۰ نفر

امیرعبداللهیان در گفتگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین؛

به هیچ وجه از حقابه تاریخی خود در ارس کوتاه نخواهیم آمد / اردوغان گفت کوچکترین چشم‌داشتی به خاک سوریه ندارد / سفر گروسی مثبت بود، اگر نگاه آژانس همچنان فنی باشد، اتهامات بی‌اساس فورا رفع می‌شود

۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبر: 705949
به هیچ وجه از حقابه تاریخی خود در ارس کوتاه نخواهیم آمد / اردوغان گفت کوچکترین چشم‌داشتی به خاک سوریه ندارد / سفر گروسی مثبت بود، اگر نگاه آژانس همچنان فنی باشد، اتهامات بی‌اساس فورا رفع می‌شود

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: طبعاً برای ما همچنان مهم است که توافق ما با کشورهای 5+1 و جمع بندی مذاکره برای لغو تحریم ها در چارچوب و بازه زمانی انجام شود که ما نسبت به رفع اتهامات از جمهوری اسلامی ایران (اتهامات حقیقتاً بی اساس در آژانس) مطمئن بشویم.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هفته گذشته به ترکیه و سوریه سفر کرد و در کنار دیدارهای رسمی، از مناطق زلزله زده دو کشور نیز بازدید کرد. در زمان بازگشت به تهران در هواپیما گفتگوی اختصاصی با امیرعبداللهیان توسط خبرنگار اقتصادآنلاین انجام شد.

وی در مورد توافقات ایران با ترکیه در خصوص سدسازی‌های ترکیه گفت: ما از شروع کار دولت سیزدهم در همان ماه اول با وزیرخارجه ترکیه توافق کردیم، مسائل مرتبط با حق آبه ایران از ارس را به طور جدی در دستور کارمان قرار بگیرد. یک کمیته مشترک تخصصی در سطح وزارت نیروی دو کشور و بخش حقوقی وزارت خارجه تشکیل دادیم. این کمیته مشترک کار خودش را انجام می‌دهد. هم در جریان سفر آقای اردوغان به تهران در سطح روسای جمهور این مسئله مورد تاکید قرار گرفت و هم در سفر اخیری که من داشتم این موضوع را یک بار دیگر مورد بررسی قرار دادیم و طرف ترک تاکید می‎کند که حق آبه ایران را کاملاً به رسمیت می‎شناسند و در چارچوب فنی همه اقداماتی که لازم است به ایران اطمینان داده شود تا استان‌های شمال غربی ما به خوبی از حق آبه خودشان برخوردار هستند انجام می‌دهند.

وزیرخارجه در ادامه بیان کرد: البته من در سفری که پیش از این زلزله تاسف بار به آنکارا داشتم با آقای اردوغان ملاقات کردم و در حضور آقای اردوغان و وزیر خارجه هم یکبار دیگر اهمیت این موضوع را مورد تاکید قرار دادم. این مسئله‌ای در دستور کار جدی ما است. ما به هیچ وجه از حق آبه تاریخی خودمان در حوزه ارس کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.

در مورد نقش ایران در روابط سوریه و ترکیه و اهمیت این موضوع برای ایران وزیر خارجه به اقتصادآنلاین گفت: اولاً برای ما خیلی مهم است که مسائل کشورهای دوست ما در منطقه از مسیر گفتگو و توافق سیاسی حل و فصل شود. همگان به خوبی می‌دانند که در سال‌های گذشته نوع نگاه و چالش‌های موجود بین آنکارا و دمشق پیامدهای نامطلوبی داشت. اولاً برای دو کشور پیامدهای نامطلوبی برجای گذاشته، ثانیاً در حوزه امنیت و ثبات منطقه‌ای چه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وزیرخارجه توضیح داد: ما به طور فعال و جدی تلاش کردیم در این سفر در چارچوب مکانیزم چهارجانبه‌ای که نسبت به آن توافق داریم، کمک بکنیم برای خروج سوریه و ترکیه از این چالش و بحرانی که وجود دارد. شاید مهمترین و حساس‌ترین بخش کار به خروج نیروهای نظامی از سوریه برمی‌گردد. بخشی از این مربوط به اشغالی است که آمریکا انجام داده و بخشی از آن مربوط به حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه است. آقای اردوغان در آخرین دیداری که من با او داشتم، به من در این خصوص اطمینان داد و من همین را به آقای بشار اسد منتقل کردم. جمله آقای اردوغان این بود که «ما کوچک‌ترین چشم داشتی به ذره‌ای از خاک سوریه نداریم و به دنبال این هستیم که مسئله آوارگان جنگ‌های تروریستی و بحران سال‌های اخیر در سوریه را حل وفصل کنیم». پیشنهاد ایران این است که این کار از طریق گفتگو انجام شود.

در ادامه حسین امیرعبداللهیان اشاره کرد: ما هم در مسیر دو جانبه و هم در چارچوب فرمت چهارجانبه تلاش‌هایی را در این رابطه انجام می‌دهیم. بخشی از اهداف سفر من به ترکیه و سوریه در این چارچوب انجام شد. البته در سطح روسای جمهور ایران و روسیه هم هفته گذشته گفتگوهای خوبی برای برون رفت منطقه از مشکلات از جمله بین ترکیه و سوریه انجام شد. من خوشبین هستم که نتیجه این نشست و گفتگوها راه را برای همزیستی مسالمت آمیز میان ترکیه و سوریه در منطقه فراهم خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص سفر مدیرکل آژانس به تهران و شرایط مذاکرات احیای برجام اظهار داشت: طبعاً ما سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را در این چارچوب به تهران داشتیم که قبل از آن همکارم آقای اسلامی با مقامات آژانس در خصوص یک نقشه راه گفتگوها و تبادل هیئت‌هایی را داشتند. ما معتقد هستیم که اگر آقای رافائل گروسی و تیم او با نگاه فنی بخواهد برخی اتهامات مرتبط با ایران را در آژانس در دستور کار قرار دهند، حتماً در کوتاه‌ترین زمان این موارد اتهامی از میان برداشته خواهد شد.

در ادامه وزیرخارجه کشور گفت: طبعاً برای ما همچنان مهم است که توافق ما با کشورهای 5+1 و جمع بندی مذاکره برای لغو تحریم ها در چارچوب و بازه زمانی انجام شود که ما نسبت به رفع اتهامات از جمهوری اسلامی ایران (اتهامات حقیقتاً بی اساس در آژانس) مطمئن بشویم. سفر اخیر آقای گروسی به نظر من پیام مثبتی داشت و همکاری‌های سازنده‌ای بین دو طرف جریان دارد و من فکر می‌کنم چنانچه همچنان آژانس بر ریل همکاری فنی بخواهد عمل کند ما می‎توانیم به طور نیرومند در مسیر همکاری‎های فنی از این مرحله به خوبی عبور کنیم و همکاری‌های خوبی بین تهران و وین در حوزه آژانس رقم بخورد. طبعاً آثار مثبت آن را در نتیجه و جمع بندی مذاکره برای لغو تحریم‌ها هم می‌توانیم مورد توجه قرار بدهیم.