دولت نیز در این نشست مطرح شد.